A biometrikus azonosítók (arckép, ujjnyomat) alkalmazásával az úti okmányok biztonságosabbá válnak a jogosulatlan felhasználással szemben, az okmány és annak valódi birtokosa között ugyanis megbízható és elválaszthatatlan kapcsolat jön létre.
Magyarország 2006. augusztus 29. óta bocsát ki chippel ellátott biometrikus útleveleket. Az első generációs biometrikus útlevelek a biometrikus azonosítók közül csak az arcképet tartalmazzák.
A 2009. június 28-ától kiadásra kerülő második generációs biometrikus útlevelek chipjén az útlevél jogos birtokosának személyes adatai közül a neve, állampolgársága, születési helye és ideje, neme, aláírása valamint arcképmása és két ujjnyomata kerül digitálisan tárolásra. Az ujjnyomatok szenzitív személyes adatok, így azok kizárólag a tároló elemen kerülnek rögzítésre. A többi adat az útlevél adatoldalán is szerepel.
Az ujjnyomat felvételezésére az okmányirodákban kerül sor az arcképkészítéskor. Főszabály szerint a két kéz azonos ujjáról kell ujjnyomatot felvételezni ujjnyomat leolvasó berendezés segítségével.
Az ujjnyomat adása kötelező. E kötelezettség alól kizárólag a jogszabályban meghatározott esetben van kivétel, így abban az esetben, ha a kérelmező a kérelem benyújtásakor 12. életévét még nem töltötte be, ujjnyomat adására állandó vagy átmeneti jelleggel fizikailag képtelen, a kérelem benyújtásakor egészségi állapota miatt nem tud személyesen megjelenni, illetve a kérelem külföldön történő benyújtása esetén. Az ujjnyomatot nem tartalmazó útlevél érvényességi ideje azonban - kivéve a 18. életévet be nem töltött személy számára kiadott útlevelet - egy év.
Az útlevél kiadására irányuló kérelem benyújtásakor felvett ujjnyomat az okmány megszemélyesítése céljából egy temporális nyilvántartásba kerül, ahonnan a folyamat lezárulta után az adat automatikusan törlődik. Ezt követően már csak a tároló elemből történő kiolvasással kezelhető ez az adat, amelyre a Rendőrség határforgalom-ellenőrzést végző szerve jogosult, de csak kizárólag az okmány valódiságának és az okmány birtokosának személyazonossága ellenőrzése céljából, valamint az arra kijelölt hatóságok (okmányirodák) annak érdekében, hogy a kérelmező ellenőrizhesse a tároló elem adattartalmát.
Az ujjnyomat adásának kötelezettségéből eredően az útlevél iránti kérelem benyújtásakor személyesen kell megjelenni, kivéve a 12. éven aluli kérelmezőket.
2009. június 28. napjától változik a magánútlevél érvényességi ideje is. E szerint 6 éves életkor betöltéséig a magánútlevél érvényességének időtartama 3 év, 6-18 éves életkor közöttiek esetén 5 év, 18-70 éves életkor közöttiek esetén 5 év (kérelemre 10 év), 70 éven felüliek esetén 10 év lesz.
Ugyancsak 2009. június 28. napjától változik az útlevél kiadásának eljárási illetéke is. Az 5 évig érvényes magánútlevél kiadásának eljárási illetéke 7500 forint, a 10 évig érvényesé 14000 forint, a 18. életévét be nem töltött személy és a 70. életévét betöltött személy magánútleveléé 2500 forint, az egy évig érvényes útlevélé pedig ugyancsak 2500 forint lesz.