fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Superbrands
2008. december 5., 10:00
Évente több száz márka nyerheti el az úgynevezett Superbrands titulust, amiről tudni kell, hogy cirka tizenöt évvel ezelőtt eredetileg Nagy-Britanniából indult, Magyarországon pedig 2004-ben debütált.

Szupermárka sok minden lehet: például kapott már ilyen díjazást a Sziget Fesztivál vagy éppen a Zwack-féle Unicum is. Sőt egy-egy márka visszatérően, akár minden évben is lehet szuper.

Mi sem természetesebb, mint hogy a médiát sem kerülte el a Superbrands-tagság. Felkutattuk, hogy legutóbb mely médiumokra mosolygott rá a szerencsés "kiválasztás és értékelés" az amúgy "független és önkéntes" Superbrands-bizottság részéről. Íme a lista: Blikk, Cosmopolitan, Danubius Rádió, Élet és Irodalom, Figyelő, HVG, Index, Napi Gazdaság, Népszabadság, Nők Lapja, Sláger Rádió és Világgazdaság.

Bizony, nekünk, a jobboldali térfélen lévő újságíróknak - első látásra legalábbis - savanyú a szőlő. Nem pusztán első blikkre! Ha alaposan vizslatjuk a korábbi évek díjazásait, a listáról mindenütt hiányoznak a jobboldali-konzervatív-polgári médiumok és alkotóműhelyek. Vagyis: aki ezen a térfélen mozog, nem superbrand. Valószínűleg a Magyar Nemzet, a Magyar Hírlap, a Hír Tv és az Echo Tv munkatársai nem is tudnak "úgy" írni, sztorizni, tényeket feltárni, mint a másik oldalon levők.

A saját történetem jut az eszembe. Történt, hogy 2001-ben átigazoltam az akkor még liberális Magyar Hírlaptól a Magyar Nemzethez. Egykori főszerkesztőm korrekt volt, s közölte: "Ha átlépsz, tudj róla, a Magyar Nemzetnél dolgozó újságírókat nem szívesen veszünk vissza. Sem mi, sem mások." Hat évet húztam le a Nemzetnél, és azt tapasztaltam: bármilyen témát is dolgoztak föl a kollégáim, hiába citálták anyagainkat a nyugati médiumok, saját hazánkban nem lehetünk "szuperek", mert EZEN az oldalon mozgunk. Másfél éve újból a Hírlap kötelékében vagyok, ám a helyzet mit sem változott. Dacára annak, hogy százezrek kíváncsiak a jobboldali sajtó produktumára! Ráadásul a mostani lét ám az igazán ellenzéki: a társadalmi válság, a gazdasági recesszió és a hihetetlen mértékű korrupció idején van miről írni a Nemzetben, a Hírlapban. Olyan anyagokról beszélek, amelyekre másutt nem is lehet rábukkanni! Van miről riportokat készíteni a Hír Tv-ben és az Echo Tv-ben egyaránt, hogy a Heti Válaszról vagy a jobboldali internetes portálokról ne is szóljak.

Az persze más kérdés, hogy ki kívánkozik ilyen superbrandes társaságba?

(Szajlai Csaba, Magyar Hírlap)