fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Nyitrai: senki elől nem gyűjtünk ajánlásokat
2010. március 1., 11:09
A választókkal való személyes kapcsolattartás a legfontosabb. Ezért tűztük ki célul a kétmillió ajánlószelvény összegyűjtését, ami egyben kétmillió kézfogást és találkozást is jelent - nyilatkozta a Magyar Hírlapnak Nyitrai Zsolt, a Fidesz operatív igazgatója.

- Hogyan áll fel a Fidesz kampánycsapata, mi a hierarchia?

- Gyürk András európai parlamenti képviselő vezeti a kampányt. Az ő feladata, hogy összefogja a választási felkészülést és a kampányt, valamint a stratégiai tervezéssel is foglalkozik. Szijjártó Péter irányítja a kommunikációt. Kubatov Gábor országos pártigazgatóval - aki a szervezeti ügyeket felügyeli - közösen dolgozom a Szentkirályi utcai központi Fidesz-hivatalban. 2006 decembere óta vagyok a Fidesz operatív igazgatója, a kampányok központi koordinációja, logisztikai tervezése, a különböző rendezvények megszervezése tartoznak hozzám, illetve a kampány arculatának kialakítása is az én dolgom. De részt vettem a 176 képviselőjelölt és kampányfőnökeik felkészítésében is.

- Hogyan hangolják össze a jelöltek központi kampányának szervezését és a saját egyéni kampányokat?

- A kettő összhangban működik. De jelenleg még választási felkészülésről beszélünk, hiszen az aktív kampányunk csak március 15. után kezdődik. Orbán Viktor is ezután indul országjárásra. Rövid és olcsó kampányt folytatunk, amilyet a tavalyi európai parlamenti választások előtt. Ebben és a választási felkészülésben is fontos szerepet szánunk az internetnek.

- Az Itt az idő! plakátjaik nem a kampányuk beindítását jelentették?

- Ezek a hirdetések az önkéntes-toborzásunkhoz kapcsolódtak, nem a választási kampányhoz. A kampányunkat két szakasz előzi meg. Az év elején hirdettük meg a már említett önkéntestoborzást és az adománygyűjtést. Az alapvetően kis összegű adományokból eddig több mint 130 millió forint gyűlt össze, amit ez úton is köszönünk támogatóinknak. Önkéntesnek még folyamatosan lehet jelentkezni a választásokig. Az adományokból a plakátokat és a most postaládákba kerülő Itt az idő! című kiadványunk előállítását finanszíroztuk.

- Hogy állnak az ajánlószelvényekkel?

- Számításaim szerint elérhetünk a másfél millióhoz. Hatalmas munka van ebben, ezért köszönet illeti az önkénteseinket. Ez azért lényeges része a választási felkészülésünknek, mert képviselőjelöltjeink és aktivistáink személyesen találkozhatnak a választókkal. Azok a külföldi kampányszakemberek, akikkel kapcsolatban állunk - Barack Obama, Angela Merkel vagy Nicolas Sarkozy tanácsadói - is azt hangsúlyozták, hogy a választókkal való személyes kapcsolattartás a legfontosabb. Ezért tűztük ki célul a kétmillió ajánlószelvény összegyűjtését, ami egyben kétmillió kézfogást és találkozást is jelent.

- Botrányok sora jellemzi a mostani gyűjtési időszakot. A következő, ugyanilyen választási "akna" a kampánycsend lehet majd. Nem kellene más rendszert meghonosítani?

- A Fidesznek soha nem okozott gondot, hogy a hatályos jogszabályok szerint összegyűjtse az ajánlószelvényeket. Jónak tartjuk, hogy létezik egyfajta demokratikus szűrőrendszer: a rendszerváltáskor a jogalkotók szándéka szerint épült be a választási törvénybe a társadalmi normakontroll arról, kik és milyen feltételekkel lehetnek képviselőjelöltek. Üdvözöljük, hogy az Országos Választási Iroda az ajánlószelvények fénymásolását kiszűrte egy perforáció beépítésével. A kampánycsend teljesen felesleges intézmény, mi azt javasoljuk, szüntessük meg, csak a médiakampánycsendet tartanánk meg.


- Mit szól azokhoz az MDF-es , LMP-s, MSZP-s, jobbikos kritikákhoz, hogy a Fidesz agresszív kopogtatócédula-gyűjtése akadályozza az ő szelvénygyűjtésüket, tehát antidemokratikus?

- Nem tartom korrektnek az ilyen beszédet. Senki elől nem gyűjtünk ajánlásokat. A futballban is az a lényeg, hogy minél több gólt lőjön egy csapat, ebben a politikai játszmában nekünk is ez a célunk. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az állampolgárok ajánlásaikat önként teszik meg a pártoknak, vagyis annak adják, akiknek akarják a cédulájukat. Mi ezt az intézményt nagyon jó, demokratikus eszköznek tartjuk, az a lényege, hogy házról házra járva beszélgessünk az emberekkel. A kritikákról csak annyit: például az MDF-et is csak azóta érdekli a kis pártok véleménye, és szövetkezik velük, amióta maga is kis párt. Az pedig, hogy miért is lett ekkora politikai erő, csak a saját politikájának köszönheti.

- Mi a tapasztalatuk, nem ábrándultak ki az emberek a politikából?

- Van egy általános kiábrándultság, de a mi tapasztalataink szerint a fideszes aktivistákat és jelölteket nagyon pozitívan fogadják. Azért haladt bizonyos körzetekben kicsit lassabban a gyűjtésünk, mert sokan behívják a fideszeseket a lakásukba, elmondják véleményüket nekik. Az valóban fontos üzenete az előző húsz évnek, hogy szemléletváltásra van szükség a közéletben. Az emberek azt szeretnék, ha a politika valóban róluk szólna, bevonnák őket a döntésekbe. Most, április 11-én jön el az ideje a változtatásnak.

- Sokan úgy gondolkodnak, hogy a mostani parlamenti pártok nem tudnak megoldást nyújtani a problémákra, csakis a radikális változtatás, tehát a Jobbik segíthet.

- Politikai ellenfelünk az MSZP mellett a Jobbik is. Az ő megerősödésük az eddigi gyenge kormányzás eredménye. Ha a ház ég, nem az oldja meg a problémát, aki azt kiabálja, tűz van, hanem a tűzoltó. A tűzoltó a mostani helyzetben csakis a Fidesz lehet.

- Kiállnak az MSZP-vel vitázni?

- Erre csak később tudunk egyértelmű választ adni, ez attól is függ, hogy a politikai ellenfél milyen magatartást tanúsít a kampányban. Egy ilyen vitának csak akkor van értelme, ha a vitapartner és a mögötte álló párt és program komoly és hiteles. Az MSZP-ről azonban az utóbbi években bebizonyosodott, hogy az sem igaz, amit kérdeznek. Akkor mi értelme van egy ilyen vitának?

- A személyes kapcsolattartáson és a plakátokon kívül mivel rukkolnak még elő a kampányban?

- Március elsejétől önkénteseink és képviselőjelöltjeink a forgalmas közterületeken "standolnak", de folytatódik a kopogtatócédula -gyűjtés is. Az Itt az idő! című tájékoztató kiadványunkat - amely bemutatja a Gyurcsány-korszak károkozásait és a Fidesz vállalásait - is eljuttatjuk a választókhoz. Március elseje és április 11. között több mint ezer fórumot tartanak képviselőjelöltjeink, politikusaink, szakértőink az országban. Ha egy ilyen rendezvényre átlagosan csak százan eljönnek, akkor is újabb egymillió emberrel tudjuk felvenni a kapcsolatot, amit - újra hangsúlyozom - a legfontosabbnak tart a Fidesz. Tehát teljesen világos kampánystratégia mentén haladunk, pontosan tudjuk, mik lesznek a következő lépéseink április 11-ig. Ha a körülmények nem késztetnek változtatásra, betartjuk a tervezett utunkat.

- Az látszik, hogy a Fidesz az előző négy évben intenzív pártépítést végzett. Ha megnyerik a választásokat, nem ürülhet ki a párt? Fenn tudják majd tartani ezt a pártaktivitást?

- Nem követhetjük el azt a hibát, mint 1998 és 2002 között, hogy mindenki a kormányzati munkával foglalkozott, a pártszékház pedig teljesen kiürült. Ha a választópolgárok bizalmából megnyerjük a választást, ezt a lendületet, népszerűséget további pártépítésre fordítjuk.

- Most úgy tűnik, lehetséges a kétharmados többség elnyerése is. Mégis, meddig nőhet a Fidesz?

- A legfontosabb a folyamatos lendület fenntartása. A sikeres kormányzás nyilvánvalóan segíthet abban, hogy még többen csatlakozzanak hozzánk, és támogassák politikánkat.

- Ha kormányra kerülnek, és a megfelelő többségük is meglesz a parlamentben, teljesen átalakíthatják a mostani kampányfinanszírozási rendszert. Ezért nem fogadták el hétfőn a parlamentben az MSZP törvénymódosítási javaslatát?

- A Fidesznek több kampányfinanszírozási törvényjavaslata is volt az utóbbi években. Bármit mondhat az MSZP, ő ezekre mindig a nem gombot nyomta meg. A mi álláspontunk az, hogy nem a pártok kampánypénzkeretét emeljük az ötszörösére, ahogy ezt a szocialisták szerették volna, hanem hogy csökkentsük a kampánykiadásokat, illetve a kampány időszakát a mostani hetvenkettőről harminc napra rövidítsük le. E probléma megoldása már a következő Országgyűlésre marad.

(Pindroch Tamás, Magyar Hírlap)