FIDESZ.HU > Hírek > Európai Unió Nyomtatás
Ablak bezárása
"Hulladékrendőrséget" hozna létre Brüsszel
Az uniós tagállamokon belüli vagy külföldre irányuló hulladékszállítások közel egyötöde illegális egy frissen közzétett bizottsági tanulmány szerint, amely egy uniós ügynökség létrehozását javasolja a hulladékokra vonatkozó EU-jogszabályok betartásának figyelemmel kísérésére.
Létrehozva: 2010. február 2., 12:04

Komoly hézagokat tárt fel az uniós hulladék-irányelvek tagállami végrehajtásában egy friss bizottsági tanulmány, amit hétfőn tettek közzé Brüsszelben. A jelentés rámutat, hogy az EU területén ipari méreteket ölt az illegális szemétlerakás, számos hulladéklerakó nem felel meg az előírásoknak és egyes tagállamok még a minimálisan elvárható hulladék-infrastruktúrával sem rendelkeznek.

Az európai uniós hulladékjog végrehajtása és betartatása egy tavaly novemberi bizottsági jelentés értelmében különösen a hulladékgazdálkodási keretirányelv, a hulladéklerakókról szóló irányelv és a hulladékszállításról szóló rendelet esetében problematikus. Sok esetben hiányoznak a hulladékkezelő létesítmények, és nem folyik szelektív hulladékgyűjtés. Ezért egyes hulladékfajták, például az elektromos és az elektronikus berendezések hulladékai, az elhasználódott járművek vagy a csomagolóanyagok esetében nem teljesülhetnek az újrahasználat, az újrafeldolgozás és a hasznosítás terén kitűzött célok.

"Több, az EU-hoz 2004 óta csatlakozott tagállam esetében különösen súlyos a helyzet, sajnos túlságosan nagy a hulladéklerakókban elhelyezett hulladék részaránya, nincsenek meg a megfelelő hulladékkezelő létesítmények, és nem vált mindennapi szokássá a szelektív hulladékgyűjtés és a hulladék újrafeldolgozása. Ugyanakkor több régebbi EU-tagállam sem tud sokkal többet felmutatni: még mindig gyakran sérülnek az európai hulladékgazdálkodási szabályok, és - az éghajlatváltozásra gyakorolt hatások miatt - továbbra is gondot okoz a lerakóhelyekre jutó biológiailag lebomló hulladék túlságosan nagy mennyisége" - áll a novemberi jelentésben.

Az Európai Bizottságot legalább ennyire aggasztja az illegális hulladékszállítások még mindig magas száma, amihez a tanulmány szerint nagyban hozzájárul a felügyelet és a helyszíni ellenőrzések hiánya. A Bizottság által szervezett akció keretében 22 uniós tagállamban több mint tízezer közlekedési kontrollt tartottak, és a hulladékszállítások 19 százaléka (vagyis majdnem ötöde) törvénysértő módon történt. Az illegális szállítások többsége az EU-ból valamelyik afrikai vagy ázsiai államba irányult, megsértve azokat az uniós előírásokat, amelyek tiltják a veszélyes hulladékok exportját.

A Bizottság által publikált tanulmány egy uniós szintű ügynökség létrehozását javasolja a hulladékokra vonatkozó EU-jogszabályok betartatására. A Bizottság hétfői közleménye emlékeztet rá, hogy az Európai Parlament egyik 2008-ban kelt határozatában egy "közösségi környezetvédelmi felügyelőség" létrehozásáról szóló hatástanulmány elkészítésére szólította fel a Bizottságot. Brüsszel szerint a leendő ügynökséget számos feladattal bíznák meg, így a hulladékjog tagállami végrehajtási rendszerének áttekintésével és összehangolt ellenőrzésekkel. Az ügynökséggel párhuzamosan egy különleges európai testületet is felállítanának a közvetlen helyszíni vizsgálatokra és a súlyos szabálysértési esetek kivizsgálására.

A Bizottság szerint a hulladék egyike a legkomolyabb környezetvédelmi kihívásoknak, amelyekkel az EU jelenleg szembesül. Az EU-ban évente becslések szerint 2,6 milliárd tonna hulladék keletkezik - ebből körülbelül 90 millió tonna minősül veszélyes hulladéknak.

Brüsszel úgy tartja, hogy az uniós hulladékjog maradéktalan végrehajtása éves szinten majdnem 200 millió tonna CO2-kibocsátásnak megfelelő károsgáz-emisszió csökkentést eredményezne, főleg a szemétlerakó-helyeken keletkező metángázról van szó. Ezzel becslések szerint évente 2,5 milliárd eurót lehetne megtakarítani a mai tonnánkénti 13 eurós széndioxid-árral számolva.