FIDESZ.HU > Hírek Nyomtatás
Ablak bezárása
Vasútbezárás - a kormány újabb áldozatai
Fazekas Sándor és Varga Mihály fideszes országgyűlési képviselők, "Karcag és Tiszafüred állampolgárai a kormány újabb áldozatai" címmel interpellációt intéztek Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszterhez.
Létrehozva: 2009. november 9., 15:58 | Utoljára frissítve: 2009. november 9., 16:12

Az Európai Unió meghatározó politikája a vidék fejlesztése, annak érdekében, hogy meggátolja a már meglévő nagyvárosok túlterheltségét, és megfelelő színvonalú életminőséget nyújtson a vidéken élőknek - fogalmazott interpellációjában Fazekas, hozzátéve: a vidék elnéptelenedése egyenlő egy ország egészséges település szerkezetének megbomlásával.

A képviselő rámutatott, hogy ezt felismerte az Európai Unió, de a magyar kormány nem. Nem tud csak rövidtávú rombolásban gondolkodni - mondta. Fazekas szerint nem törődik azzal sem a kormány, hogy az esetleges pillanatnyi megtakarítás a jövőben mekkora kárt okoz. A fideszes honatya kifejtette: a kisebb településekkel kezdték, elvették tőlük az óvodát, az iskolát, majd a postát. Most már a nagyobb települések is sorra kerülnek - jelentette ki Fazekas Sándor. A Fidesz politikusa szerint hosszú évek alatt elsorvasztották a vasúti közlekedésüket, és most a már tönkre tett tömegközlekedési ágazat rossz mutatóira hivatkoznak.

Ön és kormánya most is szembemegy Európával - jelentette ki Fazekas, hozzátéve: míg Európa a közösségi közlekedést fejleszti, addig a kormány ezt akarja lerombolni. Az ellenzéki politikus véleménye, hogy ennek a rombolásnak Karcagon 23 ezer és Tiszafüreden 14 ezer polgára az áldozata. Fazekas Sándor emlékeztetett arra, hogy a két város között már száztíz éve működik vasúti közlekedés, érintve Berekfürdő, Tiszaszentimre, Kunmadaras, Tiszaszőlős és Tiszaörvény településeket, és - mint mondta - ezeket tervezik megszüntetni most.

A fideszes politikus megfogalmazása szerint mindezt úgy teszi a még hatalmon lévő kormány, hogy az érintett önkormányzatokkal és a kistérségi társulással semmilyen párbeszédet, valódi egyeztetést nem folytatott. Fazekas úgy vélte, hogy Semmi sem támasztja alá, hogy gazdaságosabb az érintett vasútvonalat buszjáratokkal felváltani. A meggondolatlan döntés azt sem veszi figyelembe - fogalmazott a politikus -, hogy Karcag város súlyponti kórháza százezer ember ellátásáért felel.

A fideszes honatya az alábbi kérdéseket intézte a miniszterhez: Miért záratja be a száztíz éve működő vasútvonalunkat? Miért akarja megfosztani Karcag é s Tiszafüred állampolgárait a vasút által biztosított oktatási és munkalehetőségektől? Hogyan legyen rugalmas és versenyképes a Nagykunság munkavállalója, ha Ön röghöz köti, visszafejleszti a közlekedési lehetőségeket? Milyen egyeztetések zajlottak le szocialista képviselőkkel? Szakmai szempontok helyett, miért ad elsőbbséget a költségvetési hiány fűnyíró módszerének?

Válaszában Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter kifejtette, hogy kormánya nem megy szembe Európával, mivel Magyarországon az összes közösségi közlekedésből a vasút részaránya még mindig nagyobb, mint Európában máshol. A Karcag - Tiszafüredi vasútszakaszról szólva elmondta: a vasutat igénybevevők nem érik el a szükséges utasszámot és a felmérések szerint alulmaradnak egy autóbusz befogadóképességétől.

Varga Mihály az interpelláció másik fideszes benyújtója viszontválaszában kifejtette: 70 ezer főt érint a vasútvonal bezárása és nem látott egyetlen olyan térségi fejlesztési tervet sem, amely ne számolna a vasúttal. Milyen szakmai vizsgálat az - kérdezte -, amelyik az iskolaszünetben készít utasszám méréseket.

A képviselő nem fogadta el a miniszter válaszát, az Országgyűlés viszont 186 igen, 150 nem és 3 tartózkodás mellett elfogadta azt.