ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Ideje lebontani a rendszerváltás rendszerét

A Magyarországon gyorsulva mélyülő komplex válság valójában a rendszerváltás rendszere, amelynek lebontásához a jobboldali fordulat kivételes lehetőséget nyújt - állítja Tellér Gyula szociológus. A Fidesz elnökének volt tanácsadója, a párt 1996-os A polgári Magyarországért címet viselő programjának elméleti megalapozója, éppen tizenöt éve írta le először e sajátos, a magyar társadalom erőforrásait folyamatosan felélő és kiszivattyúzó rendszer működését. Hogyan lehet szétszerelni és megállítani az immár húsz éve forgó mókuskereket? - erről beszélgetett a Magyar Hírlap a 75. évét nemrég betöltött Tellér Gyula fideszes országgyűlési képviselővel.
Létrehozva: 2009. augusztus 25., 11:05 | Utoljára frissítve: 2009. szeptember 4., 07:50
nyomtat küld

- A kettős korszakváltás azt jelenti, hogy Európában "lezárhatjuk a neoliberalizmus áldatlan korszakát", ugyanakkor nálunk "lezárhatjuk az átmenet húszéves korszakát is" - fogalmazta meg a magyar jobboldal reményét legutóbbi politikai esszéjében Orbán Viktor. A Fidesz elnöke szerint most a modern európai jobboldal korszaka következik. Mit szól ehhez?

- Magyarországon a rendszerváltás politikuma a polgári és a posztszocialista erők hosszan elnyúló, ma is tartó, ádáz birkózását jelentette, jelenti. A polgári oldal ennek a birkózásnak a során erősödött meg annyira, hogy a jövő évtől - remélhetőleg - hosszabb időn át ismét kormányozhat, s a maga eszméi szerint irányíthatja a társadalmat. Ehhez hasonló birkózás jeleit vélem látni az Európai Unióban is. A súlyos belső és külső problémákkal és konfliktusokkal küszködő unió szabályozó és véleményhatalma kezdettől az 1968-as eszméken nevelődött neoliberális bürokrácia kezében van. Újabban ezzel az elégtelenül működő bürokráciával szemben lépnek fel sikerrel és kerülnek erőpozícióba egy jobboldali - s bizonyos értelemben: nemzeti - fordulat erői. Remélhetőleg hosszú időre.

- Magyarországon ez a fordulat egy igen komplex - pénzügyi, gazdasági, társadalmi, szociális, népesedési, népegészségügyi, lelki, szellemi, erkölcsi - válságfolyamat sodrában zajlik. Sokan úgy látják, már-már a nemzeti létünk is fenyegetve van.

- Valójában - nézetem szerint - nem a létezés különböző területein külön-külön kialakult, egymástól többé-kevésbé független válságokról van szó, hanem egyetlen, önálló karakterrel rendelkező rendszerről, amely így működik. Mindenütt igyekszik szétbontani a korábbi, bevált intézményeket, viszonyokat és működésmódokat. Feléli az erőforrásokat, mindent, amit a korábbi erőfeszítések felhalmoztak. Új értéket alig termel. Csak konfliktusokat, leépülést és feszültséget. S csakugyan: magát a nemzetet is igyekszik felszámolni. Ez a rendszerváltás rendszere.

- Kevesen tudják, hogy ezt a fogalmat először ön írta le és értelmezte tizenöt éve, a Magyar Nemzetben közölt elemzésében. Mi fán terem ez a sajátos rendszer?

- A rendszerváltás rendszere mindaz, amit immár két évtizede magunk körül látunk. Bizonyos - amúgy jól ismert - politikai, társadalmi, gazdasági, kulturális elemekből, alkatrészekből létrejött, kényszerítő erejű összműködés, amely a politika szereplőinek magatartását nagymértékben meghatározza. Az első ilyen rendszeralkatrész maga a mindeddig lezárhatatlan rendszerváltó politikai küzdelem, amely a jövő meghatározásáért és a közös erőforrások feletti rendelkezésért folyik. Ebben a kiélezett politikai harcban szinte élet-halál kérdésévé vált a győzelem. A demokratikus keretek közt a győzelemhez szükséges szavazatok megszerzésére a választási kampányokban meglehetős ígérgetés, egyfajta ígéretlicit zajlik, ami az ígéretek egy részét eleve teljesíthetetlenné teszi. Ennél kevesebbel viszont nem lehet győzni. A másik alkatrész a magukat a rendszerváltás vesztesének érzők, csalódottak és elszegényedők, a jövedelem-újraelosztástól függők hatalmas és sok tekintetben manipulálható tömege. Az ő szavazataikért folyik az ígérgetés. S mindehhez természetesen további alkatrészként hozzájárul a gazdaság alacsony teljesítménye és a nemzeti teljesítmény egy jelentős részének külső jogcímesekhez áramlása. Ezen múlik, hogy az amúgy méltányos ígéretek sokasága eleve teljesíthetetlen. Hogy az ígéretek szavazatszerző funkciója és teljesíthetősége elválik egymástól.

- Végül is kik és hogyan működtetik a rendszert?

- Az, hogy a győztes az ígéreteit nem vagy csak korlátozottan tudja teljesíteni, a választások után hamar kiderül. A választók hamar szembefordulnak a kormányon lévőkkel. Mögéjük pedig nyomban odaállnak totális kritikájukkal az érdekvédelmi szervezetek s a vesztes politikai erők, akik megint csak azt ígérik, hogy minden más lesz, ha majd ők kerülnek kormányra. A kormány a következő választáson megbukik, az új ígéretek győznek s a játszma kezdődik elölről. Ez a mókuskerék forog 1990 óta.

- De miért "külön rendszer" ez? Nem így működik általában a parlamentáris demokrácia?

- Nem egészen. Egyes kormányok ugyanis pozíciójuk erősítésére nagy mennyiségű külső erőforrást vontak és vonnak be, vállalatokat telepítenek le, privatizálnak, hitelt vesznek fel. S aztán fizetik a profitot, a kamatot, az adósságszolgálatot, és a betelepült tőke részéről eltűrik az egyéb formákban zajló rejtett tőkekivonást. A folytonos forrásbevonás s cserében a folytonos, egyre nagyobb mértékű forráskiáramlás a rendszer integráns része, a külső befektetők, a szimbolikus Befektető a rendszer legfőbb szereplője. Látszat szerint ő segít fenntartani a rendszert a pénzével. Valójában a rendszernek az a legmélyebb lényege, feladata, hogy folyamatos, megbízható, stabil hasznosulási lehetőséget nyújt a Befektető pénze számára. Ehhez képest minden egyéb másodlagos. Az elvont forrás pedig lehetetlenné teszi a megfelelő saját gazdasági és társadalmi fejlődést, s ezzel örökkévalóvá teszi a függést és az erőforrás-kiáramlást. Így megy ez Magyarországon a múlt század hetvenes évei óta. Mindez a demokráciának nem szükségszerű velejárója. Mint ahogy az sem, hogy egyesek alkotmányos védelmet élvezzenek a közösség kirablásában vagy a társadalmi összműködés mechanizmusainak magánhasznú rongálásában. Itt láthatjuk egyébként, hogy bizonyos mentális struktúrák: a nemzettudat és a közösségtudat lehanyatlása - ahogyan azt a neoliberális doktrína forszírozza -, a morális leépülés, az anyagi fogyasztás és az ösztönkiélés fő élettartalomként való elfogadtatása - ahogyan azt a tömegmédiumok sugallják - maga is fontos alkatrésze a rendszernek. Enélkül a társadalom már korábban megszervezte volna magát ezzel a rendszerműködéssel szemben.

- Még meddig maradhat fenn ez a fenntarthatatlan szisztéma?

- Szeretném világossá tenni: a polgári oldal és a neoliberális oldal viszonya a rendszerhez nem azonos. A neoliberális oldal a korlátlan külsőtőke-beáramoltatás támogatásával, a Befektető előtti korlátlan térnyitással, a gátlástalan privatizációval és hitelfelvétellel, az ezt alátámasztó gazdaságpolitikával és társadalomeszmével s közben a rendszer leglényegének elfedésével inkább működtetője, sőt: létrehozója a rendszernek. Működési szabályainak lefektetője és folytonos védelmezője. Ebben egészen az 1970-es évekig visszanyúló folytonosságot látok. A polgári oldal inkább csak kényszerűen "húzatta magát" a rendszerrel, s 1998 és 2002 között reményteljes - bár nem teljes sikerű - kísérletet tett a közösség erőforrásainak visszahódítására, az adósságszolgálat mérséklésére, a gazdaság fejlesztésére, a demográfiai hanyatlás lassítására, a közösségtudat hanyatlásának visszafordítására, egyebekre. De visszatérve a bevezető kérdésére: a jelen pillanatot magam is kedvezőnek, sőt kivételes jelentőségűnek látom a rendszerváltás rendszerének lebontása szempontjából. A gátlástalan politikai harc a neoliberális gazdasági és társadalmi doktrína bukásával, a jelenleg hatalmon lévők morális megsemmisülésével, a kártevőkkel szemben a felelősségre vonás kérdésének felvetésével bizonyos értelemben nyugvópontra jut. Az európai fordulatnak ez lesz a legfontosabb magyar dimenziója. Az egész folyamatban a döntő elem. Az ígéretekre érzékeny társadalom a Gyurcsány-hazugság lelepleződésével elkezdett a kulisszák mögé látni, és kijózanodik, elvárásaiban realizmusra kap. Az ígéretlicit értelmét veszti. Az erőforrás-kiáramoltatás kérdését saját válsága miatt s belső képviselőinek bukása miatt maga a Befektető is kénytelen lesz újragondolni, s talán elfogadja a viszony újraszabályozását. Mindez a politikai stabilitás társadalmi feltételeinek újramegteremtését, egyebek közt a társadalom tulajdonnal való újrafelszerelését, a polgárosodás folytatását is lehetővé teszi. A fejlesztésközpontú gazdaságpolitika hosszabb távon mindenképpen sikeres lesz. S talán jut erő a legfontosabbra is, arra, hogy húszéves tapasztalataink alapján újragondoljuk a társadalomnak, a jognak, az alkotmánynak a közösséghez - egyebek közt a nemzethez - mint fölérendelt értékhez való viszonyát. Még egyszer mondom: nehéz helyzetben, de a lehetőségek tekintetében kivételes pillanatban vagyunk.

- Ezt a rendszerlebontó programot javasolta már a kormányzásra készülő Fidesz vezetőinek?

- Amit itt elmondtam, nagyrészt evidencia. A Fidesz vezető politikusai tőlem függetlenül is tisztában vannak vele. Egyébként tudomásom szerint a pártban erőteljes programalkotó munka folyik.

- Ön jelenleg országgyűlési képviselő, a Fidesz frakciójában dolgozik. Nemrég töltötte be a hetvenötödik évét. Hogyan tovább?

- Képviselői mandátumom a jövő tavasszal lejár. Akkor minden kiderül. Akármi lesz, fő ambícióm, hogy a helyes cselekvés érdekében megértsem és másokkal is megértessem a világot, ezután sem változik.

(Faggyas Sándor - Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések