ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

A következő választásig már nem lesz új médiatörvény

A felgyülemlő audiovizuális hulladék miatt sokszor érzi magát tehetetlennek Szalai Annamária. Az Országos Rádió- és Televíziótestület Fidesz által delegált tagjának véleménye szerint ebben a parlamenti ciklusban már nem szavazzák meg az új médiatörvényt, ezért továbbra is monopolhelyzetben maradnak az országos földi sugárzású kereskedelmi adók. Mint elmondta, a közmédiumok nem igazán felelnek meg a klasszikus értelemben vett közszolgálatiságnak, az ott tapasztalható felelősség nélküli döntésekre pedig tökéletes példa az MTV új székháza körül kialakult botrány.
Létrehozva: 2009. augusztus 14., 13:48 | Utoljára frissítve: 2009. augusztus 14., 13:50
nyomtat küld

- Nézi a Mónika Show-t és Joshi Bharatot?

- Csak azokat az epizódokat, amelyekre panasz érkezik az Országos Rádió- és Televíziótestülethez. Csupa audiovizuális hulladékot látok, ezért valószínűleg sokkal rosszabb kép alakult ki bennem a televíziózásról, mint amilyen a valóság.

- Legutóbb tizenkét órás elsötétítéssel büntették az RTL Klubot és a Tv2-t a két műsor miatt. Ez az egyik legnagyobb szankció, amelyet az ORTT tizenkét éves működése alatt kiszabott.

- Kérdéses, hogy tényleg komoly szankciónak minősülnek-e. Öt éve küzdök, hogy az ehhez hasonló műsorokat legalább a kora délutáni műsorsávból tüntessék el. Az ORTT-nek az indulásuktól kezdve sokkal szigorúbban, következetesen kellett volna büntetnie ezeket a nézőszámhajhászás miatt minden jogi és erkölcsi korlátot áthágó programokat, amelyek minden jóérzésű embert zavarnak. Feltehetőleg még a műsor készítőit is, ha tükörbe néznek olykor. Vannak olyan témák, például a pedofília, öncélú erőszak, amelyeket nem lehet a bulvár keretein belül feldolgozni, főleg nem követendő mintaként bemutatni. Az ORTT korábbi szankciói nem vezettek eredményre. A csatornák az alacsony pénzbüntetést betervezik a gyártási költségekbe, a felfüggesztést pedig évekkel később hajtják végre, azt éreztetve a nézőkkel, hogy az elsötétítéssel valójában őket bünteti a hatóság. Remélem, ezúttal végre sikerült hatásos szankciót kiszabni, ami változtatásra készteti a televíziókat. A testület többsége elszántnak tűnik, de sajnos a nagy kereskedelmi médiumok lobbiereje sokszor erősebb, mint a médiahatóság elszántsága.

- Ez az erő viszont nem volt elegendő ahhoz, hogy csökkentsék a kereskedelmi adók koncessziós díjait.

- Az RTL és Tv2 díjcsökkentését a körülmények szerencsés összjátéka miatt sikerült megakadályozni. Amellett, hogy gazdaságilag indokolhatatlan, még törvénybe is ütköző döntést hozott volna a testület. Csaknem négymilliárd forint állami bevételről mondott volna le országgyűlési felhatalmazás nélkül az ORTT, ezzel ellehetetlenítve a közszolgálati televíziókat, a kisebb rádió- és tévécsatornákat. Az Európai Bizottság szerint a díjfelezés tiltott állami támogatásnak minősült volna, s mint ilyet, kamatostul vissza kellett volna fizetni. Heteken át ügyrendi eszközökkel sikerült meghiúsítani a döntést. Hozzáteszem, a kisebbségnek, a testület többsége ugyanis a csökkentés mellett foglalt állást, hiszen írásbeli szocialista és SZDSZ-es indítvány is volt a gyakorlati megvalósításra. Sikerünkben szerepet játszott az európai parlamenti kampány is, ugyanis a kormánypártnak és támogatójának, az SZDSZ-nek is kezdett kínossá válni, hogy delegáltjaik a kereskedelmi adók díjcsökkentése mellett törnek lándzsát, miközben egyre nagyobb volt az ellenállás. A közmédiumokon kívül a szakmai szervezetek, testületek, az értelmiségi holdudvar pártállástól függetlenül tiltakozott a csökkentés miatt.

- A Magyar Rádió, az MR2 - Petőfi adó ügyében hozott médiatestületi döntést a bíróságon támadta meg. Mit kifogásol a szóban forgó rádió műsorstruktúrájában az ORTT?

- A Petőfi rádió átalakítását két szempontból érdemes vizsgálni. Egyfelől lehet jogi, másfelől tartalmi megítélése. A testület döntése szerint a médiatörvénynek nem felel meg, ahogy a Magyar Rádió az MR2 - Petőfi műsorstruktúráját átalakította. A döntést a közmédium bíróságon támadta meg, a per jelenleg is tart. Álláspontjuk szerint a rádiónak egészében kell eleget tennie a közszolgálati kötelezettségnek. Első fokon a rádiónak adott igazat a bíróság. Összességében ez azt jelzi, hogy a hatályos médiatörvény nagyon sok kérdésre nem ad egyértelmű választ. Tartalmi szempontból nézve pedig az a kérdés, jó-e, ha a közrádió ilyen műsorstruktúrát alakít ki. Nincs azzal semmi baj, ha a fiatalokat célozza meg műsoraival, jó, ha a magyar zene teret kap. Ám nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy minek az árán. Jól behatárolható rétegigények kiestek az MR2 - Petőfi rádió műsorstruktúrájából. Mondhatjuk-e, hogy a nótakedvelők, a sportközvetítések hallgatói, a parlamenti közvetítés, a kisebbségi közösségek kevésbé fontosak? Folyvást jönnek a panaszok, hogy mi mindent szeretnének még hallgatni a rádióban, aminek a jelenlegi szerkezetben nincs helye. Az ORTT-nek egyébként lehetősége lett volna most, a Sláger és Danubius frekvenciahasználati jogának lejáratkor, hogy a Magyar Rádió frekvenciakészletét megújítsa. Így kielégíthette volna mindenfajta társadalmi csoport igényét. Ám a testület többsége - véleményem szerint hibásan - úgy döntött, maradjon a jövőben is két kereskedelmi adó.

- Miért bukott el számtalan módosítás után is a médiatörvény tervezete? A kudarcot sokan a szabályozás szerint megalakítandó Nemzeti Médiahatóság túlzott ellenőrzési jogkörének tulajdonítják.

- A Nemzeti Médiahatóság volt a legkevésbé problematikus az új szabályozásban. Azok a lobbikörök, amelyek érdekeltek voltak abban, hogy minden maradjon a régiben, jól hangzó, ám megalapozatlan vádakat fogalmaztattak meg és terjesztettek a médiatörvény-tervezettel szemben. A médiahatóság szerepe egyébként letisztult volna az új szabályozás révén. Szétvált volna a hatósági és tartalomtámogatási tevékenység. A jelen állapot véleményem szerint meglehetősen visszás, a pénzosztó szerep ugyanis hatósági jogkörrel párosul. A frekvenciaosztó hatáskör hasonlóképp megszűnt volna. Viszont erősödött volna az ORTT piacfelügyeleti szerepe. A mostani szabályozás is kitér arra, hogy a testületnek kötelessége megakadályozni a monopóliumok kialakulását. Az ORTT azonban ezt a szerepét alapvetően félreértelmezi. Ahelyett, hogy a verseny lehetőségét segítené, a már piacon lévő vállalkozások érdekeit helyezi előtérbe. Nem a piacot kell megvédeni, hanem a társadalom, a közösség érdekét szolgáló médiapiac működését kell kontrollálni, segíteni. A testület azzal a lépésével, hogy az egyébként is monopolhelyzetben lévő kereskedelmi televíziós csatornáknak tematikus adók korlátok nélküli létrehozását engedélyezte, csak rontott a helyzeten. Így nem új, értékes tartalmak versenyeznek egymással, hanem továbbra is a két kereskedelmi adó diktál. Az elkészült törvénytervezetnek is ez volt az egyik gyenge pontja, az utolsó változatba már gyengébb monopolellenes szabályozások kerültek be, mint amilyenek a jelenleg hatályos törvényben vannak. Nincs realitása, hogy ebben a parlamenti ciklusban lesz új médiatörvény. Mindenkinek érdeke lenne az új szabályozás, remélhetőleg a következő Országgyűlésnek sikerül minél hamarabb elfogadnia.

(Lánczi Richárd, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések