FIDESZ.HU > Hírek > Zöld Nyomtatás
Ablak bezárása
Zöld Zónák Németországban
Németországban immár 32 településről tiltották ki a legszennyezőbb gépjárműveket, még behajtási díj ellenében sem közelíthetik meg a védett városmagot. Az első Zöld Zónát tavaly év elején jelölték ki, azóta számos önkormányzat csatlakozott a szálló por elleni küzdelemhez.
Létrehozva: 2009. január 12., 10:22 | Utoljára frissítve: 2009. január 12., 10:25

A Német Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal koordinálja a levegővédelmi intézkedési tervek alapján kijelölt Zöld Zónák működését. A tavalyi indulás után a kijelölés felgyorsult, idén január elsejétől 9 új településsel gazdagodott a lajstrom, s további 7 önkormányzat tervezi, hogy egy éven belül életbe lépteti a szabályozást. Az intézkedésre szükség is van, mert az uniós levegőtisztaság-védelmi irányelv szálló porral kapcsolatos előírásait másképp ezek a települések nem tudják betartani - magyarázza Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadója.

A zónásítás lényege, hogy a legszennyezettebb területről, a Zöld Zónáról kezdetben csak a legszennyezőbb kibocsátási besorolású, majd az évek során a kevésbé szennyező, de még mindig nem a legkörnyezetbarátabb kategóriájú gépjárműveket kitiltják. Azaz adnak időt a norma végrehajtásához és a lakosság alkalmazkodásához. Ha valaki mégis a belvárosban puffogtatja korszerűtlen autóját, az büntetésre számíthat. Berlinben például alkalmanként 40 eurót fizethet a renitens. Az ellenőrzést segíti, hogy az autótulajdonosoknak megkülönböztető matricát (zöld, sárga, piros) kell váltaniuk és azt jól látható helyre ragasztaniuk, ezzel igazolják, hogy autótípusuk szerint jogosultak vagy éppen nem jogosultak a behajtásra. Erre érdemes odafigyelni a magyar autósoknak is, ha ezen városokba látogatnak.

A rendszer önmagát tekintve szigorúnak mondható, Berlinben 2010-re már csak az EURO 4-es vagy annál jobb szennyezés-kibocsátású járművek hajthatnak be a kijelölt zónán belülre. Jelenleg a dízel gépjárművek közül az EURO 3 (sárga matrica) vagy annál korszerűbb motorokkal lehet csak behajtani, míg benzines autók esetén a vezetők már az EURO 1 kategóriától (zöld matrica) használhatják a belváros útjait, ott csak az 1993 előtt gyártott gépjárművek, melyek nem rendelkeznek EURO minősítéssel vannak kitiltva.

A német Deutsche Umwelthilfe környezetvédő szervezet január 2-án 8 új, idén kijelölt zónában vizsgálta, hogy milyen arányban vannak azok, akik matrica nélkül vagy nem jó matricával, azaz szabálysértés vétkével hajtanak be. A matricások 90,2 százaléka Ludwigsburgban zöld matricás volt, a többi sárga vagy a kitiltott piros. A megkérdezett autósok többsége pártolta a rendszert és bíznak annak hatékonyságában.

Az intézkedés sikere a levegőminőség javulásában és a gyalogos, kerékpáros közlekedés biztonságával mérhető - foglalta össze Lenkei Péter. Európában összesen 70 településen jelöltek ki Zöld Zónát. Magyarországon Budapesten tervezik az intézkedés bevezetését.