"Nagyon messze vagyunk még a 25 és 40 százalék közötti célkitűzéstől. Az azonban bizakodásra ad okot, hogy a barcelonai tárgyalássorozat óta egyre több vállalás hangzik el mind a fejlett, mind pedig a fejlődő országok részéről; bízunk abban, hogy az állam- és kormányfők az eddigi vállalásoknál jóval nagyobb számokkal érkeznek majd Koppenhágába" - közölte a Bizottság környezetvédelmi igazgatóságának egyik klímaszakértője. Hozzátette: az EU arra fog törekedni, hogy Koppenhágában egy tartalmilag erős, és néhány hónap követési idővel jogilag kötelező megállapodás szülessen.
A Bizottság számításai szerint a fejlett országok részéről az együttes csökkentési vállalások jelenleg 13 és 17 százalék között vannak; a végleges étékek attól függnek, hogy az egyes országok vagy országcsoportok - például az EU - az általuk megadott csökkentési sávok alsó vagy felső hányadában rögzítik-e a végleges számokat.
Ezzel szemben a fejlődő országok azt várják a fejlettektől, hogy legalább 40 százalékos kibocsátás-csökkentést vállaljanak 2020-ig; ezt egyelőre csak Norvégia vállalta (az 1990-es szinthez képest), míg Brazília arra tett ígéretet, hogy ugyanebben az időszakban 36,1-38,9 százalék között csökkenti az emisszióját.
Az Egyesült Államok az 1990-es szinthez képest mindössze 3 százalékos csökkentést ígér, ugyanakkor Japán 25 százalékos kibocsátás-csökkentést vállalt (itt is 1990 a bázis év), míg Oroszország a közelmúltban bejelentette, hogy a korábban tett 10-15 százalékos vállalását kész 20-25 százalékra emelni 2020-ig, szintén az 1990-es szinthez képest.
Kína - a világ legnagyobb kibocsátója - egyelőre nem akar csökkentést vállalni, hanem az ipar energiaintenzitásának 40-45 százalékos csökkentésével kívánja a kibocsátását is kordában tartani. A közelmúltban, Pekingben megtartott amerikai-kínai csúcstalálkozón Barack Obama amerikai, és Hu Csin-tao kínai elnök bejelentették, hogy a két ország megújulóenergia-partnerségi megállapodást kötött, amelynek keretében együttesen fognak szélenergia- és fejlett bioüzemagyanyok gyártását célzó kutatásokat folytatni. A partnerség ugyanakkor kiterjed a tiszta széntechnológiák kifejlesztésére, és a két ország közös szabványokat kíván kidolgozni az elektromos gépjárművekre is.