"A tervezettel kapcsolatos szakmai munka már korábban befejeződött, de az új biztosjelöltek kérésére az anyag Bizottságon belül vitáját az új biztosi testület beiktatásáig elhalasztották" - tájékoztatott pénteken Simone Ruiz, a kibocsátás-kereskedelemben érdekelt cégeket tömörítő International Emissions Trading Association (IETA) brüsszeli irodájának vezetője.
Ruiz szerint a héten megindul a témában illetékes főigazgatóságok között a tervezet egyeztetése. A folyamat előre láthatóan néhány hetet vesz igénybe, majd márciusban a Tanács klímaügyi munkacsoportja (Climate Change Committee) szavazni fog a Bizottság által véglegesített tervezetről.
Az IETA információi szerint a tervezet legutóbbi változatában - a Bizottság korábbi elképzelésével ellentétben - négy különböző aukciós platform szerepel az ETS következő, 2013-tól induló időszakára. A változás a Bizottság, a tagállamok és a témában érintett cégek között tavaly lebonyolított egyeztetések eredménye. A fő kérdés az volt, hogy egységes legyen-e az Unió teljes területén a kibocsátási egységekre vonatkozó aukciós mechanizmus, vagy pedig maradjanak meg a mostani periódusban már működő, külön tagállami kereskedési platformok és csak bizonyos területekre - például az egyes aukciók összehangolására - korlátozódjon az egységes eljárás. - tájékoztatta az IETA a BruxInfót.
A témának azért van különösen nagy jelentősége, mert a harmadik ETS-periódusban az érintett létesítmények alapszabályként nem kapnak ingyenes kibocsátási egységeket, hanem emissziójukat évről évre növekvő mértékben - az egyre szűkülő uniós összkibocsátási "sapka" miatt - aukción megvásárolt egységekkel kell fedezniük, vagy pedig csökkenteniük kell a kibocsátásukat.
Németország, Nagy-Britannia, Spanyolország és Lengyelország képviselt a többségtől eltérő álláspontot; az első kettő azért, mert szeretné megtartani a saját aukciós rendszerét, arra hivatkozva, hogy ezek már évek óta folyamatosan tesztelt és fejlesztett rendszerek.
"Bár a Bizottság és a tagállamok többsége az egységes mechanizmust támogatta, a négy ország ellenállása miatt ez most már szinte biztos, hogy nem fog megvalósulni" - tájékoztatott az IETA munkatársa.
A központosított eljárás előnyeiről szólva Ruiz elmondta, hogy egyszerűbb lenne azon országok számára, amelyek még nem fejlesztettek ki a kibocsátási egységekre semmiféle aukciós mechanizmust. "Az eljárás bizonyos elemeit mindenképpen egységesíteni akarja a Bizottság, mint például az ajánlattevők minősítését, az elszámolási mechanizmust, a szabálytalan eljárással kapcsolatos szankciókat, és az átláthatóság érdekében az aukciók időzítésének egy évre előre történő megtervezését" - közölte. "Ez egy egységes platformnál jóval egyszerűbb feladat lenne, és megelőzné azt is, hogy egyes tagállamok a saját országuk ajánlattevőit részesítsék előnyben más résztvevőkkel szemben."
A különálló nemzeti rendszerek előnye viszont többek között abban állna, hogy gyorsabban befolyna a tagállamokhoz az aukciós bevétel - fűzte hozzá az IETA szakértője.
Azt illetően, hogy az új rendszer kipróbálása és finomhangolása érdekében milyen korán lehetne az új periódusos egységekből aukciót tartani, Ruiz szerint az általa látott tervezet megengedő, így lehetővé tenné akár a 2011-es aukciót is.
Szintén a következő ETS-periódushoz kapcsolódóan február 17-én szavaz a Tanács klímaügyi munkacsoportja a Bizottság egységes regiszterre vonatkozó javaslatáról (Single Registry Regulation) - közölte Ruiz. Ismeretes, hogy 2013-tól kezdődően a széndioxid-kibocsátási egységeket nem külön nemzeti regiszterekben, hanem egy egységes uniós regiszterben fogják nyilvántartani.
Azzal összefüggően, hogy a következő periódusban az egyes szektoroknak járó ingyenes kibocsátási egységeket hogyan és mikor lehet majd kiosztani, a Bizottság várhatóan csak a jövő év elején tesz közzé iránymutatást - vélekedett az IETA munkatársa.