fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
EP: állásfoglalás a többnyelvűség megőrzéséről
2009. március 24., 16:39
Azon országokban vagy régiókban, ahol két vagy több hivatalos nyelv él együtt, létfontosságú a többnyelvűség megőrzése - foglalt állást kedden Strasbourgban az Európai Parlament (EP), a többnyelvűségről elfogadott véleményadó, vagyis jogi kötelező erővel nem bíró állásfoglalásában.

A dokumentum szerint az EP "ragaszkodik az EU hivatalos nyelvei közötti egyenrangúság elismeréséhez a nyilvános tevékenység minden területén". Emellett "úgy véli, hogy Európa nyelvi sokfélesége jelentős kulturális tőke, és nem tenne jót az Európai Uniónak, ha csak egyetlen fő nyelvre korlátozná magát".

Az eredeti szövegjavaslatban a többnyelvűség megőrzésének fontosságát kiemelő mondat után még szerepelt az is: szintén elengedhetetlen "annak biztosítása, hogy valamennyi nyelvet használják oktatási nyelvként az oktatás minden szintjén". Ez utóbbi kitétel azonban a végül megszavazott - szocialista-liberális-zöldpárti indítványra módosított - szövegben nincs benne.

Ugyancsak törölték a következő passzust: az EP "megerősíti annak alapvető fontosságát, hogy a szülők és gondviselők megválaszthassák gyermekük tanulmányainak nyelvét azon országokban, ahol egynél több hivatalos vagy regionális nyelv él együtt", továbbá azt is, hogy az EP "figyelmeztet arra a hibára, ha egy nyelvet egy más nyelv beszélőinek rovására támogatnak, illetve ha bármiféle korlátozást vagy megkülönböztetést alkalmaznak, amely figyelmen kívül hagyja vagy sérti e jogokat".

Az eredetileg beterjesztett szövegben az állt, hogy az EP "kiemeli az anyanyelven történő oktatás döntő fontosságát", valamint hogy "egy gyermeket sem lehet megfosztani az állam hivatalos nyelvén történő oktatástól". Az elfogadott változat szerint "a gyermekeknek beiskolázásuk előtt saját érdekükből képesnek kell lenniük beszélni annak az országnak a nyelvét, amelyben élnek, annak biztosítása érdekében, hogy ne kerüljenek hátrányos helyzetbe tanulmányaik vagy azt követő képzésük során, és hogy egyenlő eséllyel vehessenek részt minden tevékenységben".

(MTI)