fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Magyar Bálint ámokfutása
2009. június 11., 09:22
Az informatikai lobbi, amely Magyar Bálint kétszeri regnálása alatt több tízmilliárd forintot vont ki az oktatás büdzséjéből, és haszontalanságokat lőcsölt rá az iskolákra, most újabb fejezetet indított az "ostoba Magyarország" megteremtéséért meghirdetett szocialista-liberális programban - véli Pécsi Ágnes, a Pedagógus-szakszervezet budapesti szakoktatási szervezetének titkárhelyettese. Szerinte a nem szakrendszerű oktatás ötlete már akkor megbukott a gyakorló pedagógusok, szülők, oktatási szakemberek körében, amikor még be sem vezették.

- Annak idején, amikor a százötven éves Lengyel Gyula Kereskedelmi Szakközépiskolát készült bezárni a főváros, éhségsztrájkba kezdett. Magyar Bálint újabb, a nem szakrendszerű oktatás bevezetésére vonatkozó ötlete nem készteti hasonló cselekvésre?

- Ha ezt megszavazzák az Országgyűlésben, biztosan újabb éhségsztrájkba kezdek. Magyar Bálinttal, illetve a gyermek-tanár-szülő szentháromságát figyelmen kívül hagyó tevékenységével középiskolai tanárként, osztályfőnökként, általános iskolás gyermek nagymamájaként is találkoztam. Magyar Bálint az informatikai lobbi élharcosa, s pedagógusok tudni vélik, hogy az informatikai normatívák révén már eddig is milliárdokat szórtak szét, amelyek nagy részét a "csókos" cégeknél lehetett elkölteni, sokszor értelmetlenségekre. Gondoljon csak a Sulinet programra, a kakaóbiztos számítógépekre, a digitális táblákra vagy akár az Aromóra, a Taninformra, amelyekből a minőségbiztosítást, az e-napló bevezetését és más, a tanárokat súlyosan terhelő újításokat valósítottak meg. Több tízmilliárdot vonnak el ezekkel a pályázatokkal az oktatásból. A gyakorló tanárok azt is tapasztalhatják, hogy a pályázati pénzekből megvehető eszközöket a piaci értéküknél és a valódi áruknál drágábban lőcsölik az iskolák nyakába.

- Úgy látja, hogy a mostani törvényjavaslat hátterében is hasonló törekvések állnak?

- Amikor arról olvastam, hogy az iskolabuszokat némely önkormányzatok már nem tudják fizetni, eszembe jutott, lám-lám, minden tiltakozás ellenére bezárták a kisiskolákat, holott a Magyar Bálint-féle eltapsolt milliárdokból könnyedén fenn tudták volna tartani őket. Nem szólva arról, hogy ahol bezárják az iskolát, ott halálra ítélik a települést is, tehát fontos társadalompolitikai kérdés ez, a szakmai oldaláról nem is szólva.

- Maradjunk a szakmai oldalnál...

- Magyar Bálinték előterjesztése folytatása annak a rendkívül káros folyamatnak, amely ott kezdődött, hogy alsó tagozaton nem szabad buktatni, szövegesen kell értékelni. A legdurvább a koncepcióban az, hogy csak hetedik osztálytól lehetnének szaktárgyak. Ezzel egyet lehetne érteni a sajátos nevelésű igényű gyerekekkel foglalkozó intézmények körében, de csakis náluk. A természettudományos tárgyak összevonásával kapcsolatban mi már egy vitán megismerhettük az exminiszter elképesztő véleményét. De talán nem is Magyar Bálint a valódi felelős, hanem az a rendszer, amelyben a Magyar Tudományos Akadémia elnökétől kezdve a Rektori Konferencián, egyetemek vezetőin, az ipar képviselőin keresztül az általános-, középiskolai és egyetemi tanárokig mindenki azt mondja, sikoltja, hogy nem, ez nem lesz így jó, ám Magyar Bálint mégis mondhatja a magáét, és a parlament elé viheti az oktatás szétverését megtestesítő ötleteit.

- A javaslatban nincs arról szó, hogy mindenütt kötelező lenne bevezetni a nem szakrendszerű oktatást...

- Elvileg az iskolák dönthetnek arról, be akarják-e vezetni vagy sem. Csakhogy mi ezt már ismerjük. Pontosan tudjuk, hogy amire a fenntartó pénzt ad, amire ösztönöz, azt az igazgatók, a hatalomhoz lojális vezetők a tanárokon, a szenvedő gyermekeken megvalósítják, és a szülői tiltakozások ellenére keresztülverik. Istenem, hány ilyenre láttunk már példát!

- Említene konkrétumokat?

- A nem szakrendszerű oktatás ötlete már akkor megbukott a pedagógusok, a szülők és a gyakorlati oktatási szakemberek körében, amikor még be sem vezették. Elképesztő szellemi színvonalgyengüléssel jár a gyermekek közt, amikor egy tanulócsoportban a leggyengébb képességű gyerekhez butítják le a jobb képességűeket. Taníthatatlanok lesznek ezek a gyerekek a középiskola első osztályaiban és későbbi tanulmányaik során. Ez az elképzelés egyenlő a követelmények leszállításával, egyfajta liberális számonkérési gyakorlat meghonosítása. Ennek kudarca már rég bebizonyosodott az amerikai oktatási rendszerben és az azt átvevő nyugat-európai iskolák gyakorlatában is. Hasonlóképp nem lehet egyetérteni a hatosztályos gimnáziummal sem olyan összevetésben, hogy a nyolcosztályos gimnáziumot elvetjük, mint ahogy ezt Magyar Bálint teszi. Mindig a gyermekek személyiségfejlődését figyelembe véve kell iskolatípusokat alkotni. Nem szabad a 4 + 8 osztályos oktatási formát elvetni, sőt, szerintem semmilyen oktatási formát nem szabad elvetni.

- Mi a véleménye a javaslatnak arról a részéről, amely a gyermekek otthoni leckéivel kapcsolatos?

- A törvényjavaslat otthoni felkészülésről írott fejezetén gyakorló pedagógus kollégáimmal együtt csak nevetni tudtam. Ez is része az "ostoba Magyarország"-programnak. Magyar-történelem szakos középiskolai tanár vagyok, és tudom, a gyermekek mire fogékonyak alsó, illetve felső tagozatos korukban. Nem új dolog egyébként, hogy szabályozzák, mi kérhető számon, mennyi házi feladatot lehet adni. Amikor először kellett a pedagógiai programokba bevenni ezeket a pontokat, már akkor is dühöngtünk miatta. Az általános műveltséget csökkenti a számonkérés hiánya. Legalább ilyen elképesztő ötletnek tartjuk az egységes iskola-kollégium kialakítását, ez szintén gyermekellenes lépés. A kollégiumoknak megvannak a maguk nevelőtanárai, segítői, megvan a maguk felépítése, szervezete. Az az ötlet megvalósíthatatlan, hogy, mondjuk, egy gimnáziumi tanárnak úgy áll össze a heti 22 órája, hogy két-három órát beugrik a kollégiumba. No minek is!? Ügyelni? Tanítani? Lelkizni a gyerekkel? Aki ezt kitalálta, az nem látott még közelről kollégiumot, és lenézi a kollégiumokban folytatott, sokszor heroikus munkát, az ott dolgozó tanárokat, nevelőket. Fogalma sincs arról, hogy ott milyen tevékenységet végeznek, és egyre nagyobb szükség van rájuk, a szakértelmükre, odaadásukra. Őszintén remélem, hogy a különféle kollégiumi szervezetek ezt a pontot sem fogják szó nélkül hagyni. Legfeljebb együtt éhségsztrájkolunk.

A szalonnás katonák és a zsúrkocsik

A Magyar Bálint oktatási minisztersége idején elindított informatikai programok nem torpantak meg Hiller István (MSZP) minisztersége idején sem. A Sulinet és a digitális tábla mellett a 2005 óta létező informatikai normatívák tették lehetővé az elektronikus napló bevezetését, illetve a minőségbiztosítási programokat. A legújabb gyöngyszem a mini laptop program. "A nyertes iskolák annyi laptopot kapnak - mondta egy pedagógus lapunknak -, hogy még a portás bácsi és a kertész is a minieszközön készíti a szalonnás katonákat." A digitális táblák árnyékában érdemtelenül kevés figyelmet kaptak a pedagógusok körében csak "zsúrkocsinak" csúfolt, kerekeken guruló, kék színű dobozok, amelyekben diavetítő, projektor, hangszóró, CD- és DVD-lejátszó található. Egy ilyen zsúrkocsi több mint egymillió forintba kerül (ami majdnem kétszerese a piaci árnak), a nyertes pályázónak kötelező használni és erről kimutatást készíteni. A válság tehát nem győzte le az informatikai lobbit.

(Bán Károly, Magyar Hírlap)