Ezért a pénzért a magyar állami vasút itthoni szolgáltatásával összehasonlítva nyugat-európai színvonalon megjárhatjuk a császárvárost, és két napig élvezhetjük tucatnyi metróvonalon az igazi, XXI. századi nagyvárosi föld alatti közlekedés gyorsaságát, a mindig üres, csilingelő villamosok kényelmét, valamint az "ingyenes városnézést" a szűk utcákban ügyesen forgolódó emeletes autóbuszok ablakából. Elcsodálkozhatunk a közösségi közlekedés rendjén, szervezettségén, a személyzet udvariasságán, a járművek tisztaságán, és azon, hogy mennyit tudott fejlődni a sógorok fővárosa még az elmúlt húsz évben is.
Van a Budapesti Közlekedési Vállalatnak (BKV Zrt.) is egy ajánlata: turistajegy a magyar fővárosba. Érvényes három napra, kedvezményes áron az összes - kettő - metróvonalra, az 1896-ban készült föld alatti vasútra, valamint a villamos- és buszjáratokra, beleértve a villamospótló autóbuszokat is. Ennek az ára csupán 3850 forint, azaz 14 euró, ami igazán nem tűnik soknak, főleg ha összehasonlítjuk az egyszeri felszállásra jogosító jegy júliustól érvényes 300 forintos árával. Ezenfelül a magyar fővárosba ellátogató külföldi és vidéki magyar turisták működés közben láthatják az eredeti, 30-35 évvel ezelőtt gyártott csuklós autóbuszokat, a magas lépcsőjű, fekete kormot okádó, klímaberendezés híján nyáron grillsütőként is üzemelő Ikarusokat, és a piszkos, agyongraffitizett, összekarcolt ablakú villamosokat. Elgondolkodtató azonban, hogy a fentebb ismertetett bécsi utazás alig több, mint a duplájába kerül a 72 órás budapesti horrorprogramnak.
Annak nem tudtam utánanézni, vajon mennyi lehet a bécsi közlekedési vállalat humánerő-politikai igazgatójának a havi illetménye. Biztosan jó állásnak számít ez ott is, és ha az alapbére eléri mondjuk a havi 6500 eurót, amihez még havi 8500 eurós prémium is jár, akkor ebből még a viszonylag drága osztrák fővárosban is egész jól meg tud élni. Akár félre is tehet belőle. Az euróban megnevezett fenti összegek nagyjából azonosak a BKV Zrt. hasonló beosztású dolgozójának a havi jövedelmével. A leánykori nevén magyarul személyzeti vezetőnek nevezett vállalati munkakört betöltő asszonynak a havi 1,2 milliós fizetése mellé 120 százalékos prémium is dukál - nyilván ha a havonta felvett és elbocsátott dolgozók papírjainak kitöltését a beosztottjai jól elvégzik -, ebből a pénzből még a szintén elég drága Budapesten is el lehet éldegélni.
A szóban forgó BKV-vezető azonban még ezzel a kimondottan jónak tűnő állással sem lehetett elégedett, felmondott, kapott százmillió forint végkielégítést, ámde - munkáját szerető, felelős tisztviselőként - továbbra is bejár dolgozni. A botrányos esetről lapunk adott hírt, s cikkünkből szerzett tudomást az ügyről Hagyó Miklós, a városüzemeltetésért felelős MSZP-s főpolgármester-helyettes is, amiből kiderül, hogy az erdélyi zarándokútján eljut hozzá a Magyar Nemzet. Hagyó vizsgálatot helyezett kilátásba, amint a BKV Zrt. vezérigazgatója, Kocsis István is kijelentette: kivizsgálják a történteket, és a beosztás betöltésére pályázatot írnak ki. A főváros közlekedési vállalata évente 100-110 milliárd forintból gazdálkodik. Ebből legalább 50 milliárd forintot állami támogatásként folyósítanak a cégnek. Még e tekintélyes summa arányában is igazán szép összeg az, ami az adófizetők forintjaiból a BKV személyzetis főnökének a zsebébe jutott.