ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Vivát, elnök úr!

Sólyom László köztársasági elnök tegnapelőtt államfőhöz méltó és a helyzetnek megfelelő nyilatkozatot tett. Mikor szólalhat meg belpolitikai kérdésekben a köztársasági elnök?
Létrehozva: 2009. március 27., 06:45
nyomtat küld

Az alkotmányunk szerint az elnök "kifejezi a nemzet egységét, és őrködik az államszervezet demokratikus működése felett". Vagyis az államelnöknek akkor van - de akkor feltétlenül - teendője, amikor az államszervezet demokratikus működése körül kételyek merülnek fel. A jelenlegi kormányválság, Gyurcsány Ferenc konstruktív bizalmatlansági indítványa épp ilyen helyzetet teremtett.

A miniszterelnök végre belátta, hogy az egyértelműen elutasító közhangulat miatt jobban teszi, ha távozik pozíciójából. Ez az alkotmányos jogrend szerint a kormány távozását is jelenti. S miután egy olyan kormány távozik, amely egyértelműen és tartósan elveszítette a választópolgárok, a közgazdasági szakemberek, a befektetők, a külföldi politikai körök bizalmát, e távozás egyet kell hogy jelentsen az előre hozott választások megtartásával. Tehát ez esetben nem pusztán a miniszterelnökkel szembeni bizalomvesztésről van szó, s éppen ezáltal a kormányváltást a szocialisták nem intézhetik el saját "berkeiken" belül, konstruktív bizalmatlansági indítvány keretei közt, mert ez nem ad új felhatalmazást, nem teremt új bizalmi állapotot. Ilyen körülmények között a konstruktív bizalmatlansági indítvány egy zárt kamarillapolitika része; kihagyják a választókat a változásból, a hátuk mögött "lemutyizzák" a dolgot, a diktatúrákra jellemzően.

A legfőbb közjogi méltóság nyilatkozata világos és egyértelmű. Kifejezi: a jelenlegi válságban az államszervezet demokratikus működését legjobban szolgáló megoldás a parlament feloszlatása és az előre hozott választások, a legkevésbé demokratikus pedig a konstruktív bizalmatlansági indítvány. (Nem beszélt róla, de a "kettő között" helyezkedne el az a megoldás, amit anno Medgyessy Péter tett - vagyis a kormányfő lemondása, amely után a köztársasági elnök jelöl új miniszterelnököt). Ez a beszéd, mondhatnánk, "jókor és jó helyen" hangzott el.

Számomra különösen örvendetes az államfő nyilatkozata, hisz jómagam egy éve nyílt levélben kértem a köztársasági elnököt: a belpolitikai válság feloldása érdekében vesse latba tekintélyét, javasolja a parlament önfeloszlatását és az előre hozott választások megtartását. Lehet, hogy akkor még korán jött a javaslatom; az elnöki hivatal munkatársai kifejtették, hogy az elnöki intézmény tekintélyének védelme érdekében csak nagyon alapos megfontolások után, és kizárólag különleges válsághelyzetekben lehetséges a köztársasági elnök megszólalása belpolitikai kérdésekben. Nos, úgy tűnik, ez a pillanat most érkezett el. Az elnök lépése bevonul a magyar politikatörténetbe.

Az államfőt a nyilatkozata miatt ért szocialista és szabad demokrata támadások mélységesen nemtelenek és antidemokratikusak. Ez a két politikai kompánia a hatalmának görcsös és mindenáron való megtartása érdekében nem válogat az eszközökben. Számukra semmi sem drága; hogy elkerüljék az előre hozott választásokat, az államelnöki intézmény tekintélyét is igyekeznek a sárba taposni. Ezzel újabb sebet ejtenek demokráciánkon. Sose felejtsük el nekik!

A legjellemzőbbet a magyar közélet tán legirritálóbb személyisége, Lendvai Ildikó fogalmazta meg: az elnöknek nem dolga, hogy ebben a helyzetben fejezze ki pártszimpátiáját, Fidesz iránti elkötelezettségét, hanem majd az urnák előtt állva tegye ezt meg. A frakcióvezető ezzel nem kevesebbet üzent: ha az államfő a szocialistáknak nem kedvezően nyilatkozik, akkor elfogult, akkor "pártpolitizál". E mentalitás mögöttese kifejezetten elkeserítő. Lendvai nyilatkozata ugyanis újabb tanúbizonysága annak, hogy a szocialisták számára a független hatalmi ágak sem valók semmi másra, mint hogy a nekik tetsző módon viselkedjenek, s ha nem így tesznek, akkor azt a hatalmi ágat lejáratják és megalázzák. (Gondoljunk a "renitens" PSZÁF sorsára, a Szabó Máté ombudsmant ért rejtélyes fenyegetésekre, az Állami Számvevőszék és elnöke, Kovács Árpád semmibevételére, az Alkotmánybíróság nemtelen megtámadására, nem beszélve Gyurcsány "csúcsteljesítményéről", az ügyészségek és a bíróságok megvádolásáról.)

Kinek az "oldalára" állt az elnök? Senkiére. A legdemokratikusabb válságkezelő megoldásra hívta fel a figyelmet. Ez tehát államférfiúi nyilatkozat volt. És ezzel az emberek döntő többségének "oldalára" állt, akik hasonlóképpen vélekednek; és a gazdasági, pénzügyi szakértők oldalára, az egyházak oldalára, Medgyessy Péter meg az egyre több baloldali gondolkodó oldalára, a Fitch Ratings hitelminősítő intézet oldalára és így tovább. Az elsöprő többség véleményével azonosult. Ez a nagy baj, MSZP-SZDSZ?

A köztársasági elnök szava irányadó. Biztos vagyok benne, hogy erős és látványos társadalmi támogatottságra találnak majd szavai. És ez elég erő lehet a fordulathoz, amit az ország nagy többsége vár.

(Fricz Tamás, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések