FIDESZ.HU > Vélemények > Interjú |
Nyomtatás Ablak bezárása |
Páva Zsolt új dobbantót adna Pécsnek
|
|
Drasztikus lépésekre készül a baranyai megyeszékhely mélyrepülésének megállítása érdekében Pécs egykori vezetője, Páva Zsolt. A civilek, az Összefogás Pécsért Egyesület, illetve a Fidesz-KDNP polgármester-jelöltje majd egy évtizede, 1994 és 1998 között már ült a polgármesteri székben. Az azóta eltelt időszakban a baloldal irányította a várost, amelynek már több mint harmincmilliárdos az adóssága, s bár az Európa Kulturális Fővárosa évre készül - rengeteg anomáliával -, a fejlesztések eddig jobbára elkerülték. A május 10-én megtartandó időközi választás előtt egy héttel kérdezte a Magyar Nemzet a jelöltet, aki az elmúlt választáson alig háromszáz szavazattal maradt el MSZP-s riválisától, az azóta elhunyt Tasnádi Péter polgármestertől. |
|
Létrehozva: 2009. május 6., 17:19 | Utoljára frissítve: 2009. május 7., 07:26 |
- Megválasztása esetén mi lesz az első intézkedése?
- A pénzcsapok elzárása: minden kifizetést, amely a városházát elhagyja, személyesen ellenőrzök. Nyilván ez hosszú távon nem a normális menetrendnek felel majd meg, de tekintve Pécs súlyos helyzetét, az első időszakban ez elengedhetetlen tennivaló. Második lépésként egy leltár készítéséről intézkedem, ami arra lesz majd hivatott, hogy az átadás-átvétel idején, a fordulásnál kiderüljön: valójában milyen gazdasági-, költségvetési állapotban is van most Pécs. Az átvilágítással egy külsős céget bíznék meg. Egyrészt az a cél, hogy döntéshozóként pontos információval rendelkezzem, másrészt, hogy a pécsiek is tisztában legyenek a város helyzetével. Ennek érdekében minden itt élő polgárnak egy összegzést is eljuttatunk. Az, hogy pontosan milyen formában történik majd mindez, később dől el. Másrészt, a leltárral a felelősség határvonalát is meghúzhatjuk, így politikai, közjogi értelemben is tisztán lehet látni, hogy mely időszak intézkedései indulnak tőlem, és melyek köthetőek elődeimhez. Nem fordulhat ugyanis elő az, ami Tasnádi Péterrel megtörtént: az ő ciklusának kezdetekor nem lehetett elhatárolni, hogy mi tartozik az előző, és mi az azt követő városvezetés időszakához. Megjegyzem, ugyanilyen leltárt szeretnék készíttetni az Európa Kulturális Fővárosa program kapcsán is. Látnunk kell, hogy eddig pontosan mennyi pénzt költött el a város, hol tartanak a beruházások, a programok, és azt is tudni szeretném, hogy milyen feladatok vannak még hátra.
- Vannak az említett program mellett olyan speciális területek, amelyeket szintén megvizsgáltatna?
- Igen. Minden önkormányzati tulajdonban lévő, illetve városi cég által vagy az önkormányzatnál kötött szerződést megvizsgáltatok, amely hosszú távra szól, és stratégiai szempontból meghatározó fontosságú, így jelentős mértékben befolyásolhatja Pécs jövőjét. Ezen megállapodásokat is szakértőkkel nézetném át, s amelyek ezek közül hátrányosak, azokat megszüntetem.
Szükséges lépések
- Az elszámoltatásnak lehetnek büntetőjogi következményei is?
- Fordítsunk egyet a dolgon: nem egy nyomozó csapat felállítása és bűnbakkeresés a célom. Ám hangsúlyozom, hogy a már említett körben minden ügyet megvizsgálunk, amennyiben felmerül a gyanúja a szabálytalanságnak vagy a bűncselekménynek, s ha a gyanú beigazolódik, nem lesz más lehetőségem, csak megtenni a szükséges jogi lépéseket.
- Másfél év alatt az eddig felhalmozott adósságállomány kezelésére mennyi esély mutatkozik?
- A város adósságállománya már átlépte a harminckétmilliárd forintot, az eddig felhalmozott hitelek 2030-ban futnak teljesen ki, tehát az új polgármester számára rendelkezésére álló másfél év alatt ezen teher kezelésére nem lesz mód. Arra viszont igen, hogy egy nagyon takarékos gazdálkodásra álljon át Pécs: ehhez pedig meg kell vizsgálni, hogy mely funkciók hagyhatóak el az önkormányzat által jelenleg ellátott tevékenységi körökből, és az úgynevezett külső forrás-átadás rendszerét is át kell tekinteni. Fontos az is, hogy minden forint elköltése, kifizetése nyomon-követhetővé váljon. Ez azzal járhat, hogy felülvizsgálunk minden olyan kiadást, amelyet eddig bázisalapon határoztak meg, és általában az infláció mértékének megfelelő összeggel megemelve utalt a város. Úgy látom, e téren jelentős, több száz milliós megtakarítást lehet még elérni. Nos, ezek a rövid távon megvalósítható elképzelések. Hosszú távon pedig Pécs gazdaságának megerősítése a cél, ezzel lehet több az iparűzési adóból befolyó bevétel.
A pécsi modell
- Mindez megemelt adóterhet is jelent?
- Adóemelés szóba sem jöhet. Nekünk munkahelyeket kell teremtenünk, s olyan cégeket kell idehoznunk, amelyekkel növelni tudjuk az adófizetők számát, azaz, több munkahely mellett több adóbevétele lehet a városnak.
- A városi cégekre áttérve: a legtöbb önkormányzati tulajdonú társaság ma azon Pécs Holding Zrt. alá tartozik, amelynek vezérigazgatóját, Varga Pétert a jelenlegi MSZP-s vezetés nevezte ki. Hogyan lehet majd vele együttműködni?
- Ez nem személy kérdése, a kérdés ugyanis az, hogy a pécsi modell működőképes-e, vagy sem? A Pécs Holding létrehozása óta eltelt egy esztendő tapasztalatai azt mutatják: a cég megalapítása nem volt sikeres. S nem azért, mert a közös, a holding irányítása alá vont cégekről szóló konstrukció önmagában helytelen lenne, hanem azért, mert nálunk, Pécsett ez nem jól történt. Mindezzel nem azt akarom mondani, hogy megszüntetném a holdingot, de ebben formában nem működhet tovább a vállalat. Hiányolom azt is, hogy a cégen belül nincs - vagy ha van, akkor egyáltalán nem működik jól - egy, csak a város közterületért felelős vállalati részleg. Annak érdekében, hogy Pécs köztereinek ismét legyen gazdája, meg kell erősíteni a közterület-felügyeletet: intenzív járőrözéssel azonnali intézkedéseket kell foganatosítani az illegális hulladéklerakókkal vagy a graffitisekkel szemben. A jelentkező problémák orvoslása gyors, az eddigieknél sokkal hatékonyabb beavatkozást igényel.
- Az imént említett elképzeléshez és más elgondolásának keresztül vitelére is szüksége lenne a városházi többség támogatására, ám úgy tűnik, megválasztása esetén is marad a közgyűlésben a baloldali többség. Ilyen környezetben hogyan tudja majd elképzeléseit megvalósítani?
- Úgy vélem, csak azért, mert fideszes politikus vagyok, kapásból nem fogják elutasítani javaslataimat. Nem gondolom, hogy az abszolút pécsieket szolgáló ügyeket csak azért nem támogatja majd a baloldali többség, mert én a másik oldalon állok. Ez lenne a legrosszabb forgatókönyv, mindenesetre olyan előterjesztéseket készítek majd, hogy azok - csak azért - ne ütközzenek ellenállásba, mert az én javaslataimat tartalmazzák. Úgy látom, ha megvalósítható és szükséges programok lesznek, akkor azt a közgyűlésben helyet foglaló erőkkel meg lehet beszélni. Nyilvánvalóan nem lesz járható út, hogy én a pulpitusról előterjesztek valamit, és azt vagy megszavazzák, vagy nem.
MSZP-s csapda
- Mennyiben alakítaná át a vezetési struktúrát? Lesz-e új, fideszes alpolgármestere is Pécsnek?
- Az alpolgármesterek köre adott, jelenleg három szocialista is tevékenykedik ilyen pozícióban, de egy általam kiválasztott jelöltet is szeretnék. Továbbá az alpolgármesteri hatáskörökben elképzelhető, hogy lesz változás. Nem háborúzni kívánok, de a bizottságok összetételében is változást szeretnék, a felesleges tanácsnoki rendszert pedig megszüntetem. Mindezt egy csomag részeként képzelem el, amelyet az új helyzethez igazodva egyeztetek majd a közgyűlési erőkkel.
- Közeleg az Európa Kulturális Fővárosa program éve. Hogyan látja, milyen lesz az elkövetkezendő esztendő?
- Eddig fordítva ültünk a lovon: a pécsiek többsége, nem saját hibájából, beleesett abba a csapdába, amelyet az MSZP-s városvezetés állított fel azzal a sugalmazásával, hogy a programmal minden eddig elmaradt beruházását pótolni lehet, és pénzeső hull a városra. Az alapvetően hibás elképzelés még Toller László, volt polgármestertől eredeztethető, a vélekedés viszont azóta elterjedt. A pécsiek cím megnyerése után azt látták, hogy a beruházások sem haladnak előre, emiatt váltak csalódottá, ahelyett, hogy a kulturális főváros programot a kulturális rendezvény oldala felől közelítették volna meg. Immár látható, hogy bár Pécs rengeteg pénzhez jutott, a milliárdokkal nem jól sáfárkodott a város, hiszen a projektben tervezett új létesítmények átadásai jelentős mértékben elcsúsztak. Szerintem az anomáliák ellenére a város méltóképpen be tudja majd mutatni kulturális értékeit - a kivitelezések terén azonban immár nincs mit tenni, hiszen a beton kötési idejét nem lehet meggyorsítani. Amihez ragaszkodom, az az, hogy azok a civilek, akik a program kezdetekor részt vettek az elképzelés megvalósításában, visszakerüljenek a kulturális főváros program berkien belülre. Emellett egy új elemmel is bővíteném a programot: a siralmas állapotban lévő Csontváry-múzeum felújításával. Igaz, ehhez még a Pécsi Egyházmegye jóindulata is szükséges, hiszen a tárlatnak otthont adó épület a püspökség tulajdonában van.
- Többen megkérdőjelezik a program keretén belül építendő konferenciaközpont és a tudásközpont szükségességét, de vannak, akik a Zsolnay-negyed kapcsán vélekednek ugyanígy. Felmerült-e Önben bármelyik leállítása, vagy a források átcsoportosítása?
- E tekintetben az új vezetésnek már nagyon kicsi lesz a mozgástere. Szerintem ezzel együtt a még le nem zárult közbeszerzések esetében - ha egy-egy projektre az eredeti elképzelést drasztikus mértékben, 100-200 millióval meghaladó ajánlat érkezik - az adott projekt megvalósításán el kell gondolkodni. Ellenben, ha már felhúztunk egy új létesítményt, akkor mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy az épület fenntartása a lehető legkevesebbe kerüljön - ilyen szempontból kormányzati támogatásra is számítunk.
Esélylatolgatás helyett
- A program kapcsán egyfajta kulturális léptékváltás eljövetelét jövendölték annak idején. Ön szerint ez 2011-re bekövetkezhet?
- Ez nem 2011-ben valósul meg, és ha be is következik, akkor sem elsősorban a kulturális főváros programnak lesz köszönhető, hanem az új városvezetésnek, amely új pályára állítja a várost. A kulturális léptékváltás gondolata csorbát szenvedett, hiszen pont azokat a hangsúlyokat nem dolgozták ki, amelyek ezt lehetővé tették volna. Nem jött, immár nem is jön létre Pécsett egy - Budapest elszívó erejével szemben felálló - decentrum, amely a régióra is kifejthetné a hatását, s különösen a Balkánra tekintve. Látni kell, hogy az Európa Kulturális Fővárosa programhoz kapcsolódó járulékos ügyek - az M6-os autópálya kivételével - nem vagy igencsak csökkentett volumenben valósulnak meg, gondolok itt elsősorban a pécsi repülőtér elmaradó fejlesztésére vagy a szállodakapacitások növelésére. Ugyanakkor a pécsi kulturális élet területén sem történt jelentős előrelépés: a stratégiai váltások elmaradtak, s a Pannon Filharmonikusok példáján kívül nem érzékelhető komoly változás. Igazi váltás csak akkor következhet, ha a kulturális főváros programra alapozva egy másik, hosszú távú programot is elindítunk, amely dobbantót adhat Pécsnek.
- E tekintetben milyen lehetőségei vannak a városnak?
- A biotechnológia- és gyógyszerészeti kutatások által fémjelzett tudományos bázisra alapozva Pécset vonzóvá lehet tenni az ipar számára. Úgy látom, hogy a Pécsi Tudományegyetem részéről nem csupán a képesség és a kapacitás, hanem a fogadókészség is rendelkezésre áll. A válságnak lehetnek győztesei is - tudott, hogy az ipar különböző struktúrái sorban omlottak össze a recesszióban, de két ágazatban nem ez történt: az informatikai szférában és a gyógyszeriparban. Pécsett pedig jelenleg is tevékenykedik egy több ezer főt foglalkoztató informatikai cég, amely adhat egy olyan munkakultúrát és tudást, amelyre alapozhatunk. Megjegyzem: a városházi Fidesz-KDNP-frakció vezetőjeként már tárgyaltam egyes befektetőkkel, s tapasztalataim azt mutatják, hogy a beruházók Pécsre ugyan, mint potenciális helyszínre tekintenek, ám a városra 2006 óta jellemző politikai felfordulás miatt eddig nem volt kedvük lépni.
- A Fidesz az országos közvélemény-kutatások szerint is közel 30-40 százalékkal vezet az MSZP előtt, az emberek változást akarnak az országban, ám ez helyben nem mindig csapódik le. Mennyiben speciális Pécs helyzete?
- Esélylatolgatással nem foglalkozom. Ám, úgy vélem, hogy jó úton járok, mert a polgárok visszajelzései ezt mutatják: közel tízezren válaszoltak leveles megkeresésünkre, s több mint húszezer ajánlócédulát kaptam. Szerintem jó a programom fogadtatása, és immáron olyan szervezetek is megszólítanak, amelyek létezéséről korábban nem is értesültem.
Tubes
- Mintha Pécsett mentális változásra is szükség lenne.
- Igen. Az őszinteség a "csodaszer" - mindenképpen nyíltan kell beszélnünk, és a pécsieknek tudniuk kell arról, hogy hol tart városuk. A kulturális főváros programban azért is bízom, mert a programok sokasága összekovácsolhatja egy kicsit a városlakókat, és megmutatható az is, hogy még egy sok bizakodásra okot nem adó helyzetből is van kiút.
- Arra van-e forgatókönyve, ha nem nyerne?
- Ezt a kérdést a választás után szeretném megválaszolni.
- Miként vélekedik arról, hogy Szili Katalin, az MSZP polgármester-jelöltje a kampányhajrában a tubesi NATO-radar ellen van?
- Az egyik internetes fórumon néhány hete mondtam, hogy akár Szili Katalin házelnökkel közösen is hajlandó vagyok sátrat verni a Tubesen annak érdekében, hogy megakadályozzam az építkezést - s még főzik is neki, ha ezt igényli. Mindez olyannyira megtetszett neki, hogy egy minapi vitaesten megajándékozott egy sátorral. A viccet félretéve, örülök annak, hogyha egyre nagyobb a radart ellenzők tábora, s a választások napjához közeledve látszik: egyre többen vagyunk. Remélem, hogy az ellenzők jelenlegi magas száma a választásokat követően is megmarad. Úgy vélem, hogy azt minden pécsi tudja, hogy annak idején, amikor igazán nagy vita volt Tubes miatt, akkor a házelnök valójában nem mondott sem igent, sem nemet a lokátorra. Az elnökasszony nyilvánvalóan ezt igyekszik most korrigálni, ezzel együtt minden segítségre szükség van a lokátor ellen, s ha Szili Katalin komolyan gondolja elhatározását, akkor hajrá, szívesen fogadjuk a fedélzeten. A lényeg: ne épüljön radar a Tubesen.