A 62. Cannes-i Filmfesztiválon (május 13. - 24.) összesen 17 film kerül bemutatásra. Az A 2009-ben jelölt húsz filmből tíz elkészítéséhez járult hozzá anyagilag az Európai Unió, az alkotások több mint 3 millió eurós támogatásban részesültek az EU Media Mundus programból.
Az unió médiáért felelős biztosa, Viviane Reding a fesztivál előtt azt mondta, Európának arra kell törekednie, hogy több európai filmet mutassanak be harmadik országok mozijaiban, mint amennyit egy-egy külföldi filmfesztiválon levetítenek. "Nagyon jó, ha európai filmek Oscar-díjat nyernek, de ez nem elég. Arra kellene fókuszálnunk, hogy ezek a filmek a kereskedelmi média segítségével széles körben ismertté váljanak." - mondta a biztos.
Rekordmennyiségű európai alkotás
A tavalyi évben rekordmennyiségű, 1 145 nagyjátékfilmet - beleértve a hasonló hosszúságú dokumentumfilmeket is - forgattak az unióban, és az európai filmek aránya a piacon 28,4 százalék - derül ki az Európai Audiovizuális Megfigyelő Intézet által készített, a filmkészítés világpiaci trendjeit vizsgáló felmérésből.
A kutatás eredménye szerint a Közösség területén a moziba járók aránya a tavalyi évben 0,5 százalékkal nőtt, ami 924 millió látogatót jelent. 2008-ban a legnépszerűbb film az ABBA dalokra épülő Mamma Mia! és az új James Bond film, a Quantum csendje volt. Az EAO tanulmánya szerint a tavalyi évben 112-vel több filmet készítettek, mint 2007-ben.
"Az európai produkciók száma a nemzeti és a többségében közös készítésű filmek tekintetében 10,8 százalékkal emelkedik évről évre, és 2004 óta az éves átlagnövekedés 7,1 százalék." Az európai piac ilyen magas szintű aránya a nemzeti filmek nagy hazai népszerűségének köszönhető. A francia filmek a francia piac 45,4 százalékát teszik ki.
Növekvő uniós támogatások
Az unióban a múlt héten (2009. május 7.) egy 15 millió eurós támogatási csomagot fogadtak el az európai audiovizuális ipar versenyképességének erősítésére, és a harmadik országokkal való együttműködés fokozására.
Az európai filmek támogatásának jegyében az Európai Parlament nagy többséggel fogadta el az EU Media Mundus program következő szakaszát finanszírozó csomagot. A 2011-2013-re vonatkozó program célja a nemzetközi szakmai együttműködés és az információcsere erősítése képzések és ösztöndíjak finanszírozása révén, hogy megkönnyítsék az európai és harmadik országbeli audiovizuális szakemberek közti hálózatok kiépítését.
A Media Mundus azzal a céllal jött létre, hogy "könnyebb legyen a hozzáférés a külföldi piacokhoz, kiépüljön a bizalom és a hosszú távú kereskedelmi kapcsolat, növekedjen a versenyképesség, a nemzetközi közös produkciójú munkák elkészítésének könnyítése révén fokozódjon az audiovizuális alkotások nemzetközi ismertsége."
Az Európai Bizottság május 15-én szakértőknek a Media programról szóló információs napot tart Cannes-ban.