Párbeszéd a hagyományos európai iskolarendszer átalakítáról
2009. július 18., 10:24
Az Unió tisztviselői kezdettől fogva az iskolarendszer reformja mellett foglaltak állást, írja a Baltic Course. A svéd elnökség oktatási feladatait kiemelő cikk szerint napjainkban ezen reformok több mint szükségesek, elég ha csak a pénzügyi válság vagy a globalizáció adta kihívásokat nézzük, melyek új minőségi képzést és versenyképes hátteret igényelnek.
2009 márciusában meghallgatást tartottak az Európai Parlamentben "Az európai iskolarendszer reformja: hol állunk?" címmel. A beszélgetést még az előző Parlament szervezte, néhány hónappal a választások előtt, a probléma azonban most is ugyanolyan égető.
Siim Kallas az Európai Bizottság alelnöke, aki adminisztratív ügyekért, átvizsgálásért és csalás ellenes ügyekért felel, meghallgatásokat tartott a Főigazgatóság személyzetének segítségével. A Bizottság már 2004-ben is sürgette a szektor szereplőit, hogy egy széleskörű konzultáció segítségével készítsenek mélyelemzés az európai iskolarendszer jövőjéről. A biztos elmondta, 5 év együttműködés és kemény munka után az EU számos konkrét eredményt ért el.
A három fő pillér: A politikai reformfolyamat az iskolai oktatással kapcsolatban 2005-ben kezdődött, a holland elnökség alatt, ennek megvoltak a maga kulcsfontosságú mérföldkövei. Ilyen volt a 2006-os novemberi miniszteri találkozó, ekkor került ugyanis először ilyen magas szinten napirendre a kérdés. Következésképpen a tagállamok illetékes miniszterei megállapodtak arról, hogy mi lehet az elkövetkező reformok 3 fő pillére.
A jelenlegi rendszer átfogó irányításának akadálytalan áramlása, mely biztosítja, hogy a döntések megfelelő szinten szülessenek meg.
Biztosítani hogy az egyes funkciókhoz tartozó költségek egyenlően legyenek elosztva minen tagállam között.
Végül, de nem utolsó sorban megnyitni a rendszert annak érdekében, hogy az európai tananyag ne csak az EU ügynökséggel rendelkező tagállamok részére legyen elérhető hanem más, a téma iránt érdeklődő tagállamok számára is.
A Biztos szerint az uniós iskolák jelenleg fontos pillanathoz érkeztek el. Épp ezért az Európai Közösségnek nyílt és kellő alaposságú párbeszédet kell kezdenie az iskolarendszerek jelenéről és a jövőjéről.
A svéd elnökség feladata lesz, hogy az összeomlás közelében álló iskolarendszert összefogja. Az európai kulturális és nyelvi sokszínűséget ez a rendszer tartja össze minden tagállamban, ez segíthet a gyerekeknek, hogy megbirkózzanak a mai modern környezettel.
(corvinusembassy.com)