ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Eljutottunk az igazság pillanatához

Ha a nemzetközi hitelkeret nagy részét felhasználnánk, az súlyos adósságspirálba taszítaná az országot - mondta lapunknak Lőcsei Tamás. A PricewaterhouseCoopers cégtársa szerint a válságból úgy tudunk kijutni, ha a kormány lefaragja a kiadásokat, és élhető környezetet teremt a vállalkozásoknak és a középosztálynak. A szakember szerint az uniós pénzek felhasználását átszövi a korrupció, és ennek sürgősen véget kell vetni.
Létrehozva: 2008. november 20., 09:06 | Utoljára frissítve: 2008. november 26., 09:52
nyomtat küld

Lőcsei Tamás: az elburjánzó korrupció a legalsótól a legmagasabb szintekig behálózza a gazdaságot (Fotó: MH)

- Mit tanácsol a mai helyzetben a magyarországi cégeknek?

- Leginkább a költségeikre figyeljenek oda.

- Akkor jön az elbocsátás...

- Nem. Ez a lehető legrosszabb megoldás. Egyfelől sokba kerül a cégeknek, például a végkielégítések miatt. Másfelől később munkaerőhiánnyal küzdenek majd. Gondoljunk csak az orosz válságra, amikor a tanácsadási üzletágban jelentős leépítést hajtottak végre. A krízis végén viszont akkora volt a munkaerőhiány, hogy az már a normális működést veszélyeztette. A költségeket a működés más területein kell lefaragni, nem a bérköltségen, mert a válság vége után jön a fellendülés, s nem lesz kivel "ringbe szállni". Érdemes például megnézni, nem lehet-e adót megtakarítani.

- Meddig tart a krízis?

- Egy-két évig. Ha ennél tovább, akkor kőkorszaki állapotokba süllyedünk.

- Erre mekkora az esély?

- Egy százalék.

- A kormány először azt mondta, hogy nem érint minket a válság, majd azt, hogy mégiscsak, most meg nyakig ülünk benne...

- Az, hogy nem gyűrűzik be, irreális volt, egy percig nem lehetett elhinni. Az igaz, hogy a magyar bankrendszer kitettsége nem olyan nagy, mert nem invesztáltunk amerikai ingatlanokba vagy kétes papírokba, de a válság nem csak erről szól. A bankok nem bíznak meg egymásban, ezért a pénzmozgás befagyott, s ez érezteti hatását Magyarországon is.

- Igen, de ha a viharokat nem egy szétesőfélben lévő tutajjal, hanem egy bárkával kellene átvészelnünk, az mégiscsak más felállás lenne. Vagyis erős gazdasággal más kilátásaink lennének. Hogyan jutottunk el idáig?

- Bizony nekünk most tutajunk van, és a matrózaink sem boldogok. Ebből is látni, hogy a költekezés nem vezet sehová, ha nincs meg a fedezete.

- Nem kell attól tartani, hogy a húszmilliárd eurót - amit a Nemzetközi Valutaalaptól, az uniótól, illetve a Világbanktól kapunk - szavazatvásárlásra fordítja a kormány?

- Ha nem vagyunk az unió tagjai, akkor csődbe ment volna az ország, nem lett volna pénz az állam fizetési kötelezettségeinek teljesítésére. Ezért ez a támogatás, ez a pénz nagyon jól jött nekünk, megakadályozta a forint elleni kemény spekulációt, s némileg megnyugtatta a piacokat. Ha azonban ehhez a pénzhez a kormány politikai megfontolásból hozzányúlna, azzal nagy hibát követne el. Ezt az IMF-megállapodás állítólag kizárja. Hogyha a nemzetközi hitelkeret nagy részét felhasználnák, az olyan súlyos adósságspirálba taszítaná az országot, amit még az unokáink is nyögnének.

- A piac részben a hiteltelenséget büntette. Ön szerint mikorra lehet visszaállítani a bizalmat?

- A bizalom még nem állt helyre, de ez nem is megy egyik napról a másikra, legalább féléves folyamat eredménye lehet. Ha majd a befektetők azt látják, hogy a kormány következetes, és betömi azokat a lyukakat, amelyeken a pénzek elfolynak, akkor elhiszik a változást. Az államkötvények piaca jó értékmérője a helyzetnek.

- Ha már a bizalomról és a kiszámíthatóságról beszélünk, a Robin Hood-adó nem rossz üzenet a befektetőknek? Az új adó - hogy az energetikai multik befizetéseiből kompenzálják a távfűtéses lakások költségeinek csökkentését - kormányzati PR-fogás, vagy megfelel a szociális igazságosság elvének? Ki fizeti végül a számlát?

- Ezt a terhet az energetikai cégek átruházzák majd a fogyasztókra. De ez mindenütt így van. Az üzenetértéke a befektetők felé rossz, előnye viszont, hogy a bevétel azonnal befolyik.

- Mit kellene tennie a kormánynak a jelenlegi gazdasági krízis idején?

- A költségvetés kiadási oldalát meg kell reformálnia, a kiadásokat le kell faragnia. Magyarország eljutott az igazság pillanatához, a gödör alján vagyunk, amikor nincs más út, csak ez. Az is fontos, hogy a bankrendszer finanszírozza vállalkozásainkat. Ehhez a kormány kölcsönös megegyezésen alapuló tőkeemelésekkel járulhat hozzá, főleg két magyar banknál.

- Önök a kiadáscsökkentést már korábban is javasolták...

- Igen. Néhány hónappal ezelőtt más tanácsadókkal közösen a kiadások csökkentését szorgalmaztuk a kormánynál, ezt akkor még lesöpörték. Most senki nem mondja, hogy irreális.

- A miniszterelnök azt szokta mondani, hogy ne csak azt mondják, mennyit, hanem azt is, honnan vegyen el. Ha már tanácsra szorul, miért nem segítik ki?

- Hiába mondjuk, hogy ettől vagy attól a társadalmi rétegtől vegyen el pénzt a kabinet, ha úgyis azt csinál, amit akar. Egyébként ezt mindig az éppen regnáló kormánynak kell eldöntenie, ez az ő feladata és felelőssége, hiszen ezért hívják kormánynak. Olyan nincs, hogy senkitől sem vesznek el.

- Vagy a fűnyíróelv érvényesül.

- Igen, de ez nem szerencsés.

- Hogyan lehet kijutni a gödörből?

- Meg kell nézni, kik alkalmasak arra, hogy kihúzzák a bajból az országot. Ezek pedig a vállalkozók és a középosztály, és nem a nyugdíjasok vagy a hátrányos helyzetűek, még ha a két utóbbi csoport tiszteletet és támaszt is érdemel. Látni kell, hogy a nyugdíjak és a szociális kiadások emelését csak egy dinamikus, jól működő gazdaságból lehet finanszírozni, ehhez viszont az kell, hogy a vállalkozókat és a középosztályt élni hagyják. Magyarországot vonzóvá kell tenni az adózás, az üzleti klíma szempontjából.

- Mi a véleménye a jövő évi adóváltozásról, lehet ezt egyáltalán változtatásnak nevezni? Milyen mértékű adócsökkentést látna szívesen?

- Adócsökkentésre szükség van, a kérdés az, hogy mikor. A január elseje nem ideális.

- Nem is törik magukat...

- Valóban nincs nagy léptékű adóreform, ezt azonban most nehéz számon kérni a kormányon. Akkor kellett volna meglépni, amikor még valamennyire szaladt a szekér. Fél év, egy év múlva azonban reális és szükséges lesz.

- Hogyan lehet még javítani az üzleti klímán?

- Az adómérséklés mellett számos egyéb, a mindennapi működést könnyítő lépést kéne tenni. Például az euróban történő könyvvezetés lehetőségének szélesítése, amely az árfolyamkockázattól mentesítené a cégeket, s nem kerülne pénzbe a költségvetésnek. Ezt a gazdasági tárca támogatja, a pénzügyi sajnos nem igazán. Javítani kellene a hatóságok és a bíróságok munkáján, viszonyulásán is. Fel kell számolni a bürokratikus, körülményes ügykezelést, a bíróságok döcögő, sokszor évekig elhúzódó, hatóságbarát ítélkezési gyakorlatát.

- Jelentős versenyhátrányt okoz a gazdaságban a korrupció. Mit lehet tenni ellene?

- Az elburjánzó korrupció többletköltséget okoz az országnak és a cégeknek egyaránt. A legalsótól a legmagasabb szintekig behálózza a gazdaságot. Aggasztó, hogy az elmúlt években meredeken emelkedik a szintje, és ami legalább ekkora probléma, hogy erős a társadalmi elfogadottsága. Határozottan és összehangoltan fel kell lépni ellene, amihez a döntést a legmagasabb politikai szinten kell meghozni.

- Az uniós pénzek felhasználását a "zsebpénzek" mennyire szövik át?

- Nagyon is. Az uniós források lehívására és a külföldi befektetésekre az államigazgatásban, a közigazgatásban és önkormányzatoknál úgy tekintenek egyes tisztviselők, képviselők ezekre a pénzekre, mint a meggazdagodásuk lehetőségére. Mindenki megpróbál lecsípni belőlük. Szinte mindenhol a korrupció szele fúj, van, ahol szellőként, s van, ahol viharként. Ez pedig megakadályozza, hogy hatékonyan használjuk fel a forrásokat. Amíg ezt nem tudjuk leküzdeni, s nem megy valaki börtönbe, addig nem lesz érdemi előrelépés.

- Mi a véleménye a jövő évi büdzsé tervezetéről? Szinte már követni sem lehet, hányadik verzió készül.

- Dobálják a kristálygömböket, azok meg törnek. Nehéz helyzetben van a kormány, nem könnyű terveznie. Egy biztos, a költségeken faragni kell.

- A gazdasági bővülés mértékét három, később 1,7 százalékkal számolták, most pedig már egyszázalékos visszaeséssel kalkulálnak, miközben az IMF mínusz két és féllel. Teljesülhetnek a bevételek például az adóknál?

- Azok a becslések, amelyek adóbevétel-növekménnyel számolnak, eléggé optimisztikusnak tűnnek.

- Lehet úgy bevezetni eurót, hogy nem teljesítjük a feltételeket?

- Nem. A maastrichti kritériumokat teljesíteni kell, az csak illúzió, hogy majd miattunk enyhítenek a feltételeken. A maastrichti kritériumok közül például a bruttó államadósságban nem tudjuk teljesíteni, hogy ne lépjük túl a GDP hatvan százalékát.

- Nem volt hibás döntés a jegybank legutóbbi, jelentős mértékű kamatemelése?

- A háromszáz bázispontos emelés helyességét nehéz megítélni, mert nincsenek meg azok az információink, amelyek a jegybanknak megvoltak. Az viszont biztos, hogy rossz piaci folyamatok indultak el: a kereskedelmi bankok olyan magas kamatokat fizetnek a betétek után, hogy az ügyfelek például a befektetési alapokból vagy a vállalkozásukból kiveszik a pénzüket és bankbetétekbe teszik. Ez pedig rendkívül káros, torz piacot hoz. Amint lehet, kisebbre kell venni az alapkamatot.

- A devizahiteleseknek érdemes átmenekülniük forintalapú hitelbe?

- Olyan kiszámíthatatlan a helyzet, hogy a konvertálás most nagy kockázatot rejt. Ráadásul egyes bankok ezért komoly pénzeket kérnek el, így a hosszú futamidejű hiteleknél meggondolandó.

- Ön most jött vissza Dél-Koreából. Milyen a megítélésünk?

- Kétszáz koreai befektető volt a konferencián, sokan kérdezgették: csődbe jut Magyarország? Megítélésünk még jó, de Szlovákiáé jobb, ezért is kell adót csökkenteni és reformokat bevezetni.

- Mit tanulhatunk a koreaiaktól?

- Rendkívül dinamikusak. Nagy hangsúlyt helyeznek az oktatásra. A szülők semmit nem tartanak túl drágának, ha a gyermekük képzéséről van szó. Koreában mindenki el akar jutni valahová, el akar érni valamit. A másik: Magyarországon, ha valami nem úgy működik, ahogy kellene, például késik a vonat, abba az emberek beletörődnek. Koreában botrány lesz belőle. Azt kellene megtanulnunk, hogy a saját jogainkért kiálljunk.

- Mi lesz egy és öt éven belül a világban és nálunk?

- A globális válság egy-két éven belül véget ér. Hogy hazánkban mi lesz, az attól függ, mit tesz a kormány, s hogy ésszerűen húzza-e meg a nadrágszíjat, csökkenti-e kiadásait, s tesz-e valós lépéseket a gazdaság élénkítésére.

(Csákó Attila, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések