ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Nagyobb a baj, mint hinnénk

Magyarország csődbe jutott, állítja Boros Imre volt PHARE-miniszter, aki szerint még nem vagyunk a gödör alján, így az emberek jobban teszik, ha takarékoskodnak.
Létrehozva: 2009. február 18., 10:27 | Utoljára frissítve: 2009. február 20., 01:03
nyomtat küld

- Az Európai Uniónak át kell gondolni, jó-e az, ha holnapután valamelyik ország csődöt mond, nyilatkozta múlt héten az Info Rádióban Suchman Tamás kormánybiztos. Ez a csődközeliségre utalás beismerés volt?

- Nem csődközelbe jutottunk, hanem csődben vagyunk. De hogy miképpen kerültünk ebbe a helyzetbe, ahhoz nem árt tisztázni néhány dolgot. Első tétel: Magyarország akkor is nagy bajban lenne, ha nem lenne a gazdasági világválság. A negatív folyamat, ha visszaemlékszünk, a Medgyessy-kormány idején kezdődött, amikor még jóformán meg sem melegedtek a székükben, de már a forint "ócsításáról" beszéltek. Mindebből aztán egy nagyon rossz gazdaságpolitika következett, előbb a forint leértékelésével, ami tőkemenekülést indított be, majd a jegybanki alapkamat drasztikus növelésével. A lelassult gazdaság kevesebb jövedelmet termelt, a duzzadó államadósság viszont egyre többet szívott el. Ez okozta a bajt.

- Nem a száznapos program osztogatása? Mert egyes liberális szakértők ezt mondják.

- Jól hangzik, hogy most azért nincs pénz, mert odaadták az embereknek, de ez nem igaz. Ha megmarad a gazdasági növekedés a 2000-2001-es szinten, akkor nem lett volna probléma, a gazdaság megteremtette volna az osztogatás fedezetét.

- Megindultunk tehát a lejtőn, és jött a gazdasági válság...

- Valahogy így Egyrészt a kormányzat eladósította az államkasszát, másrészt az emberek egyre több hitelt vettek fel, mert erre bátorították őket. Az induló nyolcszázmilliárd forintos lakossági hitelösszeg felemelkedett hétezer-nyolcezer milliárdra, ráadásul a vállalkozások jelentős része is hiteleket vett fel, és elsősorban devizában. Úgyhogy a magyar devizakitettség, amit az állam, a vállalkozások és a lakosság felhalmozott, meghaladta a bruttó társadalmi termék száz százalékát. Számokra lefordítva, ma Magyarországnak mintegy 130 milliárd eurónyi, vagyis mai értéken nagyjából 39 ezer milliárd forintnyi adóssága van összesen, ebből hatezermilliárdot a közelmúlt forintrombolása okozott. Vert helyzetben ért minket a világválság, a külföldi hitelezők elkezdték visszakérni a pénzüket, kevesebb a külföldi befektetés, csökken az export és az import, a gazdaság megtorpant, ezért jutottunk csődbe.

- Csakúgy, mint a hírekben sokat emlegetett Izland.

- A két helyzet között óriási a különbség! Izlandon a bankok ügyeskedése juttatta csődbe az államot, nálunk viszont a bankok még tavaly is jó gazdasági eredményt értek el. Az ő mostani bajuk forrása is az államcsőd.

- Ez az államcsőd a gyakorlatban mit jelent?

- Azt, hogy az ország nem tudja teljesíteni a fizetési kötelezettségét. A csődnek sok előjele volt. Emlékezzünk csak arra, hogy tavaly visszatartották az áfa-visszaigénylések kifizetését, de a pályázati pénzek is későn jönnek. Általában is az állam a saját polgáraival, a magyar vállalkozásokkal szemben rendszeresen késedelemben van. A fő jel azonban az volt, hogy a múlt év végén már nem ment az államkötvények kibocsátása. Egyetlen remény volt, az IMF-től kapott pénz, ami jövő áprilisig ad esélyt a helyzet rendezésére. Addigra az államnak vissza kellene nyernie a hitelpiac bizalmát.

- A Gyurcsány-kormány a megszorításokban, adóemelésekben látja a utat. Ez az egyetlen lehetőség?

- Ez a legrosszabb út, mert onnét akarnak elvenni, ahol már nem nagyon van. Ráadásul itt is nagy a bizonytalanság. Először ugye valóban az jutott eszébe a kormánynak, hogy adót emelnek. Csakhogy ehhez kellene a parlamenti többség, az SZDSZ és az MDF pedig nem nagyon akar asszisztálni; nagy ára lenne a szavazatuknak. Miután ez nem megy könnyen, a forint rombolásán keresztül az inflációból szereznek pénzt. Az infláció ugyanis a baloldal csodafegyvere. A tanácstalanság már a Nemzetközi Valutaalapnak is szemet szúrt, lassan szerintem tartósan kibérelhetnék az egyik szálloda emeletét valahol a Pénzügyminisztérium közelében, annyit vannak Budapesten. Minden okuk meg is van erre, mert ma mi vagyunk a legnagyobb adósuk. A nagy adós a hitelezőt is rabul ejti.

- Magyarul, lehet, hogy nem tudjuk visszafizetni a hitelt?

- Sajnos a magyar nyilvánosságban sok a fogalomzavar az IMF körül. A Valutaalap nem segélyszervezet és nem is hagyományos hitelt ad, hanem létrehoz egy készenléti pénzügyi keretet. Ebből aztán a megszabott feltételek teljesítése esetén meghatározott összegeket lehet lehívni. A feltételek teljesítésére a kormány egy előzetes szándéklevélben vállal kötelezettséget. A feltételek persze formálhatóak, hiszen az IMF tudja, hogy ezek teljesítése akadályokba ütközhet. Mint ahogy ütközött is, hiszen a decemberben megszavazott költségvetéshez már januárban nem sikerült tartania magát a kormánynak. Ezért járkál ide ennyit a Valutaalap vezetősége. Tegyük hozzá, ők csak a munkájukat végzik, a baj az, hogy a kormány nem dolgozik jól. Az IMF megadta a lehetőséget, hogy az ország rendbe tegye a fizetőképességét, az intézkedéseket azonban nem nekik kell meghozniuk, hanem a kormányzatnak.

- Azt mondja, a kormány nem tesz semmit?

- Elhiggyük, hogy az ilyen-olyan tanácsok, testületek létrehozása megoldja a gondokat? Összeül sok okos ember, félreértés ne essék, többnyire komoly presztízsű, kiváló emberek, aztán mindenki elmondja a véleményét, utána megeszik a lazacot és a libamájat, végül nem történik semmi. Akkor minek ilyen hatáskör nélküli testületeket létrehozni? Nyilván leplezni azt, amit a kormány a parlament és a választók háta mögött tesz. Például a forintrombolást, ami a kormánynak pénzt hoz, de az embereket és a vállalkozásokat kifosztja. Az a baj a magyar demokráciában, hogy nincsenek ellensúlyok. A köztársasági elnöknek nincs komoly eszköz a kezében, a parlamentet nem oszlathatja fel, ha visszaküld egy törvényt az Országgyűlésnek, akkor változtatás nélkül megszavazzák... Nincs eszköz az Állami Számvevőszék kezében sem, hiába készítenek precíz, pontos elemzéseket, hiába kritizálják évről évre a költségvetést. Még Horthy Miklós alatt is joguk volt leállítani a kifizetéseket, ha túlköltekezést tapasztaltak. Ma erre nem adnak módot a törvények. Alkotmányos ellensúlyok nincsenek, a kormány pedig visszaél a hatalmával, hamisan tervez, túlköltekezik, látványpolitizál és kapkod.

- Ön szerint mit kellene tennie a kormányzatnak?

- Először is rengeteg külföldi cég adómentességgel rendelkezik, illetve adókedvezményeket kap. Miért nem mondják nekik azt, hogy válság van, ti is fizessetek? Hozzáteszem, ez nem ördögtől való gondolat: az unió már a csatlakozásunkkor meg akarta szüntettetni ezeket a kedvezményeket, a Medgyessy-kormány sírta ki, hogy mégse kelljen. Ráadásul, ha már a külföldi cégeknél tartunk, ők amúgy is kimentik a pénzüket az adó elől, az APEH meg tűri,
hogy az exportot alul-, az importot pedig túlárazzák. Ebben súlyos százmilliárdok vannak. De az uniós pénzek elköltésén is változtatni kellene, jelenleg ugyanis a pénz egyik része a betonba megy, a másik meg szocialista hálózatoknak. Itt van például a 4-es metró építése, aminél egyre nagyobb lehetséges végösszeget hallunk. A válságra való tekintettel fel kellene függeszteni az építését, és az imént talált százmilliárdok mellé újabb százmilliárdokat nyernénk. Pénzszórás az is, amit a munkaerőpiac kapcsán látunk. Ha idejön egy multi, a kormányzat 20-30 millió forintot fizet minden egyes munkahelyért. Miért nem lehet azt csinálni, hogy kiírnak egy pályázatot kis- és középvállalkozásoknak, mennyiért vállalnák egy-egy munkahely mondjuk három vagy öt évig való fenntartását? Állítom, hogy három-ötmillió forintos ajánlatok jönnének be, így az állam is minden egyes munkahelyen spórolna 10-15 millió forintot, és mindez a magyar cégeknek is nagy lehetőséget jelentene. Ezek a talált pénzek. De a sor még folytatható: közüzemi szolgáltatók terén is százmilliárdok folynak el. Ott vannak például az áramszolgáltatók. A magyar állam ezeknek a cégeknek 1995-ben nyolcszázalékos eszközarányos nyereséget garantált, amit aztán az Európai Unió felszólítására kellett megszüntetni. Erre most mit látunk? A számlákba mindenféle plusztételeket építenek be, mint például hálózathasználat, hálózaton történt veszteségek és így tovább. Amit tehát elbuktak ott, azt behajtják a fogyasztókon. Ezt a hatóságok hagyják. De a monopolhelyzetek más területeken is súlyos gondokat okoztak. Az élelmiszerpiacon azt tapasztaljuk, hogy nagyon sokan kénytelenek a multiknál vásárolni, drágán, gyakran rossz minőségű árut. Ha a magyar gazdával, termelővel egyáltalán szóba állnak, és nem csak külföldi terméket árulnak, akkor polcpénz számolnak fel, megalázóan keveset fizetnek neki, azt is kilencven, száznyolcvan napos határidővel. Meg kellene teremteni a közvetlen kereskedelmet!

Vagyis?

- Nyitni kéne például piacokat, szigorúan ellenőrizve a minőséget, ahol aztán maguk a gazdák árulhatnák a terményeiket. Így ők is jól járnának, és a vásárlók is, mert olcsóbban, jobb minőségű magyar árukhoz jutnának. Ezáltal tehát az emberek keresetük mostani harminc százalékánál kevesebbet költenének élelmiszerre, maradna másra, és a magyar mezőgazdaságnak is segítséget jelentene egy ilyen folyamat.

Mindehhez pedig az állam is segítséget nyújthatna...

- A szocialista kormány sok mindent teljesen másként kezel, mint külföldön. Számos példát láthattunk arra, hogy a világ különböző országaiban a kormány nem elvett, hanem adott a válság kezdetekor. Németországban egyebek mellett támogatták az autógyárakat, de a lakosságot is, például a gyerekes családoknak 150 eurót adtak gyerekenként, azzal a feltétellel, hogy két héten belül el kell költeni. Ez a családoknak is segítség volt, nem kellett attól tartani, hogy bármit el kell vonniuk a gyerekeiktől, és ez a pénz visszakerült a gazdaságba, mert vásároltak belőle. De mondhatnék más példát, mondjuk az Egyesült Államokat, ahol Bush adó-visszatérítést küldött a gyermekes családoknak. A Gyurcsány-kormány viszont nem ad, hanem elvesz. A csődben lévő állam a koldust is megrabolja.

Ezt meg lehet tenni még egy és negyed éven át, a következő választások hivatalos időpontjáig?

- Sajnos meg. Ha a legvalószínűbb forgatókönyv jön be, és a Fidesz egyszerű többséggel győz a következő választásokon, akkor nagyon nagy bajban lesz. Egy csődben maradt országot örököl. Másfél-két hónappal a választások után meg nyilván szól majd a balliberális kórus: tessék, ti sem tudtok semmit tenni. Jobb helyzetet teremtene egy kétharmados győzelem, de egy ilyenre nagyon kevés az esély. A Fidesznek óriási ellenszélben kell kivezetni az országot a csődből. Akkor dől el, hogy a harmadik köztársaság újra erőre kap, vagy hosszasan tovább agonizál.

- És addig mit tehet az átlagember?

- Sajnos úgy látom, hogy a politika nem mondta meg az embereknek, mekkora a baj. Nem is értem, miért, hiszen a hitelezők, akik elől érdemes lenne titkolózni, pontosan tudják, mi a helyzet. Akiknek meg joguk lenne tudni, az állampolgárok, azok elől meg titkolóznak. Az emberek hallották, hogy válság van, kicsit megijedtek, az viszont megnyugtatta őket, hogy az IMF-től pénzt kaptunk. Gondolták, mégsincs akkora probléma, úgyhogy még mindig azt látjuk, felveszik a hiteleket, vásárolják például a drága elektronikai cikkeket. Talán az euró drágulása, a devizahitelek törlesztőrészleteinek drasztikus megugrása figyelmeztető jel lesz azok számára is, akik nem vették komolyan a bajt. Tudomásul kell venni: nem múlt el az összeomlás veszélye. Még nem vagyunk a gödör alján. Akinek marad pénze a számlák kifizetése és az élelmiszerek megvétele után, az takarékoskodjon. Ez több mint célszerűség, ez most erkölcsi parancs a túlélés érdekében.

(Bándy Péter, Demokrata)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések