ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

A jogállamiságot sérti a sietős törvénykezés

Az ellenzék várhatóan nem szavazza meg az új polgári törvénykönyvet. Az 1200 paragrafusból álló magánjogi kódex zárószavazását egy héttel ezelőtt meglepetésszerűen a mai napra halasztotta a kormányzat. Ráadásul ma a terv szerint még záróvita is lesz. Salamon László, a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) képviselője, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem alkotmányjogi tanszékének oktatója a Magyar Nemzetnek azt mondta: a márciusi záróvita után a kabinet átírta a korábbi tervezetet, így a kormánynak a törvényjavaslatot vissza kellene vonnia. A sok rögtönzéssel tarkított jogalkotási folyamat nem nevezhető jogállaminak.
Létrehozva: 2009. szeptember 21., 11:41 | Utoljára frissítve: 2009. szeptember 21., 11:48
nyomtat küld

- A kormánypárt szerint a Fidesz és a KDNP azért ellenzi a polgári törvénykönyv (Ptk.) elfogadását, mert nem szeretné, ha az MSZP nevéhez köthetnék az új kódex megalkotását. Ön egyetért ezzel?

- A jogalkotási folyamatot még Horn Gyula kabinetje indította el, közvetlenül az 1998-as választások előtt. A munka az Orbán- és a Medgyessy-kabinet idején is folytatódott. A kormányok egyetértettek abban is, hogy az új törvénykönyvet a Vékás Lajos professzor által irányított szakmai grémiumnak kell előkészítenie. Csaknem tízévi kodifikációs munka után a törvényt egyik párt sem tekintheti sajátjának, így az MSZP sem.

- A Gyurcsány-kabinet a javaslat benyújtása előtt menesztette a kodifikációs szakmai bizottságot. Ön szerint mi volt ennek az oka?

- A neves jogtudósokból és gyakorlati szakemberekből álló előkészítő grémiumtól az igazságügyi tárca azzal az indokkal vonta meg a megbízást, hogy majd a minisztérium apparátusa önti végső formába a tervezetet. Visszatekintve azt láthatjuk, hogy már akkor a kodifikáció gyorsítása mellett döntöttek. Nyilván az volt a szándékuk, hogy még ebben a ciklusban pontot tehessenek a folyamat végére. Ugyanakkor a törvény-előkészítő bizottság tervezetét számos ponton átírták. Mindezek következtében súlyosan sérültek a szakmai-tudományos szempontok.

- Ön számos alkalommal felszólalt a törvényjavaslat parlamenti vitájában. Úgy véli, hogy a Fidesz és a KDNP képviselőcsoportjai hozzájárulhattak a megfelelő rendelkezések kimunkálásához?

- Nagyon sok érdemi észrevételt tettünk, amikor az Országgyűlés tavaly szeptembertől idén március végéig az általános és a részletes vitákban összesen öt alkalommal megtárgyalta a törvényjavaslatot. Ellenvetéseink kétirányúak voltak. Egyrészt hangsúlyoztuk, hogy a törvényjavaslat megoldásait a polgári jogtudomány művelőinek és a szakma képviselőinek túlnyomó része számos ponton elutasítja. Azaz: a javaslatnak nincs megfelelő szakmai támogatottsága. Másfelől közöltük, hogy a tervezet néhány elemének értékválasztása elfogadhatatlan a számunkra. Ilyenek a házasság jogi szabályozásának egyes kérdései és az azonos neműek életközösségének a házasság szintjére emelése is.

- Az általános és a részletes vitát miért nem követte már márciusban a zárószavazás?

- Csak találgatni tudunk. A tavaszi ülésszak úgy ért véget, hogy csupán a módosító javaslatokról tartották meg a voksolást, az új Ptk. egészéről nem szavazott az Országgyűlés. Most, az őszi ülésszak kezdete előtt azt tapasztaltuk, hogy a kormány nyáron átdolgozta a civil kódex szövegét. Elektronikus postánkba 234 érdemi, többnyire koncepcionális módosítás érkezett. A házszabály ugyanakkor a törvényalkotásnak ebben a szakaszában csupán a koherenciazavart kiküszöbölő módosító javaslatok benyújtását teszi lehetővé. A kormányzati előterjesztés még 107 nyelvhelyességi javítást is tartalmaz, csak utóbbiak tekinthetők szabályszerűnek.

- A záróvitát végül a múlt hétfőn megrendezték. A program szerint a mai ülésnapon további vita és zárószavazás is lesz. Mi az álláspontja erről a huzavonáról?

- A folyamat nem jogállami. Az úgynevezett koherenciazavar kiküszöbölése ugyanis a házszabály szerint azt jelenti, hogy meg kell szüntetni azokat az ellentmondásokat, amelyek a javaslat egyes rendelkezései között keletkeztek. Gondoskodni kell arról is, hogy az új törvény összhangban legyen az alkotmánnyal és más jogszabályokkal. A kormányzat visszaélésszerűen járt el, amikor a házszabályra hivatkozva érdemben átírta a törvényt. A kabinetnek ezért vissza kellene vonnia a javaslatot.

- Ezután mi lenne a teendő?

- Az új törvényjavaslatnak tekinthető változatot visszavonás után újból be kellene nyújtani, és lehetőséget kellene adni arra, hogy a szakértők, a képviselők kellő mélységben tanulmányozhassák. Ezután ismét meg kellene rendezni az általános és a részletes vitát, valamint a záróvitát és a zárószavazást.

- Erre ebben a parlamenti ciklusban már nem lenne idő.

- Új magánjogi kódexre szükség van, hiszen a mostanit az elmúlt időkben több mint száz alkalommal módosították. A jogalkotáshoz azonban meg kell teremteni a szakmai és a politikai egyetértést. Ez munka- és időigényes feladat.

- Miért olyan sürgős a kormány számára a törvénykönyv gyors elfogadása?

- Feltételezésem szerint a kormányzó erőt politikai presztízsszempontok vezetik. Részlegesen ugyan, de az új kódexet a mostani Ptk. hatálybalépésének ötvenedik évfordulóján, 2010. május 1-jén szeretnék életbe léptetni. Ez elfogadhatatlanul rövid idő ahhoz, hogy az állampolgárok és a jogalkalmazók megismerjék a rendelkezéseket.

(Kulcsár Anna, Magyar Nemzet)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések