Összességében rontotta a magyar felsőoktatás színvonalát a bolognai folyamat - állítja Pálinkás József, az MTA elnöke. Mégpedig azért, mert nem jól vezettük be. Szokásos magyar betegség, hogy sokat beszélünk róla, értelmiségi diskurzus folyik, és azt hisszük, ez már maga a cselekvés.
Amikor elérkezik a cselekvés ideje, és el kell készíteni az alapképzés dokumentumait, terveit, akkor hirtelen elkezdünk kapkodni, és rövid idő alatt létrehozunk egy nem túl jó rendszert azért, mert megpróbálták sok helyen a korábbi ötéves képzés anyagát megpróbálták cipőkanállal belegyömöszölni a három évbe - fejtette ki az akadémia elnöke.
Úgy lehetne mindezt korrigálni, hogy a tananyaghoz képest, amelyet leírnak ezek a dokumentumok, megnézzük, hogy hogyan teljesítettek ezek a hallgatók. Aztán módosítani kellene a tananyagot úgy, hogy közelebb legyen a teljesíthetőhöz - vázolta Pálinkás József.
Az MTA elnöke szerint olyan területeken is bevezették a kétciklusú képzést, ahol semmi értelme nem volt. Ilyenek például a tanárszakok, amelyeket meg kellett volna hagyni ötéves, egyciklusú képzésnek.