ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Dublőr és golyófogó

Szőcs Géza író, költő egyike azoknak, akiket Orbán Viktor felkért, dolgozzák ki a jövendő polgári kormány kultúrpolitikai stratégiáját. A neve miniszterjelöltként is felröppent, így nem csoda, hogy azonnal támadások érték. Az író azt mondja, akiket igazán izgat a kérdés, hogy jövő tavasszal ő lesz-e a kulturális tárca élén, Bukarestben ülnek.
Létrehozva: 2009. október 6., 09:25 | Utoljára frissítve: 2009. október 8., 10:15
nyomtat küld

- Nehezen állt kötélnek, hogy beszélgessünk.

- Mert tudtam, hogy a kérdéseit, amelyeket fel szeretne tenni, nem egy Szőcs Géza nevű alanyi költőnek szánja. De még csak egy olyan sorba sem illeszthető bele ez az interjú, hogy - mondjuk - mit gondolnak művészek, írók határon túl és innen a magyar kulturális politika tennivalóiról.

- Ez igaz. Azt a Szőcs Gézát akartuk faggatni, akinek nevét a sajtó feldobta, mint a Fidesz egyik kulturálisminiszter-jelöltjét.

- Csakhogy sok gond van ezzel a hírrel, amit réges-régen röppentett fel valaki többé-kevésbé valós tényekre építve. De azért különösen neheztelek, hogy a legutóbbi Heti Válaszban úgy állítanak be, mint aki becsvágyó önjelöltként pedálozik a pozícióra. Ilyen körülmények között egy ilyen beszélgetés e rosszindulatú feltevés megerősítését jelentheti. Ezért ódzkodtam az interjútól, noha a kultúra ügyeiről van véleményem.

- Mi pedig szeretnénk ezeket megismerni, úgyhogy fogjunk is bele a tisztázásba. Hogyan keletkezett a miniszterség híre?

- Úgy, hogy Orbán Viktortól kaptam egy felkérést, hogy év végéig fogalmazzam meg a véleményemet egy jövendő polgári kormányzat kulturális politikájának filozófiájáról, arról, hogy milyen alapvető feladatok várnak rá. És ettől kezdve megállíthatatlan lavinává dagadt a spekuláció. Úgy nehéz dolgozni, hogy az ember célkeresztbe kerül. Márpedig akinek a feje ezen a prérin egyszer láthatóvá válik, azt a legvadabb módszerekkel megpróbálják kikészíteni.

- Egy a tábor, de nem egy a zászló?

- Valóban elgondolkodtató, hogy inkább a jobboldalról támadnak.

- Vajon miért?

- Nem vizsgálom az okait. Furcsa érdekszövetség jött létre. Azt gondolom, hogy ma Magyarországon nem az a legfontosabb kérdés, hogy jövő tavasszal ki lesz a kulturális miniszter. Akiknek ez igazán lényeges, azok Bukarestben ülnek, s ha valahol ez a hír kiverte a biztosítékot, hát ott. Szerény jogvédő fellépéseimnek köszönhetően ugyanis odaát radikális magyar nacionalistának s így politikai közellenségnek számítok. Bukarestben már régóta le akarnak velem számolni, a rejtély csak az, hogy miért támogatják ezt a magyarországi jobboldalon.

- Állítólag Csoóri Sándor is a fenntartásait fejezte ki.

- El sem tudom képzelni, hogy ez igaz lehetne. Nekem nem szólt egy szót sem. És ha megnézzük például az általa is olyannyira nagyra tartott szülőföldhöz való jogot - ennek én vagyok az egyik első megfogalmazója, ha nem a legelső, ahogyan az identitáshoz való jognak is, lásd legutóbbi könyvemben. Egyszóval, Csoórira évekig mint fontos szövetségesre tekintettem, és máig a rendszerváltozás egyik apostolát tisztelem benne.

- Élesebb helyzetekben is volt már célkeresztben. Nem gondolja, hogy ez egy ilyen felkérés után természetes?

- Mondhatnám, persze, hogy nem érdekel. Dublőrnek, golyófogónak is érezhetem magam, hiszen nem biztos, hogy valaha is miniszter leszek - a Fidesz elnöke tudtommal másokat is felkért hasonló koncepciók készítésére. Vagyis akik támadnak, lehet, hogy árnyékra vetődnek. De az is ide - tartozik, hogy nemcsak fúrnak, legalább annyian támogatnak is. És igen komoly szellemi műhelyekkel dolgozom együtt.

- Vagyis ha győz a Fidesz, és Orbán önt kérné fel miniszternek, vállalná?

- Ha azt gondolná, hogy a terveimet meg is tudom valósítani, akkor igen. Ez a feladat óriási kihívás.

- Mit gondol, szükség van önálló kulturális minisztériumra?

- A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kulturális szférának akkor volt nagyobb érdekérvényesítő ereje, amikor önálló tárcával rendelkezett.

- Egyik előadásában azt mondta, hogy a magyar kultúrpolitikának a filmre kellene támaszkodnia. Nem kövezik meg ezért az írótársai?

- Nagyon berzenkednek, mert nem értették meg pontosan, amiről beszéltem, és talán nem is fejtettem ki elég részletesen. Arra gondolok, hogy a magyar filmipar, bocsánat, rémes szó: húzóágazat lehetne, de használhatjuk rá a mozdony metaforát is. A film az a műfaj, amely a legnagyobb szolgálatot tehetné az irodalomnak, a képzőművészetnek, a zenének, az oktatásnak is. A társadalom belső dialógusának, amelyet önmagával folytat, a mozgókép az egyik legkézenfekvőbb felülete. Ráadásul egy jó film jobb nagykövete az országnak, mint száz kiváló diplomata. Nem beszélve arról, hogy hány írónak, színésznek, zenésznek, képzőművésznek nyújthat a filmgyártás munkalehetőséget.

- De a statisztikák azt mutatják, hogy Magyarországon ma több film készül, mint sok más közép-európai országban. Ugyanakkor a nézettségük nálunk messze a legalacsonyabb.

- A filmgyártás és a filmfinanszírozás rendszerébe olyan torzulások és csapdák vannak beépítve, amelyek miatt a magyar film manapság nem találja önmagát. Olyan érdekkörök uralják a filmipart, amelyek nem esztétikai alapon szerveződtek. Én a "virágozzon minden virág" elvének híve vagyok, tehát annak örülök, ha minél több magyar film készül. De az igazán nagy mesterek a filmdömping ellenére kevés szóhoz jutottak az elmúlt években. Rosszkedvűek és pótcselekvésekbe menekülnek. Ezen változtatni kell.

- Több mester készített csapnivaló filmet az elmúlt években.

- Ez megbocsátható. A világ legjobb teniszezői sem csak ászokat ütnek. Mindenképpen változtatásokra van szükség. Az Orbán-kormány idején felvetett filmközpont terve fölött talán már eljárt az idő, a stúdiórendszert viszont mindenki visszasírja, és sokan emlegetik modellként a dán filmgyártást.

- Mi az álláspontja a tömegkultúra kontra elitkultúra vitájában?

- Ez álvita. A kulturális teljesítmény a közkultúra és az elitkultúra összeolvadásából jön létre, legalábbis az elmúlt évszázadokban Magyarországon ez történt. Az értékszemlélet is kölcsönhatások eredője. Nehéz szétbontani, hogy a bartóki vagy Babits Mihály-i nyelvezetben mi a kapott örökség, és mi az, amit a művész zsenialitása tett hozzá. Minden remekmű ötvözet. Azt is értelmetlen fejtegetni, hogy kinek szól. Egy irodalmi alkotás az egész magyar nemzetnek. Persze a nemzet nem volt mindig írástudó, és ma is egy új analfabetizmus korszaka felé tartunk, köszönhetően az új telekommunikációs vívmányoknak és az oktatási rendszer padlóra küldésének.

- Miként lehetne elérni, hogy az emberek több könyvet vásároljanak, többet olvassanak?

- A könyvet csak az iskola tudja megszerettetni. Az más kérdés, hogy a magyar pedagógusoknak a jelen lelkiállapotukban és egzisztenciális helyzetükben van-e energiájuk ehhez. A könyvkiadás keresi új formáit. Magyarországon is megindult egy "fapados" kiadói vállalkozás. Az olvasó kiválaszt egy művet egy nagy virtuális archívumból, és a kiadó olcsón kinyomtatja neki. Ez csak egy példa.

- Hogy lehetne befolyásolni a médiát, hogy több kultúrát sugározzon?

- Az információközvetítés jelenlegi "energiaközpontjai" semmilyen kapcsolatban nincsenek a kulturális tárcával. Bármit eszel ki a miniszter, jöhetne egymás kezét fogva Eötvös József, Trefort Ágoston és Klebelsberg Kunó vagy Jacques Lang, az emberek nem fognak olvasni, art moziba járni, hanem a kereskedelmi tévéket fogják nézni. A tárca egyik legfontosabb feladata megtalálni velük azt az optimális együttműködési formát - hangsúlyozom, hogy semmiféle közvetlen vagy közvetett kényszerítő eszközről nem lehet szó -, amely a közös érdeket, a nemzet kulturális felemelkedését hivatott szolgálni. Ez az összes magyar televízióra és rádióadóra érvényes.

- Egyesek szerint szükség lenne egy új kulturális televízióra. De hát ott a Duna tévé!

- A Duna Televízió ma nem tölti be eredeti misszióját. Az 1-2 százalékos nézettségi adatok ezt egyértelműen mutatják.

- Hogyan kellene megerősíteni a külföldi magyar kulturális intézeteket?

- Készül erről egy átfogó koncepció. A lényeg, hogy olyan központok szülessenek, amelyek nemcsak a kulturális elitet vonzzák, hanem az üzletit is, és gazdaságilag is megálljanak a lábukon. És a jelenleginél sokkal pezsgőbb, színesebb munkára van szükség. A másik fontos dolog, hogy hazánknak Európában hídfő szerep juthat a nyugat-európai kultúra Ázsiába való közvetítésében. Közel- és Távol-Keleten erre óriási igény van, és ezen belül a magyar kultúra bemutatkozásának is komoly esélyei vannak a sikerre.

- Szereti Tina Turnert?

- Nem a kedvencem.

- Csak azért kérdezem, mert van két mondat, melyek a kilencvenes években a Fidesz egyik kongresszusán hangzottak el, és máig idézik őket: "Polcainkon békésen megfér egymás mellett Arany János, Mrozek és Esterházy, a Muzsikás együttes és Tina Turner. Nem érezzük, hogy állítólag elveszett nemzeti tudatunkat úgy kellene egész életünkön át üldözni, mint Arthur király lovagjainak a szent kelyhet."

- A magyar kultúra mindig is befogadó volt. Példátlan, ahogy a világirodalom összes klasszikusát, sőt a figyelemre méltónak tűnő kortárs műveket is azonnal lefordítottuk-lefordítjuk, és ezzel "befogadjuk" őket a kultúránkba. Az pedig végképp egyedülálló, hogy egy nemzetnek a legnagyobb írói és költői vállalkozzanak erre a közvetítő szerepre.

- Amikor átvette a Bécsi Európai Akadémia nagydíját, azt mondta, hogy értelmetlen egy olyan világot tervezni, amelyet nem a szeretet határoz meg. Ez egy keresztény program.

- Vagy így megy, vagy sehogy. És ezért sokat tehet egy jó kultúrpolitika.

- Örök szlogen, hogy a kultúrát minőségelven kell támogatni. És örök kérdés: ki mondja meg, mi az érték? Növelni kellene az állam befolyását a finanszírozásban, vagy tovább csökkenteni?

- Sok mindent az úgymond szakmára kell bízni, de a finanszírozás döntően az állam, illetve az önkormányzatok feladata. Ezt kell erősítenünk, ha el akarjuk érni, hogy a magyar a legműveltebb nemzetek egyikévé váljon. Nemcsak a kultúrát kell támogatni, hanem - csúnya kifejezéssel - a fogyasztóját is. Nemcsak egy film elkészítését, hanem azokat is, akik meg szeretnék nézni. Ennek máshol változatos és bevett módszerei vannak. Az állami finanszírozás filozófiáján, a kormányzat gondolkodásán kell változtatni.

- Milyen irányban?

- Nemzetünk erkölcsi válságban van, amelyből az egyetlen kiutat abban látom, hogy a kulturális identitását meg kell erősíteni. Ha ezt nem teszik meg a következő kormányzatok, akkor ez a nemzet szét fog esni tömeggé.

- A polgári kormány tett erre kísérletet, de a választók nem kértek belőle.

- Történtek azért fontos lépések. Csak a Művészetek Palotájára gondoljunk, amely máris világhírt szerzett magának, és persze nekünk. De az Orbán-kormány egyik legnagyobb hibájaként azt emlegetik, hogy a művésztársadalomnak csak kis részét tudta megszólítani. Ma is fenyeget ez a veszély. Ha ilyen értelemben az én személyem akadály lenne, ha mondjuk a művésztársadalom java támogatná a Fidesz elképzeléseit, de a személyemet nem fogadnák el, akkor természetesen félreállnék.

(Devich Márton, hetivalasz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések