Mintegy 136,2 millió (2005-ben mért adat) csökkent mozgásképességű személy számára jelent nehézséget általában a közlekedés az Európai Unió területén. Az utasokat csak általában, a fogyatékossággal élő utasokat pedig alig tájékoztatják, ha kritikus esemény történik a személyszállításban.
2008-ban valamennyi tagállam egyetértett abban, hogy az akadálymentesség javítása érdekében többet kellene tenni és több pénzt fordítani erre az ágazatra. Előrelépés közösségi szinten mégsem történt.
"Az európai állampolgárok legfőbb szabadságjoga a szabad mozgáshoz való jog, mely a korszerű közlekedésben ölthet testet" - idézte Kósa Ádám Siim Kallas a közlekedési biztos még jelöltként elhangzott szavait.
"Nem lehet kérdéses az EU számára a minden közlekedési ágazatra vonatkozó magatartási kódex megalkotása" - hangsúlyozta a képviselő, hozzátéve, az utasjogi chartának magában kell foglalnia a szervezett utazási formákra vonatkozó utasjogokat is.
"Az Európai Unió közlekedéspolitikájának része a legkiszolgáltatottabb utascsoport védelme, és épp itt az ideje, hogy tegyünk is értük" - mondta Kósa Ádám, fideszes képviselő.