A légi utasok biztonságának érdekében az Európai Bizottság - a tagállamok repülésbiztonsági hatóságaival egyeztetve - először 2006. március 22-én hozta nyilvánosságra azon légitársaságokat tartalmazó listáját, amelyek az alapvető biztonsági előírásoknak sem felelnek meg. Az EU-n belül működési tilalom alá tartozó légitársaságok listáján, avagy a "feketelistán" szereplő társaságok repülői nem repülhetnek be az európai légtérbe. A listát háromhavonta frissítik, és az Európai Unió Hivatalos Lapjában teszik közzé.
A lista legutóbbi frissítésével kapcsolatban kettős következtetés vonható le. A lista egyrészt erőteljesen ösztönözte a biztonsági hiányosságok kiküszöbölését (mivel arról a megfelelő korrekciós intézkedéseket végrehajtásával le lehet kerülni), másrészt elsősorban megelőző hatású és nem büntető célú eszközként segítette elő a légi közlekedés biztonságának megóvását.
Az Európai Bizottság még 2007-ben tiltotta ki a négy indonéziai repülőtársaságot - köztük a nemzeti Garuda Indonesiat - az európai légtérből, miután több balesetet is szenvedtek ebben az évben. A Bizottság elismeréssel nyugtázta az indonéziai polgári légiközlekedési hatóság biztonsági intézkedéseit, amelynek eredményeként mind a négy tiltott társaság - a Garuda Indonesia, az Airfast Indonesia, a Mandala Airlines és a Premiair - lekerült a listáról. A thai One Two Go fuvarozó pedig azért nem szerepel többé a listán, mert engedélyét a thai polgári légiközlekedési hatóságok bevonták.
Kevésbé tekinthető biztonságos üzemeltetőnek Zambia és Kazahsztán. A két ország valamennyi fuvarozóját működési tilalom alá helyezték, ez alól - a Közösségbe üzemeltetett járatai tekintetében előírt szigorú korlátozások mellett - kivételt képez a kazah Air Astana fuvarozó. A listán így összesen 12, többségében afrikai ország légitársasága szerepel, de akad köztük ukrán és dél-koreai légitársaság is. A Caspian Airlines, amelynek egyik gépe szerdán zuhant le Teherán közelében, nem tartozott az Európában betiltott légitársaságok közé.