Aztán úgy általánosságban is elege lett a főmérnöknek abból, hogy semmilyen javaslatát, észrevételét nem veszik figyelembe.
És most lemondott.
Na, kitalálták, kiről-miről van szó? Igen, a 4-es metróról és arról a független ellenőrző főmérnökről, Jávor Péterről, aki "szakmai vitába keveredett" Klados Gusztávval, a DBR Metro projektigazgatójával. És most elment. Nem bírta tovább cérnával.
Külön kis pikantériája az ügynek, hogy Demszky Gábor örökös főpolgármester és koszorús metróépítő 4-es metróját jelentős részben az Európai Beruházási Bank finanszírozza, és nevezett bank finanszírozási feltételei között szerepel az a kitétel, miszerint a munkálatokat független főmérnöknek kell ellenőriznie.
Na most ez, persze, nyilván nem lesz gond, nemsokára Demszky Gábor munkavédelmi sisakot húz, és alászáll az alagútba. Munkavédelmi sisakkal a fején majd, mint egy derék debil, interjút ad a megfelelő médiumnak, s kifejti, hogy nincsen semmi gond, a metróépítés a terv szerint halad, minden elkészül határidőre, a költségek is rendben vannak, Jávor Péter pedig nem értett a dologhoz, ezért kellett mennie, de hamarosan lesz új ellenőrző főmérnök.
Ezt fogja mondani Demszky.
És majd jön egy másik főmérnök - Demszkyék jobban oda fognak figyelni, ki is legyen az. Többé nem fordulhat elő olyan malőr ugyanis, hogy holmi mérnök kifogásokat emel a főpolgármester metrójával kapcsolatban. Például olyanokat, hogy az alagutat félrefúrták...
Mert ezt is mondta Jávor Péter. Az alagutat félrefúrták. És utólag a félrefúrt alagúthoz igazították a nyomvonalat.
Mert mindig csak a kákán keresi a csomót a Jávor! Ahelyett, hogy időnként lemenne Demszkyvel az alagútba, fején munkavédelmi sisakkal, és bólogatna a marha háta mögött, hogy minden rendben.
Jávor nem jött rá, hogy ez a dolga.
Majd a következő ellenőrző főmérnök tudni fogja...
Mindenesetre mi jó, ha tudjuk, hogy ez a 4-es metró mára maga a múlt rendszer. Az utolsó mementó. Az örökké létező entitás, amely a létező szocializmushoz és az emberi stupiditáshoz kapcsolódik.
Szokták volt mondani, hogy a régi rendszerek méhében már ott lapul az új, s fordítva, az újakéban a régi. Hát ez a 4-es metró meg a Demszky meg az egész hazudozó, mindent elszúró, minden pénzt eltüntető banda az maga a méhben rejtőző régi.
Talán még fél éve sincs, hogy Demszky kijelentette: mi azért építjük a világ legdrágább - és soha el nem készülő - metróját, mert ez nem szovjet típusú metró lesz. Már akkor írtam valamit, próbálván fellebbenteni a fátylat pusztán ennek az egy kijelentésnek a hátborzongató mivoltáról. Arról, hogy az emberi pofátlanságnak és aljasságnak és hülyeségnek tényleg nincsen határa. Aztán ment minden tovább...
Fúrtak, majd - napi nagyon sok pénzért - nem fúrtak; aztán kiderült, hogy életveszélyes; meg nem olyan, mint a terv; meg minden csúszik, megint, ezredszer is - de Demszky időről időre munkavédelmi sisakot ragadott, és alászállt, hogy hülyeségeket beszéljen meg hazudozzon.
És most elment az ellenőrző főmérnök.
És majd jön másik. Azért, ha én lennék az Európai Beruházási Bank, csak eljönnék ide egyszer. Munkavédelmi sisakot ragadnék, alászállanék, és megkérdezném valakitől, hogy mi folyik itt. Aztán mindenkit elzavarnék az anyja keservébe - élükön Demszky Gáborral.
Hacsak...
Hacsak nincs valami egyéb megegyezés a dologban. Egy soha el nem készülő, minden pénzt felemésztő, nem szovjet típusú metróról. Mert ha van, az egy másik történet, másik ügy. Olyat is el tudnék képzelni, de... De arról nem beszélek. Mindenki ki tudja találni, mire gondolok.
De ilyesmire persze gondolni sem merek...
Mindenesetre Rádai Mihály városvédő helyében már most elkészíteném életem főművét a budapesti 4-es metróról. Unokáink sem fogják látni...
De nem ám!