ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

"Boldog Júdást még nem láttam"

Orbán Viktor szerint minden voksolásnak van következménye, így a jövő júniusi európai parlamenti választás sem tét nélküli. A Fidesz elnöke a Heti Válasznak arról is beszél, szerinte van-e "cigánybűnözés", és elmondja, ő maga hibázott a pártja frakcióját elhagyó képviselő kiválasztásakor.
Létrehozva: 2008. december 17., 10:13 | Utoljára frissítve: 2008. december 18., 10:45
nyomtat küld

- Fél éve azt mondta lapunknak, olyan helyzet fenyeget, amely családok százezreinek életkilátásait rontja. A mostani válságra gondolt?

- Egy közgazdászt idézek, aki a Fidesz-frakció előtt tartott előadásában azt mondta: a válságnak nincsen pontos definíciója a közgazdaságtanban, de ettől még létezik. Valahogy úgy, mint a pornográfia esetében; annak sincs definíciója, mégis, ha látja az ember, sejti, hogy ez lehet az. Aki nyitott szemmel jár, tudja, hazánk egyre mélyebb szociális válságban vergődik. Az elmúlt hat év sikertelen gazdaságpolitikája a végletekig legyengítette Magyarországot. Gyors és mély változás nélkül a baj lavinaszerűvé válhat.

- Korábban a Fidesz a gazdasági nehézségek legkisebb jelére aláírásgyűjtésbe fogott, népszavazást kezdeményezett, demonstrált; most semmi ilyesmit nem tapasztalunk. Elfáradtak?

- Legutóbb a népszavazás sikeréhez másfél évre volt szükség. De van-e erre most elegendő idő? Azonnal cselekvőképes kormányra volna szükség. A parlamenti közállapotok történelmi mélyponton vannak, pedig a megoldás kulcsa az Országgyűlés kezében van. A kisebbségi kormány nem ér rá kormányozni, mert minden erejét a napi túléléshez szükséges ilyen-olyan többség összeszedése köti le. Egyik héten az SZDSZ-t, másik héten pedig az MDF-et vásárolja meg, vagy éppen független képviselőnek juttat júdáspénzt.

- Nem a tehetetlenségüket kompenzálják az efféle kemény nyilatkozatokkal? Nemrég például burkoltan arra szólította fel Simor Andrást, a nemzeti bank elnökét, hogy távozzon.

- A Magyar Nemzeti Bank függetlenségét tiszteletben tartom.

- Felér egy ultimátummal, hogy erélyesen követelte az alapkamat hatszázalékos csökkenését - noha az nemrég nőtt három, majd csökkent kétszer fél százalékkal.

- A háromszázalékos kamatemelés elhibázott volt. A helyzet egyszerű: ha ma egy vállalkozó hitelt akar felvenni, akkor 18-20 százalékos kamatot kell fizetnie a 10,5 százalékos alapkamat miatt. Mivel Magyarországon nincs olyan törvényes gazdasági tevékenység, amellyel ezt ki lehet termelni, két lehetősége marad: a feketegazdaság vagy az elbocsátás. 11-12 százalék körüli az a hitelkamat, amit nehezen ugyan, de ki lehet termelni, ehhez pedig mintegy hatszázalékos jegybanki alapkamat szükséges. Előbb-utóbb ide fogunk jutni, mert sem a kormány, sem a jegybank nem engedheti meg, hogy a gazdaság kiszáradjon. Addig is a vállalkozók és végső soron a magyar emberek milliói fizetik a jegybank és a kormány hibáinak árát.

- Ha ily mértékben csökken az alapkamat, kinek éri majd meg állampapírokat vásárolni, azaz finanszírozni a magyar államadósságot?

- Az IMF-hitel nyomán az állam külső finanszírozása a következő 17 hónapra biztosított. Ebben a kegyelmi helyzetben lehetne végre a nyilvánvalóan megbukott kormánypolitika helyett újszerű, a vállalkozó hajlamú és cselekedni képes magyarokat támogató politikát folytatni, s megakadályozni, hogy gazdaságunk tetszhalott állapotba ájuljon.

- A kormány mellett a Fidesz politikája is ellentmondásos. Úgy akarja a tőkepiacok bizalmát megszerezni, hogy közben a költségvetésre nehezedő nyomást szemlátomást nem csökkentené. Harcol például a 13. havi nyugdíjért...

- A szavahihetőségüket el nem játszott országokban valóban összefügg a pénzpiaci bizalom és az államháztartás állapota. Magyarország nem ilyen ország. A velünk szembeni bizalmatlanságnak nem gazdasági, hanem politikai okai vannak. Ez magyarázza, hogy noha a költségvetési hiány tíz százalékról három százalékra csökkent, mégis egyre magasabb kamatok mellett tudtunk hitelhez jutni a piacokon. Ideje megértenünk: a hazugság, a kiszámíthatóság nem gazdasági, hanem politikai kérdés. A bizalmat helyreállítani mind a hazai, mind a nemzetközi közvélemény előtt csak politikai változással lehet. A szavahihetőség hiánya rengeteg pénzbe kerül; a hozzánk hasonló méretű Csehország a külföldi hitelekért öt-hat százaléknyi kamatot fizet, mi meg 11-12 százaléknyit. Vagyis a hazug és reménytelennek ítélt kormány önmagában mintegy 500 milliárd forintjába kerül évente az adófizetőknek. Egy választás után megalakuló új kormány számára több százmilliárd forintnyi új forrás lehetősége nyílhat meg 6-12 hónapon belül.

- Tehát egy majdani, nyilván jobboldali kormány egyszerre állítaná helyre a bizalmat, szerezne új forrásokat, és tartaná fenn például a 13. havi nyugdíjat. Ambiciózus.

- Ez most nem a gyávák ideje, a valóság nem tűri a mellébeszélést. Három egymást követő évben is csökkent a nyugdíjak értéke. Magyarországon a havi átlagnyugdíj 300 euró körül van, márpedig ebből nem lehet megélni. A megoldás: olyan új egyezséget kell kötni, amely a munkát vállaló, dolgozó emberek és az állami ellátásból élők között jön létre. Állapodjunk meg abban: az ellátásból élők is támogatják a gazdasági növekedést serkentő, adót csökkentő, munkahelyet teremtő politikát, hogy a nyugdíjat és a segélyeket ne hitelből kelljen fizetni, hanem a magyar gazdaság termelhesse meg a forrásokat. A vállalkozók és a munkások pedig vállalják, hogy fenntartják a szociális egyensúlyt és biztonságot.

- A kormány ellentétesen döntött: a megszorítások a munkavállalókat, a vállalkozókat sújtják, az inaktívakat kevésbé.

- A kormány által bevezetett megszorító intézkedések mindenkit derékon vágnak. Pedig a nyugdíjasok, a tanárok, az orvosok, a tűzoltók, a vasutasok és a postások egyáltalán nem tehetnek arról, hogy a kormány először fel sem ismerte, utána pedig félrekezelte a válságot. Az európai országok sorra hozzák meg adó- és kamatcsökkentési döntéseiket, jelentik be növekedési programjaikat. A magyar kormány mégsem a sikerekkel kecsegtető európai utat választotta, hanem a kontinensen egyedüliként brutális megszorításokat léptetett életbe. Európában mindenki idejében észrevette, hogy a munkahelyek megvédése a legfontosabb feladat, de a parlamentben összetákolt költségvetés egyáltalán nem tartalmaz ilyen lépéseket. Négy reformra lenne szükség a válság legyűrése érdekében. Az adó- és járulékreform keretében általános és radikális adócsökkentést kellene végrehajtani. A fejlesztéspolitikai reform azt a célt szolgálná, hogy tízszerezzük meg a kis- és közepes vállalkozások részesedését az európai uniós forrásokból. A foglalkoztatáspolitikai reformmal leépíthető a bürokrácia, és rugalmassá tehetők a ma fojtogató szabályok. A kormányzati-politikai reform során végre felére kellene csökkenteni az országgyűlési és önkormányzati képviselők számát, valamint kimondani, hogy a mindenkori átlagbérnél nem lehet magasabb az állami cégek igazgatósági, felügyelőbizottsági tagjainak díjazása.

- A másik, mindenkit foglalkoztató téma a közbiztonság. Miért éppen a kiskunlacházi gyilkosság ügyében szólalt meg? Borzalmas bűntények máskor is voltak.

- A kiskunlacházi kislány meggyilkolása óta semmi sem olyan, mint korábban volt: átléptük a Rubicont. Azért élünk jogállamban, és nem hordában, mert azt reméljük, így megvédhetjük szeretteink és a magunk életét, tulajdonát. Magyaroknak, romáknak, szegényeknek és jómódúaknak is egyformán joguk van a védelemhez, hogy nyugalomban éljék az életüket. Ehelyett ma elvadult közállapotokat látunk magunk körül. Ennek alapvető oka, hogy a magyar állam elhagyta a szolgálati őrhelyét. Leépülőben van a rendőrség, és egyre több körzeti megbízott hiányzik vidékről. Háromezerrel kevesebb rendőr van, mint amennyit a törvény meghatároz, átlagéletkoruk alacsony, sokszor hiányzik az eredményes bűnüldözéshez elengedhetetlen tapasztalat. A meglévő állomány erejét megfeszítve igyekszik teljesíteni kötelességét, de megszorításokkal nehezítik a helyzetét. Minek kell még történnie, hogy a kormány rádöbbenjen vétkes könnyelműségére, arra, hogy az elkövetőket mentegető politikája nap mint nap életeket veszélyeztet?

- E bűncselekmények miatt egyre többen vizionálnak etnikai konfliktusokat. A balliberálisok szerint minden cigány áldozat, a szélsőjobb szerint minden roma bűnöző. A Fidesz szerint?

- A Fidesz hárommilliárd forint átcsoportosítását javasolta a költségvetésben új rendőrőrsök létrehozására és a körzeti megbízotti hálózat megerősítésére. Az MSZP és az MDF azonban lesöpörte az indítványt. Cselekvés helyett az MSZP - az SZDSZ-szel mély egyetértésben - rendre lefasisztázza a magyar népet, és a bűnözés helyett a fajgyűlölet ellen akar harcolni. Ugyanazon érem másik oldalán pedig ott találjuk azokat, akik szerint a bűnözés, az erőszak okai a cigányság faji tulajdonságaiban keresendők. Két szélsőség, két elhibázott nézet, két egymást fenntartó politika. Nekünk higgadtan, mind a cigányság életkörülményeinek, mind a bűnözők etnikai összetételének ismeretében, az egyedüli megoldást jelentő és békességet teremteni képes jogállami politikát kell folytatnunk: a védelem joga mindenkit megillet. Ezt a gondolkodást kellene törvény- és kormányzati erőre emelni.

- 2009 az európai parlamenti választás éve lesz. Nem tart attól, hogy mivel 2006 óta már több alkalommal jósolta a kormány közeli bukását - és tévedett -, szavazóik nem mennek el voksolni?

- Immár mindenki átlát a szitán, és tudja: hiába állítják a szocialisták egy-egy választásról, hogy semmiféle tétje nincsen, ennek éppen az ellenkezője igaz. Öt éve, 2004-ben is így érveltek, majd két hónap múlva megbukott az akkori miniszterelnök. A szociális népszavazást megelőzően azt ismételgették, hogy március 9-e után március 10-e jön, aztán felbomlott a koalíció. A demokráciának éppen az a leckéje, hogy minden választásnak komoly következménye van. Lehet, hogy nem rögtön és nem pontosan az, amit szeretnénk, de mindig van.

- Ám a választók egy része immár egy, akár választáson vagy népszavazáson győzedelmeskedő erőnek sem hisz. Inkább az összefogás, a kiegyezés vagy a nagykoalíció gondolatával rokonszenvezik.

- Összefogásra mindig szükség van. Egy nép, egy nemzet vagyunk, akkor is, ha vitáink vannak egymással. A kérdés mindig az, hogy miben is érdemes öszszefogni. Az emberek megsarcolásában ránk ne számítsanak. Mi nem veszünk részt abban a szocialista és SZDSZ-es játékban, amely a megszorításokat - pusztán azért, mert népszerűtlenek -, eleve felsőbbrendűnek és kitűnőnek tekinti. Majd populista minősítést kap minden, amire az embereknek szükségük lenne - emelkedő életszínvonal, biztos megélhetés, terjedő műveltség, javuló egészség. A társadalmi felhatalmazás nélküli hatalmi egyezkedések, az emberek kinyilvánított akaratával ellentétes politika - nevezzük őszödi reformoknak - korszakát ideje magunk mögött hagynunk.

- Még akkor is, ha a mély és fájdalmas átalakítások szükségességét akadémiai elnökök, nagyvállalkozók hangsúlyozzák - például a nemrég alakult Reformszövetségben?

- Számomra a Reformszövetség létrejötte is arra bizonyíték, hogy nagy a baj. Tiszteletre méltónak látom a kezdeményezést, régóta az a meggyőződésem, hogy a demokrácia elsősorban nem a pártok versenyéből áll. A rendszerváltoztatás idején a demokrácia azért lehetett vonzó, mert a bevonásról szólt, és a részvétel lehetőségével kecsegtetett. Márpedig ez magasabb rendű élet annál, mint amikor csak elszenvedjük a felsőbbség döntéseit. Persze ez is meggyőződés és hit kérdése. Büszke vagyok arra, hogy azok közé a politikusok közé tartozom, akiket ez a hit vezetett a közéletbe, s rendszerváltóknak tekinthetik magukat.

- A "bevonásról" a kisebbségi kormány más fogalmakkal rendelkezik. Mivel magyarázza, hogy nem kormánypárti képviselők hagyják ott az állítólag süllyedő hajót, hanem egykor ellenzéki képviselők kapaszkodnak fel rá?

- Ezek az esetek is bizonyítják, hogy - mint az életben minden fontos dolog - a politika is végső soron jellem kérdése. Én boldog Júdást még nem láttam. Az a nyomorult harminc ezüst előbb elfogadója zsebét, majd bőrét kezdi égetni. A kereszténydemokrata politika nem ideológia. Ezért nem fordulhat elő, hogy egyéni gyengeségeket vagy életvezetési problémákat emel világnézeti rangra. A mérce ott van a szemünk előtt, akkor is, ha gyengébb pillanatainkban szívesen elfordítanánk a tekintetünk.

- Nem lenne jobb, ha a Fidesz nemcsak a kereszténydemokrata politikában bízna, hanem saját káderkiválasztási gyakorlatát is javítaná?

- De igen.

- A miniszterelnöki megbízottá avanzsált Császár Antal a Fidesz listáján jutott be a parlamentbe. Márpedig ennek az összeállítása az ön felelőssége is.

- Valóban én hirdettem meg a Fidesz szövetségi politikáját, javasoltam a megállapodást a Vállalkozók Pártjával, s bátorítottam a bennünket eláruló elnökük képviselő-jelöltségét. De senki sem kecsegtetett azzal, hogy a pártelnöki munka csak örömöt, megbecsülést hoz számomra. Időnként a keserű poharat is ki kell inni. Rossz személyi javaslatot tettem. Tévedtem, és ez hiba.

(Ablonczy Bálint - Heti Válasz)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések