Merkel és Sarkozy hétfői találkozójukon elutasították a hozzáadott érték adó (ÁFA) koordinált csökkentését, szemben az Egyesült Királysággal, aki nemrég jelentette be, hogy hasonló lépéshez folyamodik.
A brit államkincstár kancellárja, Alistair Darling hétfőn bejelentette, hogy 2,5 százalékkal (vagyis 17,5.ről 15 százalékra) csökkenti az ÁFÁ-t Nagy-Britanniában. A lépés egy nagyobb gazdaságélénkítő csomag részét képezi, amelyben a lakosság legmagasabb jövedelemmel rendelkező rétegére vonatkozó adóemelés is szerepel.
Merkel és Sarkozy ugyanakkor úgy vélte, hogy Németország és Franciaországban nem alkalmazható hasonló lépés. "A hozzáadott érték adó általános csökkentése talán válasz lehet bizonyos országok számára, de Németország és Franciaország esetében nem megfelelő módszer," mondta Merkel a találkozó után.
A német és a francia állam vezetői az ÁFA ügyében tehát meg tudtak egyezni, nem sikerült azonban megállapodásra jutni az egész Uniót érintő gazdaságélénkítő csomag kapcsán. Bár Sarkozy igyekezett nyomást gyakorolni a német kancellár asszonyra, Merkel a kivárás mellett döntött, és közölte, hogy Németország januárban fogja a kialakult helyzetet felülvizsgálni.
Nyilatkozatában rámutatott, előbb fel kell becsülni a nemrég bemutatott 32 milliárd eurós terv hatásait, mielőtt bármilyen döntés születne.
Sarkozy ugyanakkor azt szeretné elérni, ha Németország tenné meg a kezdőrúgást a gazdaság élénkítéséért folyó meccsen. Az elutasító válasz miatt dühös Sarkozy, ingerültségének hangot is adott: "Míg Franciaország dolgozik rajta, Németország fontolóra veszi," utalt a gazdaságélénkítő csomagra a francia elnök.
Uniós gazdaságélénkítő csomag
Így, hogy lekerült a barátságos álarc, felszínre került az Unió gazdaságpolitikai koordinációjának fő problémája is: a tagállamok közti feszültségek megakadályozhatják a koordinált uniós reakciót, miközben az Európai Bizottság szerdán készül bemutatni az EU "gazdaságélénkítő tervét".
Bár a terv részletei még nem ismeretesek a nyilvánosság számára, közismert, hogy a környezetbarát technológiák fejlesztésére irányuló beruházásokat kívánja ösztönözni és célja, hogy felgyorsítsa az EU pénzügyi támogatási rendszerének folyósításait, növelve ezzel a lakosság fizetőképességét.
"A tervben koordinált fiskális ösztönzőket fogunk javasolni, melyet a tagállamok a saját gazdasági helyzetükre alakítva tudnak felhasználni," olvasható a Bizottság honlapján.
"Tartalmazni fogja az európai napirend felgyorsításának eszközeit, hogy a klímaváltozást az energiahatékonyságba és a tiszta technológiákba eszközölt befektetésekkel küzdjük le, míg ugyanezzel több fenntartható munkahelyet is teremtünk."
Elmúlt héten, Michael Glos, a német gazdasági miniszter elmondta, hogy az uniós csomag a tagállamok hozzájárulásából épülne fel, vagyis minden ország a GDP-je (bruttó hazai össztermék) 1 százalékát dobná a közösbe. A csomag így összesen 130 milliárd eurót tenne ki.
Jean Pierre Jouyet, Franciaország európai ügyekért felelős államtitkára az európai parlamenti képviselők előtt tartott beszédében kiemelte az autóipart, mint azt a szektort, amely biztosan részesedik az uniós szintű gazdasági lépések előnyeiből. "Az európai gyártókat célzott és átmeneti lépésekkel kell támogatni, részben azért is, hogy növeljék a technológiai és ökológiai teljesítményt," mondta.
A csomag részleteiről és annak pontos összegéről a december 11-12. között megrendezésre kerülő Európai Tanács ülésén döntenek majd az EU állam- és kormányfői.