ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Egyes lépések már súrolják a fogalmat: nyílt hazaárulás

Besült az MSZP több robbanófejes ballisztikus rakétája és titkos csodafegyvere, az UD Zrt.-botrány - erről is beszélt a Magyar Hírlapnak adott interjújában Kövér László, a Fidesz választmányi elnöke, volt titokminiszter.
Létrehozva: 2009. augusztus 1., 10:56 | Utoljára frissítve: 2009. augusztus 2., 17:02
nyomtat küld

A lehallgatási ügy kapcsán kifejtette, a kormányoldal az akarta elhitetni, hogy az ellenzék árnyék-titkosszol-gálattal rendelkezik, és a Fidesz hatalomra kerülése káoszt teremtene az országban. A politikus nem vetette el, hogy a kormányváltás után lecseréljék a teljes titkosszolgálat közép- és felső vezetését.

- Mire tippel, lesz következménye Draskovics Tibor bizonyítékhamisítási ügyének, vagy a miniszter kihúzhatja posztján a következő választásokig?

- 2006 ősze, az őszödi beszéd kiszivárgása óta Magyarországon semmilyen kérdésre nem lehet egyértelmű választ adni. Gyurcsány Ferenc akkor nem mondott le, így azóta a józan ész, a politikai logika és morál alkalmazhatatlanná váltak. De az MSZP katasztrófasorozata után sem történt semmi, gondolok itt a 2006-os önkormányzati választásra, a 2007-es népszavazásra vagy az uniós választás eredményére. Ezek fényében már az a logikus, ha Draskovics Tibor - és erre lehet következtetni a különféle kormánypárti nyilatkozatokból - a helyén marad, mintha mi sem történt volna.

- Viszont Laborc Sándor távozott a Nemzetbiztonsági Hivatal éléről.

- Igen, az előbb elmondottak ellenkezőjére is van példa, ha ritkán is. Laborc kinevezése is botrány volt, hiszen olyan háttérrel, mint az övé, nem vezethette volna egy demokratikus ország szolgálatát. Mára mégis elfogyott a levegő körülötte, és kénytelen volt lemondani. Én még azért bízom benne, hogy Draskovics sem tölti ki a hivatali idejét, ugyanúgy, ahogy a kormányzat sem. A költségvetés elfogadásához az MSZP-nek csak néhány képviselőt kell megvásárolnia. Ha szocialisták a saját berkeiken belül rendet tudnak tartani és sikerül a "felvásárlás", nem lesz gondjuk. Az ő szempontjukból az a legfontosabb kérdés, hogy az MSZP egységes tud-e maradni. 2006 ősze óta minden lényeges pillanatban, minden döntésben kiálltak a kormányuk mellett. Ezzel persze elsősorban a saját mandátumukat hosszabbították meg. Szó sincs arról, hogy valamilyen elvi, erkölcsi alapon álló lojalitásról lenne szó, csupán egzisztenciális érdekekről. Emellett persze a különböző, a mentelmi jogot érintő ügyek is szerepet játszanak a kormány melletti kiállásban.

- Hogyan értékeli, hogy az SZDSZ új elnöke, Retkes Attila bocsánatot kért a választóktól pártja bűnei miatt, a fellengzős stílusáért, a nemzetpolitikai kérdések elhanyagolásáért és a korrupciógyanús ügyekért?

- Kicsit elkésett ezzel. Az SZDSZ-ben a gyeplőt eddig egy bolsevista mag tartotta a kezében még akkor is, amikor a bakon Kuncze Gábor ült. Tőlük persze nem vártam sosem, hogy önvizsgálatot tartsanak, és bocsánatot kérjenek. De sajnos - talán az egy Gulyás Józsefen kívül - senki sem volt, aki a hivatalos SZDSZ-állásponttól eltérő hangot ütött volna meg. Hol volt Retkes Attila vagy valaki más 2004. december 5-én vagy a sorozatosan előforduló korrupciós ügyeknél? Hol voltak Balatonőszöd után? Hol voltak 2006. október 23-án? Szóval ez a Retkes nevű ember eddig hol bujdokolt, talán illegalitásban töltötte az elmúlt ciklusokat? Hol volt, amikor az SZDSZ az MSZP-t manipulálva destruktív programját ráerőltette az országra? Gondoljunk csak az egészségügy, a közbiztonság vagy az oktatás szétverésére.

- Állítólag már megszűntek, legalábbis Magyar Bálint szerint pártként biztosan.

- Magyar Bálint nagyon okos ember. Pontosan fogalmazott: pártként. Az a betegség, az a rákos daganat, ami az SZDSZ maga, az tovább fog burjánozni a párt eltűnése után is a magyar társadalomban. Az áttétel gyakorlatilag már megtörtént: az MSZP most semmivel sem különb, mint az SZDSZ legrosszabb korszakában volt.

- Laborc Sándor az UD Zrt.-ügybe bukott bele. Miről szólt ez valójában?

- Az MSZP-sek egy több robbanófejes ballisztikus rakétát bocsátottak fel az UD Zrt.-ügy kapcsán. Legalábbis így hitték. Úgy számítottak, ezzel egyszerre mérnek csapást az OTP tulajdonosára, Csányi Sándorra és a mögötte álló gazdasági háttérre. Ebben persze az MSZP részéről személyes leszámolások is szerepet játszhattak, hiszen a kilencvenes években az OTP privatizációjakor sokan közülük hoppon maradtak, így például Draskovics Tibor is.

- Kik voltak még a célpontok?

- Az UD Zrt. maga, amely a biztonsági piaci szektor egyik jelentős szereplője volt. Az MSZP holdudvarában, hátterében működő cégek - gondolva a jövőre is - nem örültek ennek. A szocialisták talán még azt is komolyan gondolták, hogy ez a cég a Fidesz árnyék-titkosszolgálata. Ismét magukból indultak ki. Arra számítottak, bizonyítékokat találnak arra, hogy a Fidesz illegális módszereket használt a politikai életben. Azt remélték, hogy ennek az akciónak a kapcsán megtudják, mi mit tudunk róluk, mire kell felkészülniük a politikai csatákban.

- Dávid Ibolya és az MDF elnökválasztása hogyan került a képbe?

- Az egész ügy kirobbantásának időzítését - úgy tűnik - az MDF-en belüli rivalizálás, az elnökválasztási verseny határozta meg. Dávid Ibolyát meg kellett segíteniük, mert az MDF a kormány biztonsági tartalékának számított. Dávid Ibolyát azért is kedvelik a baloldalon, mert módszeresen próbálja elmosni az MSZP és a Fidesz közötti ellentéteket, a politikájuk közti alapvető különbségeket. Másfelől egy ideje az MSZP-nek és a kormánynak nincs más ötlete szorult politikai helyzetük feloldására, mint kommunikációs akciókkal azt a képzetet kialakítani, mely szerint az MSZP katasztrofális kormányzásának következményeinél van fenyegetőbb rém is: alkotmányos válság, - Gyurcsánnyal szólva ribillió - alakulhat ki, felbomolhatnak a mindennapi élet normális keretei. Azt akarják sugallni, hogy e helyzet elkerülésének egyetlen záloga, ha a kormány a helyén van, és teszi a dolgát. Persze az NBH főigazgatójának, Laborc Sándornak személyes ambíciói is szerepet játszottak az egész ügyben. Szemlátomást nagyon meg akarta hálálni gazdáinak az ő méltatlan kinevezését.

- És az orosz hatalmi tervek?

- Sajnos, azon motívumok jelentősége, amelyeket eddig felsoroltam, jelentéktelen ehhez képest. Ez az összefüggés arra enged következtetni, hogy ez a banda nemcsak áttételesen szolgál idegen érdekeket. Mindaz, ami a Mol körül történt - különösen az NBH Laborc által véghezvitt úgynevezett átszervezésének tükrében -, már súrolja a nyílt hazaárulás fogalmát.

- Ha már itt tartunk, a következő kormány mit kezd a nemzetbiztonsági szolgálatokkal? Szó lehet a lengyel példáról, ahol teljes személycserét hajtott végre néhány éve a jobboldali kormány?

- Ez azon múlik, hogy lesz-e olyan kétharmados többség a parlamentben, amely erre hajlandó. Azért mondom így, mert adott esetben a majdani ellenzékben is lehet olyan megfontolás, hogy tegyük már rendbe a nemzetbiztonságot, ennek a kriminális időszaknak vessünk véget egyszer és mindenkorra. Ma ugyanis gyakorlatilag nincs Magyarországnak nemzetbiztonsági védelme. Éppen a Molban végrehajtott orosz ellenséges felvásárlás mutatta meg ezt. Azt állítom, hogy a rendszerváltás utáni nemzetbiztonsági szolgálatok átalakítása, amit Boross Péter nevéhez lehet kötni, sikeres történet volt. Annak ellenére mondom ezt, hogy később, a Horn-érában már történt pártpolitikai célú kormányzati beavatkozás a szolgálatok működésébe, például a Nyírfa-ügyben. A nemzetbiztonsági szolgálatok párt-, sőt brancsérdekeknek való alárendelése azonban csak Gyurcsány fellépése után vált rutinszerűvé. Kezdődött a szlovák terrorfenyegetés legendájával, folytatódott az NBH által tett politikai ízű nyilatkozatokkal a gyülekezési jog állampolgári gyakorlása kapcsán. Tóth András átlépte a Rubicont, amelyben most - úgy tűnik - a Szilvásyt nyakában cipelő Laborc elsüllyed.

- Mit szól ahhoz, hogy Kósa Lajos, Debrecen polgármestere fogadta Bajnai Gordont, régi ismerősként kedélyesen elbeszélgettek egymással, a nyilvánosság előtt legalábbis kerülték az igazán kényelmetlen témákat. Ez éppen azoknak a Hajdú-Bihar megyében élő gazdáknak lehet fura, akiket a Bajnai korábbi érdekeltségébe tartozó Hajdú-Bét tett tönkre, többeket öngyilkosságba kergetve.

- Nem vagyunk egyformák, nekem például nagy lelki problémát jelentene egy levegőt szívni, egy asztalnál ülni Bajnai Gordonnal. Kósa Lajos számára ez - úgy tűnik - szerencsére nem az. Persze más a helyzetünk, én nem vagyok egy megyei jogú város polgármestere, sem a Megyei Jogú Városok Szövetségének elnöke, nincsen olyan típusú kötelezettségem, mint Lajosnak. Neki egy nagyváros polgári közössége javára mindent el kell követnie. Ő vállalja azt is, hogy egy Bajnai Gordon-szerű lénnyel találkozik, mert ebből a városának haszna származhat. A kényes témák kerüléséről pedig csak annyit: Kósa Lajos a közös sajtótájékoztatójukon is egyértelműen hangot adott az önkormányzati szféra tiltakozásának a működést ellehetetlenítő százhúszmilliárd forintos elvonás miatt.

- Mi lesz a felelősségre vonással? A baloldali média egy nyilatkozatát idézve egyenesen Kövér őszödi beszédéről értekezett, amiért azt mondta, hogy az egész társadalmat felelősség terheli az elmúlt évek történéseiért.

- Nem veszem a kezembe az úgynevezett baloldali újságokat. Egy volt MSZP-s képviselő hívott fel a hírrel, aki látta az interjúmat. Félig nevetve, félig felháborodva beszélt, hiszen nem értette, hogyan lehetett arra a következtetésre jutni a szavaimból, amire jutottak. Valóban beszéltem a kollektív felelősségről. Természetesen nem az elmúlt hét-nyolc év kormányzati baklövései, gonoszságai mentegetésének szándékával hoztam ezt szóba. A demokrácia fundamentumáról beszéltem. A választásokon egy politikai közösség kollektív döntéseket hoz, ezért pedig egyetemlegesen viseli a következményeket. Sajnos 1994-ben Horn Gyulát, 2002-ben Medgyessy Pétert, 2006-ban pedig Gyurcsány Ferencet bízták meg a kormányalakítással. Ez a magyar választóközösség relatív többségének volt a döntése. Az is ennek az országnak a kollektív felelőssége, hogy a 2006 őszi események után hatalmon tűrte ezt a kormányt. Az ember felelős a saját döntéseiért. A kádárizmus azt próbálta az emberekbe beleverni, arra szoktatta őket, hogy nem ők felelősek a sorsukért, hanem majd a politika megoldja az életük problémáit. Ezzel végre szakítani kell, én erről beszéltem, nem másról. Az egyes politikusok gazemberségeit mentegető véleményformáló értelmiségiektől az emberi együttélési szabályok folyamatos leértékelésében társtettes újságírókon, celebeken, a munkavállalói érdekek súlyos sérelmekor zsíros egzisztenciáik fedezékében lapító szakszervezeti vezetőkön, az őket a nyakukon megtűrő munkavállalókon át a szavazati jogukat komolyan nem vevő választókig - miként egy másik korban Illyés Gyula írta - mindannyian egy-egy szem vagyunk a láncban. "Gyurcsány a hibás" - ahogy nemrég a Fidelitas kampánya hirdette. De hogy ő megtehette velünk, amit megtett, abban mindannyian benne vagyunk, még ha nem is olyan súlyú a felelőssége - mondjuk - Lendvai Ildikónak és egy Fidesz-szavazónak.

- Bayer Zsolt Orbán Viktor meghiúsult erdélyi, gyulakutai látogatásáról írt publicisztikájával most a Fidesz állítólagos nemzetpolitikai törekvéseivel került szembe. Legalábbis a Fidesz kommunikációs stábja azt állította, a Magyar Hírlapnak és a legnagyobb ellenzéki pártnak merőben eltérők a nemzetpolitikai elképzelései. Mi erről a véleménye?

- Van, amikor a Fidesz - a nyári uborkaszezon talán erre mentségként szolgálhat - nem áll a kommunikációs helyzet magaslatán. Magam sem tudom, hogy a közlemény fogalmazói miből jutottak az általuk megfogalmazott következtetésre. Abban a Fideszen belül egyetértés van, hogy az autonómia a megmaradás egyetlen garanciája az elkövetkezendő ötven-száz esztendőben az elszakított nemzetrészek számára. Még azt is megkockáztatom, hogy Bayer Zsolt és a Fidesz kommunikációs feladatait végző képviselőtársaim között sincs erről vita. Az egy más kérdés, hogy az odavezető úton, a cél eléréséhez szükséges eszközök tekintetében lehetnek nézetkülönbségek. Az lenne a meglepő, ha egy néppártban mindenben egyetértenénk. Egyébként, ha már itt tartunk, én inkább a Bayer Zsolt-féle - most ki nem bontott - "nemzetpolitikai elképzelésekhez" állok közelebb. Számomra egy magyar nemzet van - tehát nincs határon túli meg belüli magyar világ -, erre pedig egyfajta normarendszer érvényes. Ha nincs alku a Gyurcsány-Bajnai-korszakkal, akkor számomra ez nem lehetséges a Markó-Verestóy-korszakkal sem. A kettő között én nem látok alapvető különbséget.

- Határainkon túl sem egységes a magyar politika, a Felvidéken a gyenge és a még gyengébb nemzeti érdekvédelem között lehet választani, ráadásul megmagyarázhatatlan okok miatt az autonómia tabukérdésnek számít. Erdélyben az egyéni és politikai érdekek mentén létrehozott nagy összeborulás ellenére is megosztott maradt a magyarság képviselete. Rosszak a kilátásaink. Változhat a széljárás?

- Önvizsgálatot kell tartaniuk határainkon belül és kívül is a magyar politikai képviseleteknek, mit akartunk, hová indultunk húsz évvel ezelőtt, s azóta mit értünk el a nemzetpolitikai céljainkból. Ezt nemcsak Erdélyben kell megtenni, hanem bizony a szerbiai magyar politikai elitnek is értékelnie kell az elmúlt húsz esztendőt, hogyan juthattak oda, hogy a Délvidéken - amellett, hogy a háborúk következményeként is ott a legdrámaibb a magyarság népességfogyása - a magyar közösség egyharmada el sem megy semmilyen választásra, másik egyharmada pedig szerb pártokra szavaz. Azt gondolom, hogy a Felvidéken is lenne ok az elmélkedésre az elmúlt húsz esztendő közéleti résztvevőinek. S noha a legkevésbé sem akarnék a határon túli képviseletek helyett, illetve felett ítélkezni, mégis: ahogy a Fidesznek egy kormányzati ciklussal a háta mögött van felelőssége a magyarországi viszonyok alakulásában, valaki már igazán feltehetné a kérdést például Erdélyben az RMDSZ-nek is, hogy a több cikluson keresztül kormányon lévő párt milyen eredményeket ért el, milyen felelősség terheli az erdélyi magyar közösség helyzetéért, azért, hogy jelentős része a lábával szavazott, azaz elmenekült a szülőföldjéről, amit nyilván nem jókedvében tett. Az Erdélyben maradt magyarok egyre nagyobb része pedig időről időre a választásokról való távolmaradással tüntet. S ha a román politikai erők mozgását nézzük - különös Basescuét -, elmondható, nincs messze az az idő, amikor a román pártok beteszik a lábukat a magyar területekre, és a szerb példa fog érvényesülni. Ezekkel ellentétben hadd tegyem hozzá, hogy megítélésem szerint a demográfiai, szociális és politikai meghatározókat tekintve legnehezebb helyzetben lévő kárpátaljai magyar közösség példás teljesítményt nyújtott, hiszen tulajdonképpen már el is kellett volna tűnnie, de - hál' istennek - mégsem így történt. A relatív népességfogyás itt a legkisebb. Mindez a tisztességes, összetartó, erkölcsileg és intellektuálisan is kiválónak minősíthető magyar politikai elit, a KMKSZ munkáját dicséri, amely még azt is kibírta, hogy - budapesti szocialista közreműködéssel - egy kollaboráns szervezetet hoztak létre az ellehetetlenítésére. Van tehát remény.

Pályakép
Kövér László 1959. december 29-én született Pápán. Nős, felesége néprajz-történelem szakos középiskolai tanár, három gyermekük van. 1986-ban az ELTE jogi karán szerzett diplomát. 1988-ban a Fidesz alapító tagja. 1989 nyarán részt vett az Ellenzéki Kerekasztal ülésein és a háromoldalú politikai tárgyalásokon. 1996-tól a Magyar Polgári Együttműködési Egyesület elnökségi tagja. 1990-től a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesületének vezetőségi tagja, 1994-től elnöke. 2000. január 30. és 2001. május 5. között a Fidesz elnöke. 1990 óta országgyűlési képviselő, 1998 és 2000 között polgári titkosszolgálatokat felügyelő tárca nélküli miniszter. A parlament nemzetbiztonsági bizottságának tagja, a Fidesz országos választmányának elnöke.

((Pál Gábor-Pindroch Tamás, Magyar Hírlap))
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések