A tegnapi háromoldalú találkozó az első ilyen témájú csúcs volt az EU, Kína és az Egyesült Államok között. Bár a találkozó barátságosan telt, az együttműködés konkrét részleteiről nem született döntés. A felek csak együttműködési szándékukat fejezték ki, valamint megerősítették a magas szintű biztonsági szabványok alkalmazására vonatkozó elkötelezettségüket. A csúcs igazi jelentőségét az adja, hogy az Európai Bizottság veszélyes fogyasztási cikkekkel kapcsolatos sürgősségi riasztórendszere (RAPEX) az elmúlt években rendszeresen kimutatta: a közösségi piacról visszavont termékek csaknem 50 százaléka Kínából származik. Ez nyilvánvalóan a kínai eredetű fogyasztási cikkek óriási kereskedelmi forgalmából is adódik - például az európai piacon található játékok kb. 85 százalékát Kínában gyártották. A 2008. január-szeptember időszakot összefoglaló RAPEX-jelentés szerint is a veszélyes termékek 56 százaléka Kínából érkezett (szemben az EU 20 százalékos értékével). Az adatokból pedig az is kitűnik, hogy a leggyakrabban játékok az érintett termékek (33 százalék), ami fokozott jelentőséget ad a termékbiztonság kérdésének.
A Kínából importált termékek esetleges veszélyességére a közelmúlt melamin-botránya is felhívta a figyelmet. Az ügyben nemrégiben a Bizottság is fellépett: október 13-án állásfoglalást tett közzé, melyben óvintézkedéseket ír elő a tagállamoknak. Ennek megfelelően tilos a Kínából származó, csecsemőknek és kisgyermekeknek szánt tejtermékek behozatala, a tagállamoknak pedig rendszeresen ellenőrizniük kell a több mint 15 százalékban tejet vagy tejterméket tartalmazó árucikkeket. Ugyanakkor a 2,5 mg/kg-nál több melamint tartalmazó termékeket haladéktalanul meg kell semmisíteni. Az Európai Bizottság szerint továbbá más, Kínából érkező magas fehérjetartalmú készítményeket is szükséges lenne megvizsgálni. Ez a tagállamok feladata, s az EU előírásai szerint a vizsgálatok költségeit a tagállamoknak meg kell fizettetniük az importért felelősökkel.
Nem csak Kína a ludas
A RAPEX adataiból azonban az is világosan látható, hogy számos visszahívott vagy visszavont terméket az Európai Unióban és az Egyesült Államokban gyártottak. A termékbiztonság ezért közös probléma, ezért minden érintettnek tennie kell valamit, hogy ezt garantálhassák és ellenőrizzék az ellátási lánc valamennyi szakaszában, a formatervezéstől kezdve a gyártáson át egészen a kiskereskedelmi értékesítésig.
A találkozó után kiadott közös sajtónyilatkozat meghatározza a háromoldalú együttműködés kiemelt fontosságú cselekvési területeit (például a termékek nyomon követhetősége, szekértői vélemények cseréje, közös jogérvényesítés, stb.). A legfontosabb kérdés azonban a termékek cseréje és azok visszahívása.
A találkozón az Uniót Meglena Kuneva fogyasztóvédelmi biztos, az Egyesült Államokat Nancy Nord, az amerikai termékbiztonsággal foglalkozó fogyasztóvédelmi bizottság elnöke, Kínát pedig Wei Chuanzhong, minőségfelügyeleti miniszterhelyettes képviselte. A csúcs előkészítése már jóval korábban megkezdődött, közvetlen előzményének pedig a 2008 szeptemberében Kínában megrendezett, a megfeleléssel foglalkozó közös szemináriumokat tekinthetjük. 2009-re újabb magas szintű, e témával foglalkozó háromoldalú találkozót terveznek.
Egyetértési megállapodás
Meglena Kuneva és Androulla Vassiliou biztosok, valamint Wei miniszterhelyettes tegnap aláírtak egy megújított és kibővített, kétoldalú egyetértési megállapodást is, amely a termék- és élelmiszerbiztonságról, valamint az egészségügyi és növény-egészségügyi kérdésekről szól. Ez tartalmaz több olyan konkrét eredményt is, amelyet az elmúlt években a kölcsönös együttműködés által sikerült elérni az EU és Kína között. Az egyetértési megállapodás biztosítja a végrehajtandó közös jogérvényesítési intézkedések lehetőségét, amely során az EU és Kína saját piacukon és gyártóiknál egyes ágazatokban összehangolt és egyidejű ellenőrzést végeznek, hogy a termékbiztonsági szabványok betartását ellenőrizzék. A megállapodás frissíti a RAPEX-Kína rendszerre való hivatkozásokat, beleértve a negyedévenkénti jelentéseket is, és mindkét fél ezzel kapcsolatos tevékenységét. Továbbá megnevezi az EU és Kína termék- és élelmiszerbiztonsággal, valamint egészségügyi és növény-egészségügyi kérdésekkel foglalkozó közös munkacsoportjait, és tisztázza a nem biztonságos termékekre vonatkozó információcsere bizalmas kezelésének fogalmát. Mindezeken túl erősíti az EU és Kína együttműködését az élelmiszerbiztonság terén, főként azáltal, hogy Kína számára lehetővé teszi az élelmiszerekre és takarmányokra vonatkozó sürgősségi riasztórendszer Kínát érintő értesítéseihez való azonnali hozzáférést. Az egyetértési megállapodást első alkalommal 2006-ban írták alá.