ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

"A gyilkosokat felelősségre kellett volna vonni!"

"Egy demokrácia keretei között nem úgy van, mint korábban. Ha a nép nem kér belőled, le kell lépni" - mondja lapunknak Kónya Imre ügyvéd. Az első szabadon választott parlament tagja az antalli örökségről, a politikusi értékekről és befejezetlen közéleti pályájáról beszélt a Heti Válasznak.
Létrehozva: 2009. július 25., 11:44
nyomtat küld

- Elhivatottságot érez az ember arra, hogy politikus legyen?

- Nem feltétlenül. Egy politikusnak ne legyen küldetés- és tökéletesség tudata. De biztosan legyen meg benne a szolgálatvállalás és felelősségvállalás képessége. Mindenekelőtt tudnia kell, hogy kit akar szolgálni. Soha nem akartam megváltani az emberiséget, de hamar kiderült, hogy a nemzet olyan közösség, amelynek boldogulásáért érdemes tenni.

- És ki határozza meg a közösség céljait?

- A politikus.

- Azaz a politikus tudja, mi egy közösség érdeke?

- Igen, tudnia kell.

- A közélet az ön számára a Független Jogász Fórummal indult. Magáénak tekinti az ötletet?

- Igen, én találtam ki, de hat másik ügyvéddel együtt hoztuk létre. A Fiatal Ügyvédek Klubjában próbáltam embereket gyűjteni az elképzeléseimhez. Ez reformkommunista kezdeményezésnek számított, mely az akkori ügyvédi hierarchia ellen lázadt. Náluk találkoztam néhány olyan emberrel, akik vevők voltak az elképzeléseimre.

- A Független Jogász Fórum 1989-ben alakult meg. Mi indokolta az időzítést?

- Mindig imponáltak a szamizdatos fiúk, Demszkyék, Kőszegék, akiket időnként letartóztattak, meghurcoltak. Úgy éreztem, ebben esetleg részt kellene venni. Az tartott vissza, hogy reménytelennek láttam a dolgot, és tudtam, ha csatlakozom, az az ügyvédi pályám feladását jelenti. Túl nagy ár lett volna a hősködésért. 1988 második felében azonban már látszott, hogy a mozgolódásnak lehet olyan eredménye, amiért érdemes kockáztatni. Ha akkor nem kezdek valamit, az már gyávaság lett volna.

- A '80-as évek derekán a Szovjetunió elengedte a szatelitországok kezét. Ez is megkönnyítette a dolgukat, nem?

- Lehet, hogy így volt, de erről mi nem tudtunk. A kerekasztal-tárgyalások során vált egyértelművé, hogy a Brezsnyev-doktrina nem érvényesül többé. Az viszont nem igaz, hogy a rendszerváltás a jogrendben még az első szabadon választott parlament megalakulása előtt lezajlott. A változást az emberek és a hatalom között az 1956 utáni hallgatólagos kompromisszum felbomlása hozta. E szerint lehettünk egy kicsit szabadok, de a hatalomba nem szólhattunk bele. A '80-as évek második felére azonban a gazdaság lejtmenetbe került. Az emberek jelentős része a jólétéért küzdött, gmk-zott, Bécsbe trabantozott Gorenjéért, egy igen szűk réteg viszont részt követelt sorsának alakításában.

- Egységes volt az a csoport, akik nem a gmk-zásra meg a Gorenjére csaptak le a hatalom gyengülése láttán?

- Már akkor sem lehetett egységes tömbről beszélni. Nem lehetett pontosan látni, hogy meddig terjednek a bejárható határok. Bíró Zoltánék, Csurkáék úgy gondolták, hogy nem olyan rossz ez a kommunizmus, csak az a baj, hogy a kommunisták, és nem rendes magyar emberek csinálják. Voltak olyanok, mint Antall József, akik már akkor is a nyugati demokráciában gondolkodtak. Magam is ide tartoztam.

- Ön szerint ideológiamentesen történt a rendszer lebontása?

- A közéletivé váló erők sokszínűek voltak. Sokszor véletlenszerű volt, ki hová csatlakozott. Abban azonban egyek voltunk, hogy mindannyian a szabadságot akartuk. Bíró, Lezsák és Csoóri is szabad akart lenni, függetlenül attól, hogy ők inkább a népi balhoz voltak sorolhatóak. A volt maoista szadis is szabad akart lenni, Tamás Gazsi is, aki akkor éppen liberalizmusnak nevezte a maga szabadságvágyát. Aztán később konzervativizmusnak, most meg éppen kommunistának, ha nem tévedek... A különbség az MDF és az SZDSZ között abban állt, hogy az akkori SZDSZ az illegalitásban végzett tevékenység miatt radikálisabbnak tűnt. Az MDF sokkal inkább a legalitáson belül kereste a megoldási lehetőségeket. Most természetesen a '88-as MDF-re gondolok. Én is radikálisabb gondolkodású voltam, így elvileg csatlakozhattam volna az SZDSZ-hez is. Mivel azonban a markáns nemzeti elkötelezettség inkább vonzott, mint a baloldali gyökerű filozófus, közgazdász, szociológus mentalitás, az MDF-et választottam.

- Sokat emlegetik az antalli örökséget. Ez ön szerint miben áll?

- Az ország óriási szerencséje, hogy az első szabadon választott miniszterelnöke Antall József volt. Az antalli örökség a szolgálatközpontúság. Sokaknak tetszett, ahogy a nemrég távozott miniszterelnök a szívére szorított kézzel a himnusz hangjai alatt éppen a hazáját szolgálja. Antallnál azonban ez gondolkodásmód és felelősségvállalás volt. Szabad Gyuri bácsira ugyanez volt jellemző. A kerekasztal-tárgyalásokon nagyon szimpatikus volt Magyar Bálint vagy Orbán Viktor hozzáállása. Frissek voltak, okosak, gyorsak, radikálisak, kemények. De míg Antallon és Szabadon azt láttam, hogy minden lépésüket a következmények gondos mérlegelése irányítja, Magyart, Orbánt inkább az vezérelte, hogy "megpróbáljuk, aztán ha nem sikerül, akkor próbálunk valami mást". Ez nyilván a korukból fakadt, de Antallék történelmi tapasztalataikból is tudták, mit kockáztatnak. Szabad György egyszer azt mondta: "Ha egy pallón megyünk át egy szakadék fölött, akkor annak nem a balszélén és nem a jobb szélén kell menni, hanem középen. És pláne középen kell menni, ha nem egyedül megyünk, hanem visszük a hátunkon az egész családunkat, az egész nemzetünket". Középen menni. Ez az antalli örökség: naponta megélt szolgálat és felelősségérzet. Ide tartozik a politikai ellenfelek megbecsülése is. Antall nem volt naiv, tudta, hogy a vele szemben ülő alkalmasint nem a norfolki herceg, de mögötte is állnak szavazók. Ezért csak kompromisszumokkal lehet előre jutni. A célt kell nézni és mindig azt a megoldást, adott esetben kompromisszumot kell választani, ami hosszú távon hatékonyabb.

- Feltűnő a hasonlóság a Független Jogász Fórum nyitódokumentumában ön által megfogalmazott társadalmi diagnózis és a mai viszonyok között. A '80-as évek végén és ma is társadalmi, politikai és gazdasági válságról beszélnek. Egyetért azzal, hogy nagyon lobogott a hajunk az elmúlt húsz évben, mégsem jutottunk messzire?

- Akkor is válság volt, és ma is az van. Most belső, magyar válságunkról beszélek. A helyzet ma is változást követel, ahogy akkor is. A változás módjában azonban óriási a különbség. Most a változásnak demokratikus keretei vannak. Akkor az volt a feladat, hogy a változás demokratikus kereteit alakítsuk ki a semmiből, egy ellenérdekelt hatalommal szemben. Most pedig nincs olyan hatalom, amely a nép akaratának ellent tudna állni.

- Ma mégis egyre többen beszélnek a rendszerváltás kudarcáról. Ön hogyan vélekedik erről?

- Azt gondolom, hogy a rendszerváltozás sikertörténet. Polgári demokratikus jogállam, a keleti blokk helyett nyugati orientáció alakult ki, az ország visszanyerte szuverenitását. A szabadságjogok érvényesülnek, működő piacgazdaság van. És mindez olyan módon, ahogy az adott helyzetben, a lehető leggyorsabban és legkövetkezetesebben végbemehetett. A társadalom átalakulása lassabb. A rendszerváltás nem hozta el, amit a többség várt tőle: nem hozott jólétet, aminek jelentős része persze illúzió volt, és nem hozott igazságot.

- Akkor mondhatja ön mint rendszerváltó politikus, hogy a rendszerváltás befejeződött, a többi nem az ön dolga?

- A rendszerváltás nem hozta el a jólétet és az igazságot. Ezzel kapcsolatban van hiányérzetem. Hogy húsz évvel a rendszerváltás után még mindig ne legyen valamiféle jólét, és még mindig azok legyenek jobb helyzetben, akik a rendszerváltás előtt, az legalábbis érdekes. Ennek azonban nincs köze ahhoz, ahogy a rendszerváltás végbement.

- Az előbb a meg nem született igazságról beszélt. Mire gondol?

- Az igazság, melyet egyébként a jólétnél kevesebben akartak, bonyolult dolog. Nem az ügynökök kergetéséről van szó, de a gyilkosokat felelősségre kellett volna vonni, az elévülési törvényt meg kellett volna alkotni. Ma már a Justitia-terv felelősségre vonási részének nincs realitása. A társadalmi viszonyoknak kellett volna úgy alakulniuk, hogy legyen esélye a "csak" tehetségesnek is. A korábbi rendszerben egyértelmű volt, hogy nem az én nővérem, hanem a párttitkár főorvos jut ki ösztöndíjjal külföldre. De hogy ma is az egykori KISZ-titkárok legyenek vezető funkciókban, az igazság-deficitet jelez.

- Még egyszer kérdezem: miért hagyta ott a közéletet, ha lenne még tennivaló?

- Nem én hagytam el a politikát, hanem a politika hagyott el engem. 1998-ban nem szavaztak be a parlamentbe.

- Azaz a nép nem kérte, hogy képviselje tovább?

- Így van. Egy demokrácia keretei között nem úgy van, mint korábban. Ha a nép nem kér belőled, le kell lépni. Én hiába akarom folytatni, ha nem kérnek belőlem. Ez a mai közélet egyébként sem túlságosan vonzó...

- Csalódott?

- Igen. De ettől függetlenül lehet, hogy még előbb abba kellett volna hagyni. Talán már a Magyar Demokrata Néppártot sem kellett volna létrehozni, mert sikertelen vállalkozás volt. A vállalkozást pedig a siker minősíti. Célom azonban mindig egyértelmű volt: soha nem az önérvényesítés, hanem egy jobbközép erő kialakítása és a közösség szolgálata, amelyhez tartozom.

(Heti Válasz Online)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések