ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Gyurcsány bizalmatlanná vált Gyurcsánnyal szemben

A bukott kormányfő kormányalakítási javaslata megerőszakolja az alkotmányt.
Létrehozva: 2009. március 23., 09:18 | Utoljára frissítve: 2009. március 23., 09:20
nyomtat küld

Több sebből is vérzik a magyar miniszterelnöknek pártelnökként elmondott beszédében körvonalazott kormányváltási forgatókönyv. A procedúrát aggályossá a következő gyakorlati megfontolások teszik: a kormányfő lemondása, az új kormány megalakítása. Az alábbiakban először ezt a két szempontot vizsgáljuk meg, majd arra keressük a választ, mi vezérli Gyurcsányt e trükközésre, és hogy milyen következtetések adódnak mindebből.

Bár maga Gyurcsány Ferenc is a választásokon való megmérettetés, tehát választói felhatalmazás nélkül került először a magyar kormány élére 2004-ben, most az akkorinál is támadhatóbb eljárást választott a kormányhatalom átadására. Bár a szocialisták akkor is szerették volna megtartani a kezükben a kormányalakításra vonatkozó döntést, Medgyessy Péter miniszterelnök csakugyan benyújtotta lemondását, s az új kormány megalakítására a köztársasági elnök kérte fel Gyurcsány Ferencet.

Ehhez képest szombaton a kormányfő közjogi értelemben nemcsak hogy nem mondott le, hanem azt is világossá tette, hogy nem is kíván lemondani. Egyelőre csak a pártkongresszus szavazóit kívánta a konstruktív bizalmatlansági indítvány ötletével maga mellé állítani. Kormányának megbízatása a bejelentéssel nem szűnt meg, és közjogilag semmilyen értelemben sem vált korlátozottá. Továbbra is Gyurcsány Ferenc Magyarország miniszterelnöke, és csak reménykedhetünk benne, hogy három hét múlva nem ő lesz.

Másrészt, az eljárással a hatályos magyar Alkotmány által a köztársasági elnökre testált jogot, hogy - az országgyűlési választások eredményének ismeretében, a politikai pártokkal folytatott konzultációk után - felkérjen egy kormányfő jelöltet a kormányalakításra, Gyurcsány magának vindikálja. Pedig az alapdokumentum világosan fogalmaz: "A miniszterelnököt a köztársasági elnök javaslatára az Országgyűlés tagjai többségének szavazatával választja." Ehelyett Gyurcsány, aki tehát még gyakorló kormányfő, pártelnöki minőségében maga kívánja vezetni azt a szocialista tárgyalódelegációt, amely az elnökségtől kapott mandátum alapján a kormányalakításról egyeztet a többi párttal, s még mindig kisebbségi kormányfőként pártelnöki minőségében többséget kíván toborozni a jelölt mögé. Mindez finoman szólva is aggályos egy a népszuverenitáson alapuló parlamentáris demokráciában.

Ami mármost a konstruktív bizalmatlansági indítvány eszközét illeti, a szónok a maga által elnökölt szocialista pártot arra kívánja rávenni, hogy Gyurcsány Ferenc kormányfő ellen adjon be konstruktív bizalmatlansági indítványt. Mindez közjogi nonszensz, jelentése annyi, hogy Gyurcsány bizalmatlanná vált Gyurcsánnyal szemben. A konstruktív bizalmatlansági intézményt ugyanis nem a miniszterelnök nyújtja be, hanem a "miniszterelnökkel szemben" használatos eszköz. Amit ő maga kérhet, az a vele kapcsolatos bizalmi szavazás. Ám ennek a végkimenete más, mint a konstruktív bizalmatlansági indítványnak. Míg a bizalmatlansági indítvány többsége esetén az új kormányfő alakíthat kormányt, a bizalmi szavazásnál, "(h)a az Országgyűlés... nem szavaz bizalmat a Kormánynak, a Kormány köteles lemondani."

Épp ezt szeretné elkerülni Gyurcsány. Vagyis kettős beszédet folytat. Mint a szombati szavazások eredményéből ismeretes, pártját azzal a látszattal sikerült pacifikálnia, hogy hátrébb lép, és hajlandó átadni másnak a kormányrudat. Ám mégis ő kíván Magyarországnak miniszterelnököt adni. Ha a lemondást elkerüli, és pártelnökként dirigálja saját leváltását, azzal nem csak az a baj, hogy bizony viccet csinál a magyar alkotmányos intézményrendszerből. Nem teszi ugyanis lehetővé, hogy az államfő az Alkotmányban előírt eljárást követve kérjen fel egy kormányfőjelöltet kormányalakításra. Hanem megakadályozza azt is, hogy a választópolgárok szavazás formájában döntsenek a kérdésben s hogy a következő kormány megfelelő felhatalmazásra tehessen szert.

Néhány következtetést még érdemes mindebből levonni:

1. Amikor az ellenzéki pártok többsége a parlament feloszlatását és új választás kiírását kívánja, épp ezt az alkotmány szellemével ellentétes eljárást szeretné elkerülni.

2. Ha a szabaddemokraták - önös érdekből - magukat ellenzéki pártnak tekintve sem így járnak el, akkor maguk is az alkotmány szellemével ellentétesen cselekszenek.

3. A jelen helyzetben égetően fontos lenne a köztársasági elnök megszólalása. Hiszen Gyurcsány Ferenc bejelentette, hogy a fenti forgatókönyvről tájékoztatta a köztársasági elnököt, aki azt szerinte tudomásul vette. Ezzel a kormányfő-pártelnök az eljárással kapcsolatos politikai felelősséget a köztársasági elnökre is kiterjesztette.

4. Pillanatnyilag ismét kormányválság van Magyarországon. A kormányfő elismerte, hogy kormányfőként megbukott, mégsem hajlandó lemondani, és nem adja meg a lehetőséget a választásokra. Az egész folyamat alatt az eddig is béna kacsa kormány még kevésbé lesz működőképes, mivel pedig nem világos, mi fog történni, mind a választók, mind a piacok a teljes bizonytalansággal, az interregnum, a hatalmi viszonyok tisztázatlanságával kénytelenek szembenézni.

(Horkay Hörcher Ferenc, Heti Válasz)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések