fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Az uniós egészségügyi programokat kritizálja a Számvevőszék
2009. július 8., 14:22
Nem bizonyítható, hogy az európai szintű közegészségügyi programok bármilyen hatással is lennének az állampolgárok egészségügyi állapotára, írja a tegnap (2009. július 7.) bemutatott jelentésében az Európai Számvevőszék.

A közösségi pénzügyek felügyeletével megbízott független testület az EU 2003-2007 közötti időszakra szóló közegészségügyi programját vette górcső alá. A Számvevőszék megállapította, hogy a program négy éve alatt - néhány kivétellel - nem volt olyan projekt, amely bizonyíthatóan hatással lett volna az állampolgárok egészségi körülményeire.

Ahogy más szakpolitikákban is, az Európai Unió a közegészségügy terén is pályázatokon keresztül, projektalapú finanszírozással kívánja változásra ösztökélni az európaiakat. A Számvevőszék azonban úgy véli, az egyes programok túlságosan "tág és nagyra törő célokat fogalmaztak meg, amelyek éles ellentétben álltak a program rendelkezésére bocsátott eszközök korlátozottságával".
A célok nem csak túl sokan vannak, de túlontúl általánosak is. Irányt adnak, de nem mutatják meg, hogy pontosan milyen eredményt szeretnének látni, vagyis a Számvevőszék szerint hiányzik a "belső logika".

A Bizottság ugyanakkor úgy véli, hogy a programban lefektetett logika a 2000-ben elfogadott egészségügyi stratégia vonalvezetésének felel meg, így nem szorul módosításra, engedékenyebben fogalmaz ugyanakkor a prioritások és a cselekvési területek számának összehangolásáról.

"A Bizottság elfogadja azt a megállapítást, hogy további előrelépésre van szükség annak érdekében, hogy az éves munkaprogramban meghatározott prioritási és lehetséges cselekvési területek száma összhangba kerüljön a rendelkezésre álló költségvetési előirányzatokkal." - olvasható a Bizottság által készített válaszban.

Cseppek a tengerben

"A projektekhez csak kivételes esetben határozták meg az elérni kívánt eredményeket, így azt sem lehetett bizonyítani, hogy azok kiváltottak-e bármilyen hatást." - írja a Számvevőszék. Eredmények híján azt is nehéz meghatározni, hogy a közpénzből finanszírozott projektek megtérülő, hatékony beruházásnak nevezhetőek-e. A testület szerint számszerűsített mutatókra és teljesítménymutatókra lenne szükség, melyek segítik az ellenőrzést.

A Számvevőszék megállapította továbbá, hogy a pályázók a végrehajtás során gyakran félreértelmezték a fenntarthatóság kritériumát. A résztvevők úgy tekintettek erre a kitételre, mintha az a "projekttevékenység folytatása" lenne, így a projektek hosszú távú továbbélése az elmúlt program-időszakban "erősen függött az uniós támogatás folyamatosságától".

A testület egyetlen pozitívumot emelt ki a négy éves programból; hogy "a különböző országok e témában érdekelt szereplői megismerkedhettek egymással [...], a projektek általában [...] elősegítették a tapasztalatok megosztását és a kölcsönös tanulást". Ez azonban nem csak a közegészségügyi program keretében valósulhat meg, hiszen ezt szolgálja a "nyílt koordináció módszere" is.

A Bizottság szerint "nem lenne sem lehetséges, sem helyes", hogy ezek az együttműködési mechanizmusok lássák el azt a feladatot, melyet a közegészségügyi támogatási program célzottan végez el. "Míg ezek a mechanizmusok elősegítik az együttműködést és az információcserét, az európai léptékű közegészségügyi kezdeményezések számára nem biztosítják a szükséges forrásokat." - véli a Bizottság.

Nincs idő az ellenőrzésre

Az ellenőrzési szakaszban a Számvevőszék a rendszerességet hiányolta. A Bizottság monitoring tevékenysége véletlenszerű volt, és "nem alapult egységes minimumkövetelményen", írja. Mint azt a testület megállapítja, ilyen követelmények nem is léteznek, mivel sem az illetékes főigazgatóság, sem az Egészség- és Fogyasztóügyi Végrehajtó Ügynökség (EAHC) nem határozott meg ilyeneket.

Javaslatok

A Számvevőszék megállapította, hogy az elmúlt négy év hiányosságainak okát (túl sok és túl általános célok, hiányos belső logika, az elvárt eredmények meghatározása) a 2008-2013 közötti időszakra kiírt közegészségügyi program is tartalmazza.

Bár a testület mindennek fényében "megkérdőjelezi" a közegészségügyi programok egyes összetevőinek hasznosságát, nem tartja őket teljesen hasztalannak, hiszen nem javasolja azok megszüntetését.

Javasolja azonban, hogy a 2013-as évet követő időszakra az Európai Parlament, a Tanács és a Bizottság

* behatárolhatóbb célokat tűzzenek ki, melyek jobban összhangban vannak a költségvetési lehetőségekkel,
* fejtsék ki egyértelműen a program belső logikáját,
* a Bizottság térképezze fel a már megvalósult projekteket és fedje fel az átfedéseket,
* a Bizottság hangolja össze a program és a projektek céljait,
* vezessenek be számszerűsített célokat és
* tevékenységmutatókat,
* kerítsenek sort az utólagos értékelésre,
* vizsgálja felül az Unió közegészségügyi
* tevékenységeinek hatókörét,
* vizsgálja felül a terület uniós finanszírozására
* vonatkozó megközelítést,
* ennek során vegyék figyelembe a rendelkezésre álló költségvetési eszközöket, illetve azt, hogy a koordinációnak egyéb mechanizmusai is léteznek.

A Számvevőszék szerint erre alkalmat ad a költségvetés jelenleg zajló felülvizsgálata, amely a magyar uniós elnökség alatt zárul majd.

A Bizottság ugyanakkor úgy véli, hogy az ellenőrzők figyelmen kívül hagyták a 2003-2007-es program 2007-ben elvégzett időközi értékelését. Az EU végrehajtó testülete hangsúlyozza, hogy "a javasolt intézkedések közül [...] a Bizottság többet is végrehajtott, illetve végrehajt. Ezek közé tartozik a már elvégzett munka feltérképezése is." A jelentés teljes szövege itt olvasható.

(EUvonal)