FIDESZ.HU > Vélemények > Interjú Nyomtatás
Ablak bezárása
Szőnyegbombázás
Megkezdődött az Országgyűlés őszi ülésszaka, melynek minden bizonnyal legfontosabb témája a jövő évi költségvetés tervezete lesz. A KDNP elnök-frakcióvezetője a büdzsé és a szlovák-magyar kormányfői találkozó mérlegét vonta meg.
Létrehozva: 2009. szeptember 18., 08:06 | Utoljára frissítve: 2009. szeptember 18., 08:23

- Élénk disputa tárgyát képezi a jövő évi költségvetés tervezete, amellyel kapcsolatban Bajnai Gordon miniszterelnök azt állítja, hogy nem fűnyíróelvszerűen kurtítanak meg minden egyes területet. Az első hírek szerint azonban nincs olyan terület, mely ne szenvedne el jelentős veszteséget.

- Valóban nem fűnyíróelvszerű a mostani költségvetés, hanem inkább a szőnyegbombázásra emlékeztet. A jelen helyzetnek az az oka, hogy az MSZP-SZDSZ-kormány Medgyessy Péter idején felborította a költségvetési egyensúlyt, és ettől kezdve a neoliberális babona alapján zuhanó pályára állította az országot. Miután felborították a pénzügyi egyensúlyt, megszorításokkal akarták azt helyre állítani. Azonban a hibás gazdaságpolitika következtében olyan mértékben csökkent a GDP - melyhez még hozzáadódott a megszorítások révén csökkenő kereslet -, ami újra felborította a költségvetés egyensúlyát. Hiszen, ha csökken a gazdaság teljesítménye, akkor nem jönnek be a várt bevételek, nem állítanak elő annyi árut. Ezen úgy próbáltak segíteni, hogy újra megszorító intézkedéseket hoztak. De a megszorítások miatt tovább csökkent a belföldi kereslet, tehát csökkent a GDP: csődbe mentek a vállalkozók, az emberek nem vásároltak, és így tovább. Ezt újabb megszorítás követte. Miután most már a negyedik vagy ötödik megszorítást éljük, ennek a végeredménye az, hogy egyre alacsonyabb és alacsonyabb szinten állítják helyre, illetve próbálják meg helyreállítani az egyensúlyt. Ez a folyamat azonban sehová nem vezet, mert pusztán a megszorítások további GDP-csökkenést eredményeznek.

Ebből a helyzetből egyetlen kitörési mód van, amit egyébként egész Nyugat-Európa követ: növelni kell a gazdaság a teljesítményét. Adókedvezményeket kell biztosítani egyfelől, másfelől pedig állami forrásokkal - mint amilyen például a Széchenyi-terv volt - kell ösztönözni a gazdaság növekedését.

Ez a költségvetés a megszorításokra épül. Egyes egyedül ma már csak a magyar kormány követi a neoliberális dogmát, mely soha, sehol, semmilyen eredményre nem vezetett. Szembe megy a nyugat-európai gyakorlattal, ahol gazdaságélénkítést, adócsökkentést csinálnak, ahol az állam aktívan beavatkozik a gazdasági folyamatokba a gazdaság növekedése érdekében, a nemzeti protekcionizmus alapján. Gondoljunk arra, hogy Nyugat-Európában az autógyártó országok micsoda kedvezményeket adnak az autóvásárláshoz. A magyar költségvetés ennek a szöges ellentétét követi. Ezért az a legnagyobb baj a költségvetésben, hogy tovább mélyíti a válságot.

- Szükség lesz pótköltségvetésre? Számolnak azzal, hogy csak kormányra kerülés esetén szembesülnek az ország valós helyzetével?

- Az világos, hogy ez a költségvetés legfeljebb áprilisig fog kitartani. Ennek a költségvetés-tervezetnek egyetlen száma sem reális. Miután a makroadatok nyilvánvalóan irreálisak, a tervezet részletei is irreálisak, tehát azt állítom, hogy a következő év tavaszán ez a költségvetés magától felborul. Arra kell számítanunk, hogy mindenképpen pótköltségvetést kell csinálni.

A költségvetés számai - amiket a kormány elismer -, már önmagukban ijesztőek. A GDP csökkenése ténylegesen 7,6 százalék lesz, ezzel a térségben Magyarország teljesítménye a legrosszabb. A hiány 4,1 százalékos lesz, a reálkereset-csökkenés 2,2 százalékos. A munkanélküliség már most tíz százalék felett van, de egyes elemzések szerint felmehet 11-12 százalékra: ezt azonban az ország már nem bírja ki.

Az ország válságból való kivezetésének az a kulcseleme, hogy azt az egymillió munkavállalót, akik elvesztek a munka világából a rendszerváltoztatás óta, azokat állami segédlettel oda vissza tudjuk hozni. Egy tízmilliós ország nem bírja ki azt, hogy egymillió ember hiányozzon a munka világából. Ez a kulcselem.

Ebből a költségvetésből semmi nem épül 2010-ben Magyarországon. Uniós forrásokból épül ez-az, de ebből a költségvetésből semmi. Ez nyilván vissza fog hatni az építőiparra, a gazdaság növekedésére és mindenre.

Tehát összefoglalóan ez a költségvetés a saját belső logikája szerint is tarthatatlan.
A kérdés másik elemére térve, vélelmezhetően egy csomó titkosított záradéka van a különböző szerződéseknek, amiknek a pénzügyi következményeit csak akkor tudjuk felmérni, ha bele tudunk azokba tekinteni.
És még egy dolgot hadd mondjak el a költségvetéssel kapcsolatban - amiről nem esik szó benne. Számítások szerint csak ebben az évben kétezer milliárd forintot vontak ki a multinacionális cégek az országból. Ennyi volt a profit. Ezt nem bírja ki az ország.

A kormány felvette a hiteleket az IMF-től és más pénzügyi szervezetektől, és ezekből kistafírozta a külföldi tulajdonú bankokat, melyek, amikor konjunktúra volt az országban, talicskával tolták ki a pénzt. Most pedig az adófizetők pénzéből stafírozzák ki őket, miközben ezek a bankok szemérmetlen módon nem hiteleznek sem a vállalkozóknak, sem a magyar embereknek, hanem mindenféle lehetetlen kifogást találva viszik ki az országból a pénzt. Másfelől pedig a legelemibb etikai kódexet sem tartják be.
Erről a költségvetésről összegezve azt lehet mondani, hogy azért kell új költségvetést csinálni, mert belső logikája alapján sem éli meg a jövő év tavaszának végét. A kiinduló sarokszámok tévesek, nyilvánvalóan nem felelnek meg a valóságnak. Azt pedig nem tudjuk, hogy milyen titkosított záradékok vannak, amiknek a gazdasági hatását nyilván csak akkor tudjuk megítélni, ha belelátunk.

- Bajnai Gordon az egyik közszolgálati televízió műsorában azt állította, hogy az ellenzék felrúgta azt a diplomáciai konszenzust, amit a magyar-szlovák külpolitikában a kormány megvalósítani igyekezett. A miniszterelnök arra a megszólalásra hivatkozott, amelyben Németh Zsolt, a külügyi bizottság fideszes elnöke vonta meg a Bajnai-Fico tárgyalás mérlegét. Mi történt Szécsényben: felmosták a padlót Bajnaival?

- Pontosan ez történt, de nem az a probléma, hogy Bajnaival felmostak, hanem az, hogy a magyar pozíciók zuhanásszerűen romlottak a szécsényi tárgyalás óta. Bajnai ugyanis aláírt egy olyan papírt, amiben gyakorlatilag feladta a magyar pozíciókat - amire egyébként semmiféle legitimációja és felhatalmazása nem volt. Bajnai miniszterelnök úr egyszerűen valótlant állít, ugyanis pont a fordítottja igaz annak, mint amit ő most mond. A parlamenti konszenzus arra vonatkozott - ilyen alapon voltunk Szili Katalinnal Brüsszelben és Hágában tárgyalni -, hogy a politikai célunk az: maga a törvény elfogadhatatlan. Ehhez képest Bajnaiék gyakorlatilag aláírták azt, hogy a törvény az elfogadható, és majd a végrehajtási utasításnál nem fogják érvényesíteni a törvényben foglaltakat. Ez elfogadhatatlan.

Ha van egy, az emberi jogokat sértő törvény, az nem maradhat hatályban. Nem az a kérdés, vagy nemcsak az a kérdés, hogy annak alapján de facto megbüntetnek-e valakit, hanem önmagában elfogadhatatlan ennek a törvénynek a léte. Ráadásul a szlovákok ígéretének súlya a nulla felé közelít, több mint naivitás azt gondolni, hogy egy Fico-Slota-féle társulat bármit be fog tartani.

Nézzük meg a tényeket. Két olyan pozíció is volt, ami nemzetközi, jogi és erkölcsi szempontból is feketén-fehéren nyilvánvaló, hogy a magyar félnek van igaza. Az egyik a nyelvtörvény. Ez a nyelvtörvény kollektív jogfosztásra épülő magyarellenes intézkedés, ami szöges ellentétben áll az Európai Unió ethoszával, az alapvető emberi jogokkal és egy csomó nemzetközi szerződéssel.

Például az, hogy egy magyar anyanyelvű orvos nem beszélhet magyarul egy magyar anyanyelvű beteggel, hogy egyáltalán ennek a lehetősége, hogy nem beszélhet, az benne van egy törvényben, ez úgy, ahogy van elfogadhatatlan és tűrhetetlen. Ezért állítom azt, hogy a magyar pozíció egyetlen egy dolog lehet: a törvény visszavonatása. Nem pedig az, hogy majd a szlovákok kegyelméből mégsem büntetik meg, aki egyébként a törvény alapján büntethető lenne, és Damoklész kardjaként lebeg majd a köztisztviselő feje felett, hogy beszél-e magyarul a magyar ügyfelekkel.

A másik abszolút nyertes pozíció Sólyom László köztársasági elnök úr kitiltása volt Szlovákiából. Ez tételesen ellentétes a hatályos jogi normákkal. Magyarországnak meg kell indítania az eljárást a jogsértés megállapítására, és nemzetközi fórumokon ennek érvényt kell szerezni. Ráadásul most az egyszer, Trianon óta talán először, a nemzetközi szimpátia mellettünk van. Ezt annak alapján mondom, hogy mind a három európai parlamenti frakcióval tárgyaltunk.
Sólyom László be nem engedése példátlan precedenst indíthat el az unióban, hiszen akkor ettől kezdve a politikailag nem tetsző embereket nem engedik be egy másik országba. Akkor viszont semmi értelme nincs a schengeni határoknak, és semmi értelme nincs az unió alapgondolatának, ami a személyek, a tőke és a szolgáltatások szabad áramlására épül. Ha valaki kitiltható a schengeni határokon belül, akkor az egésznek nincs értelme. Erre a nyugati országok is felszisszentek. Megkérdeztem a tárgyalások során, hogy elképzelhetőnek tartják-e, hogy Sarkozyt bármilyen okból kifolyólag ne engedjék be Németországba. A válasz az volt, hogy ez elképzelhetetlen.
Abszurd a szlovák álláspont, hogy a magyar államfő politikai céllal ment Révkomáromba. Azt kell mondanom most nagyon nyersen, hogy mi közük hozzá. Olyan céllal megy, amilyenből akar. Ugye Fico azt mondta, hogy nem magánlátogatás volt, mert magánlátogatáson az ember vadászni megy. Azt mondom, hogy semmi köze Ficónak ahhoz, hogy bármely magyar állampolgár vagy bármely schengeni állampolgár vadászni, horgászni vagy politikai gyűlésre megy-e Szlovákiába. Ha nem tetszik, lépjenek ki az Európai Unióból.
Amit Bajnai aláírt, abból az következett, hogy itt a két fél egyformán hibás, és gyakorlatilag ezzel feladta az abszolút nyertes magyar pozíciókat.
De látnunk kell azt is, hogy mi vezetett ide. Hogy ezt Szlovákia egyáltalán meg merte tenni Magyarországgal, az azért volt lehetséges, mert Magyarország egy legyengült ország mind gazdaságilag, mind belpolitikailag, mind külpolitikailag. Ezzel a szocialista kormány által legyengített országgal pedig bármit meg lehet tenni.
A másik az ősbűn, 2004. december ötödike. Amikor elkövették a nemzetárulás bűntettét, amikor a magyarság egyharmadát közjogilag kirekesztették a magyar nemzetből. Ha a magyar kormány a magyar nemzet ellen kampányolt, a határon túli magyarok ellen, akkor milyen alapon mondhatja azt Slotáéknak, hogy ne bántsák a magyarokat.
Elmondtam a Parlamentben is, és elmondtam már jóval korábban Gyurcsány Ferencnek is, hogy a Fico-féle párt az a magyar MSZP-nek a testvérpártja, ugyanannak a szocialista rendszernek a tagja. Felszólítottam Lendvai Ildikót: elvárom, hogy az európai szocialisták pártjának a prágai kongresszusán akadályozzák meg Fico pártjának visszavételét azon egyszerű okból kifolyólag, hogy egy virtigli fasiszta párttal van koalícióban. Addig, amíg a Fico-Slota koalíció van, addig a Fico-féle pártot nem szabad visszavenni az európai szocialisták közé.
Bajnai Gordon egy defenzív, a nemzeti érdekeket és az egyetemes emberi jogokat feladó tárgyalást folytatott Szécsényben - alárendelt, megvert szerepben. Pontos volt Németh Zsolt fogalmazása, hogy felmosták vele a padlót - úgy, hogy eközben erkölcsileg és jogilag is Magyarországnak van igaza.

Ráadásul Bajnai Gordon megint hazudott egy nagyot, amikor a határon túli magyarokra hivatkozott. Bajnai Gordon állításával ellentétben Csáky Pál elnök úrral nem konzultáltak érdemben a találkozót megelőzően. A felvidéki magyarok nem hatalmazták fel Bajnai Gordont egy ilyen típusú megállapodás aláírására. Ezért azt állítom, hogy hazug Bajnai Gordon azon állítása, hogy ő a határon túli magyarok érdekeinek megfelelően cselekedett. Tételesen nem igaz: nem konzultált Csáky Pállal.
Azt állítom, hogy mind a határon túli magyarok, mind az egyetemes magyarság, mind az egyetemes emberi jogok szempontjából elfogadhatatlan, amit Bajnai Gordon Szécsényben művelt.