A termékek ökológiai lábnyoma azt jelzi, hogy a termék teljes életciklusa során - azaz az alapanyagoktól az ártalmatlanításig - összesen mennyi üvegházhatást okozó és a klímaváltozásban szerepet játszó gáz keletkezik.
Egy termék ökológiai lábnyomának ismerete kézzelfoghatóbbá teszi az éghajlatváltozást a laikus vásárló számára, és lehetővé teszi a vállalatoknak és a fogyasztóknak egyaránt, hogy felmérjék, mennyit tehetnek a klímaváltozás ellen.
Jelenleg azonban még nincsen nemzetközileg általánosan elfogadott egységes módszer az ökológiai lábnyom meghatározására. Több koncepció is létezik, melyeket a termékekhez kapcsolódóan keletkező, üvegházhatást okozó gázok mennyiségének kiszámítására és vizsgálatára dolgoztak ki. A Henkel által is támogatott kezdeményezés célja, hogy áttekinthető és összehasonlítható adatokat kaphassunk az ökológiai lábnyom megállapítása során. A projektben más vállalatok mellett részt vesz a WWF, az Ökológiai Intézet, a potsdami Klímaváltozást Kutató Intézet, és a THEMA1 nevű német ügynökség is.
Mit tehet a fogyasztó?
A mosóvíz hőmérsékletének csökkentésében hatalmas megtakarítási lehetőség van. Ha egy mosószerrel 60 helyett 30 fokon mosnak (átlagos fogyasztást feltételezve), mosásonként 480 gramm széndioxid a különbség. Heti három mosással számolva az így elérhető megtakarítás évi 74 kilogrammot tehet ki. Ez körülbelül annyi, mint egy középkategóriás autó kibocsátása egy 400 kilométeres út megtétele során.
Tisztálkodásnál is szem előtt tarthatjuk a környezetet. A teljes széndioxid-kibocsátás több mint 90 százaléka a zuhanyozáshoz és a hajmosáshoz használt víz felmelegítésekor keletkezik. Ha az átlagos 22,5 liter helyett csak 18 litert használunk el, és a víz hőmérsékletét 40 fokról 37-re csökkentjük, akkor egyharmadára mérséklődik a keletkező széndioxid mennyisége.
Nemzetközi elismerések
A fenntarthatóság területén a Henkel a világ vezető vállalatai közé tartozik. Ezt bizonyítja, hogy bekerült az idén először kiadott európai fenntarthatósági díj, a European Corporate Award döntősei közé. A díj azokat az innovatív stratégiákat tünteti ki, amelyek egyrészt elősegítik a vállalat gazdasági sikerét, másrészt a fenntarthatóságot a vállalati sikeresség fontos tényezőjének tekintik. A pályázatot a European Independent Consulting Group (E-I) hirdette meg, mely egy független stratégiai és vállalatirányítási tanácsadókat tömörítő hálózat. A zsűrit az Európai Bizottság képviselői, a politika, a gazdaság és a társadalom elismert személyiségei alkotják.
A Henkel számára a fenntarthatóság azt jelenti, hogy termékeivel és technológiáival, valamint munkáltatói szerepkörében lehetőleg úgy működik, hogy ne veszélyeztesse a következő generációk fejlődési lehetőségeit. "Ma ez a téma fontosabb, mint valaha. Hatalmas lehetőség rejlik az olyan újításokban, amelyek a termékek kimagasló minőségét és teljesítményét ötvözik az emberekért és a környezetért érzett felelősséggel" - véli Christian-André Weinberger, a Henkel mosó- és háztartási tisztítószerek üzletágának globális marketing igazgatója.