FIDESZ.HU > Hírek > Zöld |
Nyomtatás Ablak bezárása |
"Bezöldül" a British Airways
|
|
A British Airways bejelentette, hogy 2050-re ötven százalékkal kívánja csökkenteni repülőgépei széndioxid-kibocsátását. A légitársaságok között egyedülálló mértékű környezetvédelmi célú vállalás azt jelenti, hogy a British Airways nettó széndioxid-kibocsátása a 2005-ös 16 millió tonnáról évi nyolcmillió tonnára mérséklődik az évszázad közepére. |
|
Létrehozva: 2009. április 5., 11:45 | Utoljára frissítve: 2009. április 5., 11:48 |
Mindezt a légitársaság környezetbarát repülőgépek vásárlásával, alternatív üzemanyagok és új technológiák felhasználásával valamint jobb hatásfokú útvonaltervezéssel kívánja elérni. Emellett a British Airways az egyetlen légitársaság a világon, amely - egy brit szervezeten keresztül - részt vesz a széndioxid-kibocsátási kvóták kereskedelmében.
A British Airways 1990 óta 28 százalékkal, azaz több mint hatvanmillió tonnával mérsékelte flottájának széndioxid-emisszióját, 2025-re pedig a 2005-ös szinthez képest 25 százalékkal, utaskilométerenként 111 grammról 83 gramm széndioxidra akarja csökkenteni a széndioxid-kibocsátását. (Összehasonlításképp egy közepes méretű, 1.400-2.000 cm³-es benzines autó 136 gramm széndioxidot bocsát ki utaskilométerenként).
Az emisszió erőteljes visszafogását a British Airways többek között új repülőgéptípusok - egy újgenerációs Airbus A380 és egy Boeing 787 Dreamliner - megvásárlásával kívánja elérni. Az új gépek 17-30 százalékkal hatékonyabban használják fel az üzemanyagot, mint azok, amelyeket felváltanak.
A légitársaság az alternatív üzemanyagok és az úttörő üzemeltetési technológiák kifejlesztésével kapcsolatos kutatásokat is támogatja. Ennek egyik kézzelfogható eredményeként március 25-től a londoni Heathrow repülőtéren a British Airways gépek egy része rossz látási viszonyok között a mikrohullámú leszállási rendszer (Microwave Landing System) segítségével landol. Az ötmillió fontos beruházással megvalósult fejlesztés köd vagy heves esőzés esetén több mint húsz százalékkal javítja a biztonságos földet érés esélyét. Az egyelőre 29 Airbus A320 és A321-es repülőgépbe beépített rendszer nyomán kevesebb lesz a késés, a járattörlés és a más repülőtérre történő átirányítás. Mivel az új rendszernek köszönhetően csökken a gépek várakoztatási ideje, az üzemanyag-felhasználásuk és ezzel együtt a károsanyag-kibocsátásuk is jelentősen visszaesik majd. A légitársaság 2009 végéig további 12 repülőgépébe építi be az új technológiát.
A British Airways emellett több fórumon is fellép a légszennyezés csökkentésének érdekében. Így például nyomást próbál gyakorolni az Európai Bizottságra, hogy tervezzék újra a légiközlekedési útvonalakat Európában. Ez akár 12 százalékkal csökkenthetné a károsanyag-kibocsátás mértékét kontinensünkön. Emellett a légitársaság egy Európai Uniós program tagjaként egyetemekkel és repülőgépgyártókkal együttműködve vizsgálja a légiközlekedés károsanyag-kibocsátásának a légkör felső rétegeire gyakorolt hatását.
A British Airways arra törekszik, hogy az általa használt repülőtereken 2020-ra felére csökkentse a zajkibocsátást és kilencven százalékkal redukálja a nitrogén-dioxid szennyezést. Mindezt első sorban alacsony zaj- és nitrogéndioxid-kibocsátású repülőgépek vásárlásával, illetve új eljárások bevezetésével kívánja megvalósítani. Például a légitársaság által nemrégiben megrendelt Airbus A380-as és Boeing 787-es repülőgépek a Boeing 747-es gépek által kibocsátott zaj negyedét bocsátják ki.
A British Airways arra is ügyel, hogy az általa használt illetve tulajdonában lévő ingatlanokban is csökkentse az energiafogyasztást. Ennek nyomán nagy-britanniai ingatlanjaiban a 2000-es szinthez képest ma több mint ötven százalékkal kevesebb energiát használnak fel. A légitársaság 1992 óta éves jelentésben teszi közzé a környezetvédelem terén elért eredményeit, emellett együttműködik a brit kormányzattal és a helyi önkormányzatokkal azokon a területeken, ahol környezeti terhelést okozhat.