Hortobágyi Zoltán interjúja
- Általában a nyár az a politikai uborkaszezoné, meg úgy általában a hírek uborkaszezonja. Ez a nyár Magyarországon nem, ez a nyár a politikai csatákkal telik. Van bőven belőle.
- Miért nem nyaralnak a politikusok? Láthatóan a kormány nyaralt, legalábbis Medgyessy Péter most már ötödik, hatodik alkalommal töltötte szabadságát részben Magyarországon, részben külföldön. Valahogy úgy adódik, hogy ha Medgyessy Péter kiteszi a lábát Magyarországról, akkor mindig valami történik. Hát most az történt, hogy előtte bejelentették - részben bejelentették, részben pedig kiszivárgott -, hogy mire készül a kormány szeptembertől, illetőleg a következő év január 1-jétől. Ugye az első hírek azok nagyon látványosak, örömteliek voltak. 2008-tól az Euró-övezet tagjai leszünk. Milyen nagyszerű, bevezetjük az eurót. És aztán csak másnap, harmadnap derült ki a kormányülést követően, hogy bizony itt nem ez volt a legfontosabb döntése a kormányülésnek, hanem az, hogy adóemelések lesznek...
- Adócsökkentés helyett.
- ...az adócsökkentés helyett, a már törvényben rögzített személyi jövedelemadó-csökkentés az elmarad, az általános forgalmi adó az emelkedni fog nagyon sok terméknél, nagyon sok terméket - például a villanyáramot vagy a szállítást, személyszállítást - azt egy magasabb ÁFA-termékkörbe fognak sorolni, tehát több adót fogunk fizetni utána. Egy új adónemet is kitaláltak, ez az úgynevezett ápolási díj, de ezt nyugodtan tekinthetjük adónak, és nagyon sok adókedvezményt megszüntetnek. Egy másik hír, hogy bérbefagyasztás lesz, tehát nem fognak emelkedni a reálbérek.
- Mert túl jól élünk.
- Hallottunk ilyeneket is, igen, hogy nagyon elszaladt az életszínvonal, ilyen indoklást is hallottunk, hogy 25 százalék reálbéremelést tervezett a kormány vagy ígért a kormány négy évre, és abból már 22 százalékot teljesítettek az első esztendőben. Egy kicsit megrettentem, hogy ha már teljesült a 22 százalék, akkor a következő három évre összesen 3 százalék marad. Szegény adófizetők szerintem ezt nem így érzékelik, hogy nekik a következő három évben már csak 3 százalékos reálbéremelés dukál. De hát mi is az igazság? Az igazság az, hogy itt egy számháború zajlik, pontosabban egy csalás, nyugodtan mondhatom azt, hogy arcátlan számolás történik a kormány részéről, hiszen az Orbán-kormány reálbéremelését egyszerűen a sajátjának tekinti a Medgyessy-kormány, az Orbán kormány utolsó évében, 2002 első felében volt több mint 14 százalék a reálbér-emelkedés, és a Medgyessy-kormány egy elegáns mozdulattal ezt a saját érdemének tekinti, hozzáadja a sajátját, plusz még az ez évit, és innentől már ki is jött a 22 százalék - mondják ők. Milyen egyszerű, ugye? Milyen egyszerűen lehet teljesíteni egy választási ígéretet. Szóval ezek a hírek azok, amelyek azért úgy hát úgy nyáron is fölzaklatják az embereket. Hát azért nem szeretik azt, hogy ha adót emel a kormány - miközben egyébként adócsökkentést ígért -; nem szeretik azt, hogyha egyébként a jóléti rendszerváltás helyett stagnáló életszínvonal következik be, sokaknak az életszínvonala csökkenni fog; nem szeretik azt egyébként, hogyha a több pénzt az embereknek szlogent hallják hónapokon keresztül, látják az óriásplakátokon, most pedig azt mondja nekik Medgyessy Péter, hogy örüljenek, örüljenek hogyha egyébként az infláció mértékével nőnek egyébként a bérek, mert annál nagyobb mértékű béremelésre nem lehet számítani, ami persze aztán maga után vonja a nyugdíjak alacsony mértékű emelését is. Nos, ezek azok a hírek, amiknek úgy - hát uborkaszezon ide, uborkaszezon oda - nem nagyon szoktak örülni neki az emberek, és azt gondolom, hogy egy ellenzéki pártnak pedig az a dolga - uborkaszezon ide, nyári szabadság oda -, hogy ezeket bizony szóvá tegye, és mi az elmúlt hetekben ezt meg is tettük, és meg is fogjuk tenni az őszi költségvetési vitában, hiszen ez a vita ez folytatódni fog majd a parlamentben, de volt jó néhány olyan kérdés, amit nem tehettük meg egyszerűen, hogy nem teszünk szóvá, hogy idejekorán emlékeztessük a kormányt arra, hogy nem ezek voltak a választási ígéretei, esetleg még egy kicsit gondolkodjon el, mielőtt a parlamentbe beterjeszti a költségvetési törvényjavaslatot és az adótörvények javaslatát, adótörvényekkel kapcsolatos javaslatát, és hátha néhány kedvezőbb változást el lehet érni. Jól látható egyébként, hogy ezt nemcsak... hogy mondjam, a Fidesz fogadta értetlenül és megütközéssel ezeket a bejelentéseket a kormány részéről, hanem a kisebbik koalíciós partner, az SZDSZ is. És most még hosszú hetek egyeztetése előtt áll a két koalíciós párt, ahol megpróbálnak valamilyen megoldást találni, na de hát azt mondani egy miniszterelnöknek és egy pénzügyminiszternek, hogy hát szívesen fogad ötleteket arra, hogy bárki találjon itt 120-130 milliárdot és akkor tulajdonképpen ő szívesen teljesíti az adócsökkentésre vonatkozó törvényi kötelezettségét, ezt én egy kicsit mókásnak gondolom, tehát ez nyári tréfának is azért egy kicsit erős volt, azt hiszem.
- Ön is említette, hogy előfordul az - de én azt gondolom, szinte hetente előfordul, nemcsak ritkán, hanem nagyon gyakran -, hogy a Medgyessy-kormány az előző kormányra, az Orbán-kormányra mutogat, és azt mondja, hogy ami rossz történik mostanában, azért gyakorlatilag az Orbán-kormány a felelős. Ez egy kormányzati taktika? Hiszen ez előfordult az Orbán-kormány idején is, hogy a Horn-kormányra hivatkozván azt mondták, hogy néhány dolog azért nem alakul jól, mert azt az előző kormányzat rosszul készítette elő, így aztán abból túl sok jó nem jöhet ki.
- Hogyha ezt alappal teszi egy kormány, hogy mutogat az elődjére és valóban az elődje hibákat követett el, akkor azt gondolom, hogy ez egy teljesen normális dolog. Nézzük azt, hogy ezt alappal teszi-e Medgyessy Péter és a Medgyessy-kormány tagjai ezt alappal teszik-e. Mit örökölt a Medgyessy-kormány? A Medgyessy-kormány örökölt egy folyamatosan csökkenő munkanélküliséget, egy folyamatosan csökkenő inflációt, egy folyamatosan csökkenő költségvetési hiányt, egy az Európai Unió átlagához képest még mindig elfogadható gazdasági növekedést...
- De lassuló... de lassuló gazdasági növekedést.
- Lassuló, de mégis csak egy elfogadható mértékű gazdaság növekedést produkáló országot, és folyamatosan több működő tőke áramlott be az országba, mint amennyi egyébként innen kiment. És az ország gazdasági megítélése is - mind az Európai Unióban, mind azon kívül - viszonylag jó volt. Az élbolyhoz tartoztunk, sőt, mondhatnám azt is, hogy az Unióhoz csatlakozni kívánó országoknak a vezetője voltunk. Ehhez képest mi történt egy év után? A munkanélküliség nőtt, harmincezerrel több embernek nincs most...
- Valószínűleg most már többel egyébként, harmincezerrel, hiszen hetente hallani bezárt gyárakról.
- Most már lehet..., ugye mert miután ma bejelentették, hogy az IKARUS is elbocsát újra, és ősszel újabb gyárbezárások várhatók, ezért ez valószínűleg ez a szám ez tovább fog bővülni, de amit tudunk eddig a KSH adatai szerint, hogy legalább harmincezer ember van, akinek ma nincs kenyérkereseti lehetősége, és egy évvel ezelőtt pedig volt neki. Az infláció stagnál, ma hallottam egy gazdasági elemzőt, éppen a rádióban mondta el, hogy a kormány - az imént beszéltünk erről -, bejelentett adóemelési törekvéseinek a hatására jövőre már felfelé korrigálták az inflációs prognózisukat, és egy akár 6 százalékot meghaladó inflációt is elképzelhetőnek tartanak 2004 első felében, ami azért szomorú, mert ugye a Medgyessy-kormány egy csökkenő inflációt vállalt és 3 százalékra szeretné leszorítani az infláció mértékét, most ehhez képest ez az elmúlt esztendőben stagnált. A költségvetési hiány drámai mértékű - ezt ma már minden közgazdasági elemző látja. Részben ennek volt köszönhető a kis Medgyessy-csomag, és részben ennek köszönhető a nagy Medgyessy-csomag, amit ugye nyugodtan tekinthetünk a Bokros-csomag ikertestvérének, ami már költségvetési megszorításokat jelent, ami azt jelenti, hogy szeretne mintegy 600 milliárd, 650 milliárd forintot az adófizető polgároktól, kitől mástól...
- Máshonnan nem tud...
- Az adófizető polgároktól és a vállalkozóktól és a vállalatoktól elvonni egyébként a kormány, és ilyen módon szeretné a költségvetési hiányt csökkenteni. Hát...
- Ha marad a költségvetésnek ez az irdatlan hiánya - és az év végére ez még jelentősen nőni fog -, ez mekkora veszélyt jelent Magyarországra, magára az országra? Ugye gyakran emlegették korábbi időszakokban is, hogy elvileg egy ország fizetésképtelenné is válhat.
- Ugye a kormány mit tehet ilyenkor? Adót emel, egyik lehetőség, fölpörgeti az inflációt és külföldi hiteleket vesz föl. Egyik sem jó. Egyik sem jó...
- Noha mindegyikre van most példa.
- Mindegyikre van példa, és hogyha egyébként... hogy milyen állapotot örökölt a Medgyessy-kormány és indokolt-e a visszamutogatás, például a külföldi hitelállomány folyamatosan csökkent az Orbán-kormány ideje alatt...
- Ez így van.
- ...most pedig a Medgyessy-kormány első évében pedig nőtt, jelentősen nőtt egyébként az eladósodottságnak a mértéke. Tehát most ilyen értelemben azt tudom mondani - visszautalva a legelső kérdésére -, hogy szerintem alap nélkül mutogat vissza a Medgyessy-kormány. A Medgyessy-kormány ráadásul amikor hivatalba lépett, sőt, amikor a választási programját elfogadta, akkor tisztában volt azzal, hogy az Orbán-kormánytól milyen gazdaságot fog megörökölni, hiszen nagy tudású közgazdászok készítették ezt a programot: Medgyessy Péter, László Csaba és mások, akik ott szakértőként segítettek nekik.
- Békesi László.
- Tehát ők pontosan tudták, hogy a gazdaság milyen helyzetben van. Ehhez képest tették meg a vállalásaikat, ehhez képest tették meg azt a vállalást, hogy több pénzt az embereknek, ehhez képest tették meg azt a vállalást, hogy több pénzt az önkormányzatoknak, ehhez képest fogalmazták meg a szociális fordulatot, a jóléti rendszerváltás programját. Ehhez képest ígértek négyszázezerrel több új munkahelyet, 25 százalékos reálbéremelést és így tovább, és így tovább. Most akkor föl kell tennünk a kérdést, hogy vagy mégsem olyan jó közgazdászok az urak, vagy hazudtak a választópolgároknak.
- Tehát az ígéretek jólétre szenderültek.
- Mondjuk így, hogy füstbe ment tervek lettek ezekből a tervekből, a választópolgárok gondolom hogy ennek nem nagyon örülnek nyilván. Én örülnék annak, hogyha valóban megvalósulna egy 25 százalékos reálbéremelés, örülnék annak, hogyha négyszázezer munkahely létrejönne. Az Orbán-kormány csak, idézőjelbe téve "csak" 230 ezerig jutott. A Medgyessy-kormány azt mondta, hogy ő ennek majdnem a dupláját fogja egyébként teljesíteni. No, lássuk! Hát eltelt egy év...
- Több mint egy év eltelt már, tizenöt hónap legalább.
- Több mint egy év eltelt, több mint egy év eltelt már, és hát bizony ezek a programok nem indultak el, és nem is nagyon valószínű egyébként, hogy beindulnak majd. Mondok egy másik példát, mert a költségvetésnél majd nyilván ez a kérdés is előjön. Hát a vállalások között olyan programok szerepelnek, amiknek a teljesítése hát több mint kérdéses. Két példát hadd mondjak erre. Az egyik: 2004 végéig a Tisza mentén és a Tisza teljes vízgyűjtő területén megépíti a Medgyessy-kormány az árvízvédelmi töltéseket - mondták ezt. Ma mit hallok a hírekben? Hogy jövőre elkezdik ennek a programnak a megvalósítását. Benne van, Medgyessy Péter leírta, szavát adta. Autópálya-építés. Hallgatom Medgyessy Péter legutóbbi interjúját. Nem elszólás, mert Kovács László is ezt mondja és Medgyessy Péter más interjúiban is ezt megismételte, mikor arra kérdeznek, hogy na és akkor az autópálya-építések kapcsán teljesülnek-e azok az ígéretek, amik arról szóltak, hogy nyolcszáz kilométer új autópálya és autóút épül Magyarországon 2006-ig, akkor erre mi volt a válasz? Ravasz válasz, ha nem figyelünk rá, még meg is tévesztheti az ember, hogy 2006-ban lesz összesen nyolcszáz kilométer autópálya. Tehát ez mit is jelent? Hogy összeszámították az előző kormányok alatt épült, az elmúlt 20 évben épült autópályákat - ez körülbelül ötszáz kilométer -, és hát a hiányzó háromszázat majd a Medgyessy-kormány meg akarja építeni, és akkor így kijön a nyolcszáz. Csak ez a nyolcszáz nem az a nyolcszáz, mert ők nyolcszáz kilométer új autópályát ígértek. De szerintem még ez a háromszáz sem fog egyébként megépülni, mint ami most ebben a számításban szerepel, mert ahhoz jóval előrébb kellene tartani a tervezésben. És hát én azt tudom mondani, hogy az emberek, amikor a Medgyessy-kormánynak bizalmat szavaztak, pontosabban a szocialista pártnak bizalmat szavaztak, akkor ezeket az ígéreteket - én azt gondolom - javarészt készpénznek vették. Úgy gondolták, hogy ha nem is mindegyiket, de az ígéretek javarészét egyébként a Medgyessy-kormány majd teljesíteni fogja. Hát, időarányosan nem nagyon áll jól egyébként ebben a Medgyessy-kormány, és hogyha megnézzük a költségvetési előterjesztést, a 2004 végén, amikor majd leülünk itt beszélgetni, egy jó esztendő múlva, akkor azt fogjuk mondani, hogy már több mint két év eltelt a Medgyessy-kormány működéséből, és bizony két év alatt a programjának egy töredékét sem tudta megvalósítani, mert ezek az irányszámok, amik a 2004-es költségvetésből visszaköszönnek, azok világosan mutatják, hogy ezek a programelemek nem tudnak megvalósulni, hiszen nem jóléti rendszerváltás lesz, hanem megszorítás lesz. Újabb Bokros-csomag lesz.
- Ha romlik az emberek életszínvonala - márpedig még a közvélemény-kutatások is ezt mutatják, amelyek egyébként egy kicsit nehezebben érik utol az embereket; úgy értem, hogy már elkezdődött a megszorítás, de az emberek még nem veszik észre és még azt mondják, hogy jól vagyunk, minden rendben van, miközben már rosszabbul vannak -, most azonban már azt mondják az emberek, hogy nem ezt várták. Rossz irányba halad az ország, sőt, azt mondják sokan azok közül, akik biztos MSZP-szavazók voltak, hogy már nem lennének biztos MSZP-szavazók. Egyszóval romlik az ország hangulata, noha ebből, amit mondtam, még persze nem feltétlenül következne, de mégis ez a valóság, hogy romlik az ország hangulata. Meddig jutunk el? Az emberek folyamatosan egyre rosszabbul fognak élni, és még nincs vége.
- Nézze, én nem tudok erre választ adni, mert a kormánynak a helyébe én nem tudom beleképzelni magam. Azt tudom, hogy azokat, amiket most mondtak - és nem szeretnék vizionálni, én csak a szocialista politikusok, ráadásul a kormány feje és a pénzügyminiszter által elmondott szavakat, mondatokat idézem -, az őáltaluk fölvázolt, 2004-es jövőképet próbálom szembesíteni a választási ígéretekkel. Hogy 2005-re, 2006-ra mit szeretnének, ez még nem derült ki, erre még egy kicsit várni kell. Egy biztos, hogy ha ez a program így valósul meg, ahogy ezt bejelentették és a parlamentben a szocialista párt meg tudja ehhez szerezni a Szabaddemokraták Szövetségének a támogatását is, tehát ilyen értelemben egy kis többséggel a parlament ezt el fogja fogadni, akkor ennek a végeredménye az lesz, hogy egy átlagos keresetű ember az körülbelül egy havi fizetését fogja elveszíteni. Ennyit fog kivenni a zsebéből a kormány. És egy átlagos nyugdíjjal rendelkező nyugdíjasnak is közel egyhavi nyugdíja kerül vissza a költségvetésbe, tehát ennyi fog kikerülni a zsebéből. Akárhogy magyarázzák a bizonyítványt már most szocialista politikusok, akárhogy csűrik-csavarják, ezek az adóelképzelések, ha ilyen formában valósulnak meg, ha valóban ez történik az általános forgalmi adó emelésével és az összes többi kedvezmény megvonásával, új adónemek bevezetésével és így tovább, és így tovább, ez bizony ezt fogja eredményezni. Mert a nyugdíjasoknak egy év elteltével közel 30 százalékkal többet kell fizetni egyébként a gyógyszerért, 30 százalékkal többet kell fizetni majd a villanyáramért, ma hallom a hírekben, hogy a távhőnek a díja, ha ez az ÁFA-emelés megvalósul, amit a kormány bejelentett, akkor 20 százalékkal fog nőni egyébként...
- Most is irdatlan magas egyébként.
- Most is magas egyébként... a távhődíj az 20 százalékkal lesz magasabb. Na most akkor mit is fognak gondolni az emberek? Hogy most jobban élnek? Valóban megvalósult a jóléti rendszerváltás?
- Ezért kérdeztem azt, hogy meddig mehet...?
- Várjuk meg majd, hogy az emberek elmondják erről a véleményüket. Nem hiszem, hogy egyébként szívesen vennék a magyar választópolgárok, de sehol a világon nem veszik ezt szívesen egyébként a választók, hogy a kormány kotorászik a zsebükben, és a választási ígéretek teljesítése helyett inkább pénzt vesz el tőlük. Ezt - nekem legalábbis az a tapasztalatom - nyugaton nem nagyon szokták díjazni. Szerintem a magyar választók sem fogják ezt díjazni.
- A legtöbb részén a világnak hogyha választási ígéreteket tesz egy hatalom, amelyik kormányra készül, akkor az általában meg szokta valósítani az ígéreteit, tehát nyugodt szívvel végigtöltheti a négy esztendejét, mert a jelentős részét annak teljesíti. Itt most, úgy tűnik, nem erről van szó. Eszembe sincs az ördögöt a falra festeni, de az emberek már érzik. Én amikor arra gondoltam, hogy meddig mehet még ez, akkor én az emberekre gondoltam. Az emberek meddig fogják ezt tűrni?
- Remélem, hogy valamilyen formában majd hangot adnak a véleményüknek természetesen, hiszen a szocialista politikusoknak azért el kell menni lakossági fórumokra, kell tartani a szocialista képviselőknek fogadóórát - mint ahogy mi is tartunk ilyen fogadóórát, tartottunk, amikor kormánypárti képviselők voltunk és most is, amikor ellenzékiek vagyunk -, és ott bizony az emberek bejönnek - az én fogadóórámra is bejönnek egyébként - nagyon sokan, és elpanaszolják, elpanaszolják, hogy gond van a sertésfelvásárlással, legutolsó fogadóórámon, még a nyár előtt például több gazda is bejött, és azt mondták, hogy hát ugyan voltak szép ígéretek, hogy majd a kormány megoldja a túlsúlyos sertéseknek a felvásárlását, de ott a döri gazdáknál például, a Csorna környéki gazdáknál ez nem oldódott meg, mind a mai napig - vagy legalábbis addig, amíg beszéltem velük, nem tudom, hogy azóta az elmúlt egy hónapban mi történt - nem vitték el a túlsúlyos sertéseket. A tejágazattal ugyanilyen problémák vannak, a baromfitenyésztők szintén jönnek, panaszkodnak, s kérdezik, hogy mi lesz velünk? Különösen a mezőgazdaságból élők kérdezik, hogy mi lesz velünk? Hát hogy fogunk ezek után megélni? És nehéz erre válaszolni. És azt érzik, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozás a mezőgazdaságból élők helyzetén még tovább...
- Újabb veszélyek.
- ...még tovább nehezíti az ő helyzetüket, és a kormány nem beszél őszintén. Hiszen voltak itt fogadkozások. Sőt, vannak aláírt politikai deklarációk, négypárti politikai megállapodásokat kötöttünk, amit a kormány is aláírt, hogy ki mindenkinek kell egyébként a következő egy esztendőben segíteni a felzárkózását. Hogyan kell az esélyegyenlőséget javítani. Hogyan kell segíteni a magyar gazdákat, a magyar kis- és középvállalkozókat abban, hogy minél felkészültebbek legyenek, minél inkább versenyképesek legyenek majd az Európai Unióhoz csatlakozva. Beindultak ezek a programok? Látjuk ennek hírét egyáltalán? Se híre, se hamva. Mondjuk a tájékoztatás is elmaradt, hiszen a népszavazás után azt hallottuk, hogy most természetesen nem áll meg az élet, a kormánynak innentől az a kötelessége, hogy nap mint nap tájékoztassa az embereket arról, hogy egy év múlva milyen körülmények között fog csatlakozni az Európai Unióhoz, és külön ágazatonként megtudják a fuvarozók, a tejtermelők, a sertéstenyésztők, hogy ők milyen szabályok szerint tudják végezni ezután a munkájukat, ha egyáltalán tudják végezni a munkájukat. Megtörténtek ezek a tájékoztatások? Én nem látom ezt se újságban, se sehol. Tehát a kormány üldögél a babérjain, pedig hát nincsenek is babérok.
- A bankvilágba vetett bizalom is erősen csökkent azóta itt Magyarországon, amióta a Kulcsár-ügy... Persze korábban voltak már mindenféle banki gondok, a Postabank-ügyre is gondolhatunk és még sok minden másra, de a Kulcsár-ügy óta különösen felerősödött az, hogy bizalmatlanok az emberek. Kulcsár Attila, aki ennek a brókerbotránynak, a K&H Equities brókerbotránynak a kulcsszereplőjének tűnik - noha mindenki mondja, hogy egyedül ezt nem csinálhatta -, járt Önnél. És hát ezzel ugye már egy picit vissza is tolták a térfélről a labdát és azt mondták, hogy hát Áder János politikai segítséget adhatott volna ennek az embernek.
- Ha a kérdést úgy tesszük föl, hogy miért jött, utólag értettem meg én is az események függvényében, hiszen ez a találkozó - egészen pontosan két találkozó volt - ez még Szász Károly megveretése előtt volt. És ott inkább egy ilyen fontoskodó előadást hallhattam én, hogy milyen botrány várható a K&H-nál, de bizonyítékokat nem. És utólag, az események ismeretében - hát utólag okos az ember mindig - értem azt, hogy tulajdonképpen ez az ember azért jött, mert küldték. Én sem hiszek a "magányos tettes" teóriájában, ezt nyilván bűntársak nélkül, segítők nélkül, értelmi szerzők nélkül egyetlen ember nem követte el, nem követhette el, és ennek az ügyletnek, ennek a sikkasztássorozatnak - mert ezt nyugodtan nevezhetjük így -, ennek bizony szerintem sok haszonélvezője van, nem csak Kulcsár Attila. És - ahogy én utólag össze tudtam rakni az eseményeket - én azt gondolom, hogy a cinkosai, akik lehet hogy esetleg kicsit tovább láttak már ennél a szerencsétlen szélhámosnál, azok már látták, hogy botrány lesz, hiszen a PSZÁF-vizsgálat az zajlott, és sejthető volt, hogy olyan megállapítások kerülnek nyilvánosságra, ami kellemetlen helyzetbe hozza őket. Világos volt az is, hogy itt jó néhány szocialista politikusnak az érintettsége napvilágra fog kerülni. És ezért elküldték ezt az embert egy közvetítőn keresztül, hogy próbáljon meg valamilyen fideszes politikussal kapcsolatot teremteni. Na hát velem ezt sikerült, ilyen értelemben nyugodtan tekinthetem ezt egy provokációnak, ez volt most már utólag...
- Nekem is ez a szó jutott az eszembe...
- ...utólag ezt én így értékelem, aminek egyetlen értelme volt, nem az, hogy őszinte, feltáró vallomás legyen, hanem...
- Hanem hogy hivatkozni lehessen.
- ...hanem hogy el lehessen mondani, hogy ő fideszes politikusokkal is találkozott. Ez volt az értelme a dolognak, és hogy fölkínálja a lehetőséget azután Gy. Németh Erzsébetnek, Katona Bélának, hogy alaptalan vádakkal illessenek engem is, és ezen keresztül, rajtam keresztül a Fideszt. Most azt gondolom, hogy ha ezt a lényegtelen kis mellékszálat - mert ez egy mellékszála azért ennek a történetnek - elfelejtjük, akkor azért mégis csak fontosabb lenne a lényeges kérdésekre koncentrálni. A lényeges kérdések szerintem a következők: Miért utal át László Csaba 13 milliárd forintot egyébként az Állami Autópálya-kezelő Rt.-nek? Miért? Hogyan fordulhat elő egyébként, hogy ott egy állami köztisztviselő segítséget nyújt ahhoz, hogy állami pénzen magánbizniszeket bonyolítsanak le? Hogyan lehet, hogy ezt a Pénzügyminisztérium nem veszi észre? Hogyan lehetséges az, hogy miközben Tóth Andráshoz bemegy Kulcsár Attila, őszinte feltáró vallomást tesz - Tóth András saját szavai szerint -, ezek után ez az ember elhagyhatja, egy bűncselekmény elkövetésével saját magát megvádoló ember ezek után elhagyhatja Magyarországot? Hogyan lehetséges ez? És még nagyon-nagyon sok kérdés van egyébként ebben az ügyben, amire nem tudjuk a választ. Hogyan lehet, hogy ennek az embernek miniszterelnöki hivatali belépője volt? Hogyan lehet egyébként, hogy bár három vagy négy hete fölszólítottuk a szocialista politikusokat, a felhívásunk visszhangtalan maradt. Mit is kértünk? Azt mondtuk, hogy terítsük ki a lapokat. Játsszunk nyílt lapokkal. Nézzük meg, hogy kinek milyen kapcsolata volt a Kereskedelmi és Hitelbankkal. A Fidesz politikusai, az elnökség tagjai, a frakcióelnökség tagjai és a volt kormánytagok fölhatalmazták a Kereskedelmi és Hitelbankot, hogy minden információt, ami náluk van rólunk, hozzon nyilvánosságra. Semmilyen információt nem hoztak nyilvánosságra, mert nem volt semmilyen kapcsolatunk. És azt kértük a szocialista politikusoktól, hogy tegyék meg ezt ők is. Azóta hallgatnak. Beszédes ez a hallgatás, én azt gondolom, no, hát remélem, hogy majd azért a vizsgálatok ezekre a kérdésekre választ fognak adni, mert ezek a lényeges kérdések valójában, nem pedig az, hogy egyébként ki és milyen körülmények között találkozott ezzel a szélhámossal, mert azt hiszem, nyugodtan tekinthetjük így.
- Forró lesz az ősz?
- Hogyha a kormány ilyen költségvetési tervezetet készít elő és adóemelésekre készül, az azt gondolom, hogy a parlamentben nem maradhat szó nélkül. Tehát mi a vita folyamán természetesen elmondjuk a véleményünket, fogunk mondani megoldási javaslatokat is - ahogy ezt eddig is tettük -, arra számítok, hogy a kormány - ahogy eddig tette - ezeket lesöpri az asztalról és a szokásos pökhendi stílusával megmagyarázza, hogy tulajdonképpen miért is jó az embereknek az, hogyha kivesznek egy havi fizetést vagy egy havi nyugdíjat a zsebükből.