fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Ki a farok, ki a kutya?
2003. augusztus 28., 14:14
Az erős reklámlobbi felfalja a lakossági tájékoztatást, mely a kormány alapvető feladata? Vagy a kormány a reklám- és médiaügynökségeken keresztül óhajt agymosást végezni az embereken? Ki a farok, és ki a kutya?

Magyarország az a hely, ahol a tények sajnos továbbra sem számítanak, továbbá köszönő viszonyban sincsenek a következményekkel. Az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány mint az adófizetők pénzéből bőven osztogató közalapítvány újabb jelentős támogatást vár a kormánytól. Tagjai - vélhetően, mert elégedettek elvégzett munkájukkal - egymás vállát veregetve úgy gondolják, jogosan számolhatnak az újabb milliárdokkal.
Az EUKK által irányított és végrehajtatott, közbeszerzésen alapuló európai uniós népszavazás a közalapítvány által tehát sikeresnek ítéltetett. Az cseppet sem zavarja sem a közalapítvány vezetőit, sem a kormány kommunikációjáért felelősöket, hogy a nép, a szavazó állampolgárok, másként ítéltek, amikor nem járultak az urnákhoz, mert nem vették be a sulykolt blődliket a mákos gubától a bécsi cukrászdáig az alapos és sokrétű tájékoztatás helyett.
Lehet, hogy megcsömörlöttek a reklámhadjárattól, lehet, sértette önérzetüket, hogy az Európai Uniót mint olcsó portékát akarják lenyomni a gigájukon. A népet, mint tudjuk, nem lehet leváltani, ám úgy tűnik, az EUKK tisztelt tagjait sem. Az igaz, hogy szégyenszemre, az eddig eminensnek tartott Magyarország a legutolsó helyen áll a népszavazási részvétel tekintetében, és hosszasan ott is marad az EU-ba tartó országok között, de e tényt is gyönyörűen ki lehet csipkézni magyarázatokkal: például "annyira biztosak voltak az eredményben a polgárok, hogy el sem mentek" stb. Szánalmas érv. Üres lenne a színházaink fele, mikor ismert tartalmú darabokat játszanak, mégis telt házzal mennek az előadások.
Attól tartok, súlyos és krónikus amnéziában szenvedhetnek a közalapítvány jeles tagjai. "Lehetnek még kételyek, aggályok, de a nemzet érdekét tekintve egyértelmű kell legyen a döntés" - mondta még az EU-népszavazás előtt Palánkai Tibor, az EUKK kuratóriumának elnöke.
Somody Imre, a kuratórium elnökhelyettese azt közölte: munkájuk igazi megítélése április 12-én lesz. Ő négymillió igen szavazatot várt, ám a végeredmény 3 056 027 igen voks lett a lehetséges, szavazóképes 8 042 272 állampolgártól.
"Nyilván majd egy vizsgálódás és elemzés tárgya lesz a jövőben ez a relatíve alacsony részvételi arány" - vélekedett Mádl Ferenc, az államfő.
Hol van a vizsgálódás, hol van az elemzés?
Nincs, mert akkor kiderülne, hogy alapjaiban rossz és mérhetően kártékony volt az EUKK koncepciója. Eljött az ideje, hogy a kormány levonja a keserű tanulságot: nem lehet reklámügynökségekre bízni az alkotmányban lefektetett jogot, a lakossági tájékoztatást. Nem lehet a kormányzati kommunikációnak elbújnia a közbeszerzési törvény fel- és kihasználásával a reklámipar köpönyege mögött. Nem lehet neve sincs "kreatívokra" támaszkodni a magyar alkotói gárda helyett. Netán a farok csóválja a kutyát? Az erős reklámlobbi felfalja a lakossági tájékoztatást, mely a kormány alapvető feladata? Vagy a kormány a reklám- és médiaügynökségeken keresztül óhajt agymosást végezni az embereken? Ki a farok, és ki a kutya?
A kormány a héten dönt az EUKK jövőjéről, egyben arról is, hogy kikre támaszkodik, amikor saját kommunikációját építi.

Fekete Katalin
kommunikációs és médiatanácsadó

Magyar Hírlap