Az idén mintegy 30 százalékos növekedést vár tavalyhoz képest eladásaiban a legnagyobb kínai autógyártó, a Sanghai Automotive Industry Corporation, a SAIC-csoport. A cég tegnapi bejelentése szerint az idei első tíz hónapban 2,17 millió autót adtak el, az év egészére 2,65 milliós értékesítést várnak. A SAIC ezzel a világon a nyolcadik autógyártóvá lépne elő, megelőzve a Suzukit és a FIAT-ot is.
Az idei első tíz hónapban a kínai autópiac egészében az eladások átlépték a tízmilliós határt: a 10,89 millió jármű értékesítése 36,23 százalékkal haladta meg az előző év megfelelő időszakának eladási mennyiségét. Ezzel Kína, lehagyva az Egyesült Államokat, a világ elsőszámú autópiacává lépett elő. Októberben 946.400 új autó kapott rendszámot Kínában, 76 százalékkal több, mint egy évvel azelőtt. Előzőleg, szeptemberben több mint egymillió új kocsit adtak el Kínában, ilyen először fordult elő az ország történetében. A SAIC-csoport elnökének becslései szerint Kínában az idén egész évben az eladások elérik a 13,4 milliót, 2014-re pedig a 20 milliót.
A kínai kormány januárban több ipari ösztönzőcsomagot is jóváhagyott, köztük az autóipart is segítő adócsökkentő és támogató intézkedéseket. Ezek nyomán nőttek rekord ütemben az autópiaci eladások. Az idén a kínai autópiac éves átlagban 36 százalékkal nagyobb lehet, mint tavaly, és jövőre is 10-15 százalékkal bővülhet tovább - mondta a Mercedes-Benz (China) Ltd. vezérigazgatója, Klaus Maier a Dow Jones hírügynökségnek. A jövő évi növekedés még nagyobb lehet, ha a kínai kormány folytatja az új autók vásárlásának központi ösztönzését. A Mercedes arra számít, hogy idén 65 ezer kocsit ad el Kínában, 65 százalékkal többet, mint tavaly.
Az Audi új A1-es modell fejlesztésével készül a további kínai növekedésre. Anyavállalata, a Volkswagen évi 2 millió autó kínai értékesítését tervezi 2018-ra, de a Volkswagen kínai részlegének vezetője, Winfried Vahland a hét végén úgy nyilatkozott, hogy ezt a mennyiséget "jóval a tervezett idő előtt elérik". A Volkswagen, kínai partnereivel együtt, a legnagyobb autógyártó Kínában. Tavaly 12,5 százalékkal 1,02 millió járműre növelte értékesítését Kínában, idén további több mint 30 százalékos növekedésre számít.
Mindez azonban nem csupa öröm
Kínában továbbra is rohamosan nő a kőolaj- és a benzinfogyasztás, aminek szerepe van abban, hogy a kőolaj jelenleg majdnem kétszer annyiba kerül a szabadpiacon, mint az év elején. Kína kőolaj-felhasználása (nettó import és hazai termelés) napi 8,3 millió hordó volt októberben, 4,8 százalékkal több, mint szeptemberben és 8,8 százalékkal több, mint tavaly októberben. A benzinfogyasztás, napi 1,6 millió hordó, 6 százalékkal haladta meg a szeptemberit és 9,8 százalékkal a tavaly októberit.
Októberben a kínai kőolajimport, átlagosan 4,47 millió hordó naponta, 9,3 százalékkal több volt a szeptemberinél és 19,8 százalékkal több a tavaly októberinél, miközben a hazai termelés csökkent. A behozatal éves növekedésének üteme erősen lassult ahhoz képest, hogy a nyáron - tartalékolási céllal - még meghaladta a 40 százalékot is, ám a korábbi években sosem volt gyorsabb évi 10-15 százaléknál.