A politika iránt közömbös diákok is fejből tudják idézni Gyurcsány Ferenc őszödi beszédének ízes kifejezéseit. Legjellegzetesebb fordulatai már másnap pólókon jelentek meg. Gyurcsány a maga keresetlen szókimondásával, mellyel porig alázta képviselőtársait és a választókat is, bevonult a honi történelem halhatatlanjai közé.
Igaz, nemcsak ő bukott bele ebbe, hanem kormánya és pártjai is, kiírva a szocialistákat, sőt az egész baloldalt is a versenyképes erők listájáról. Nemcsak politikai válságot generált, hanem erkölcsi tabukat is döntött és társadalmi feszültséget is teremtett. Kormánya már a gazdasági világválság előtt ökonómiai krízisbe vezette az országot. Valóban olyat tudott, amit más nem - és erre még büszke is.
Hírek szerint ugyanis az őszödi beszéd anyagát megjelenteti annak szónoka, a szocialisták hivatalos kampányát saját megfontolásai szerint könyörtelenül felrúgó bukott miniszterelnök. Csak találgatni lehet, miért is döntött mindenféle bejelentés nélkül a visszatérés mellett az eltávolítása után egyébként önkéntesen háttérbe vonult szocialista ikon. Ám hogy itt van, érdemes számolni vele - ha talán túldimenzionálni sem kell görcsös erőfeszítését arra, hogy látva lássák.
Mindenesetre most bátor politikai marketing megoldásra szánta rá magát - hogy saját ötletből vagy PR-osok tanácsára, nem tudni. De azt tudni lehet, hogy az őszödi beszéd "ráégett" a miniszterelnökre. S a politikai "spindoktorok" ilyenkor azt szokták tanácsolni, hogy nem szabad belenyugodni a vereségbe, hanem a saját témát tovább kell vinni, akár erőltetve is - hisz végül az könyvelheti el magát győztesnek, aki kitartóbban védelmezte saját álláspontját a közönség előtt.
Gyurcsány tehát trendet szeretne fordítani azzal az ötlettel, hogy pénzért kezdi árusítani az inkriminált beszéd CD-formátumban kiadott változatát. Ezzel megpróbálja áthangszerelni azt, amit eddig szégyellnie kellett: keresett, piacképes termékké tenni a szerinte puccsszerűen kiszivárogtatott beszédet, s ezzel elvenni az eset politikai élét így utólag is.
A Gyurcsányt minden hibája ellenére tisztelő - általában a kádárista nosztalgiákon tengődő - rajongói kör azonban ennél többet szeretne. Arra vágynak, hogy hősüket visszahelyezhessék a szocialista házioltárra. A kapitalista nagyvállalkozóvá vált "Fletó" most ennek az igénynek próbál elébe menni, amikor áruvá transzformálja saját hibáját, s ezzel megmutatja, hogy az üzleti életben minden helyzetben jöhet fordulat, és ezért állandóan résen kell lenni, hogy az új helyzetre adekvát módon reagáljon a cég.
Márpedig most nyilvánvalóan új helyzet készülődik. Ha nem jön közbe valami váratlan fordulat, Gyurcsány pártja történelmi léptékű vereséget készül elszenvedni, miközben szövetségese, az SZDSZ már kivérzett. A verség után bűnbakkeresés jön, kicsinyes belső bosszúállás. Ezért jobb megküzdeni a közegellenállással még az ügyek rosszabbra fordulása előtt, amikor mindenkinek más dolga van, mint Gyurcsány ellen hadat viselni. Ellenfél nélkül viszont a jó politikus nem is tud helyesen lépni.
A szocialista mogulok közül csak Szili Katalin emelte fel - ő is kicsit gyámoltalanul - szavát az ex-kormányfő stílustalan visszatérése kapcsán. Gyurcsány és Szili szabályos médiapárbajt vívott a szocialista kampány kellős közepén, végképp szerteszét feszítve a párt önként vállalt diszkurzív korlátait. Őket tehát már nem a választás végeredménye érdekli - ami pedig közvetlenül is meghatározza nemcsak párttársaik jövőjét, de a polgárok életviszonyait és a gazdaság lehetőségeit -, hanem az elitek harca és a párt távolabb eső berkeiben jelentkező talpaslázadás, ami új erőket lökhet magasba, vagy régi erőket rángathat le a mélybe.
A döntő ütközet előtti feszült várakozás, előkészítő csatározások ideje ez. Ezekben a helyzetekben Gyurcsány újra élvezi a játék izgalmát, újra ízleli a kockáztatás vérpezsdítő ízeit. Ám kérdés, hogy valaha is képes lesz-e a party-képes politikai aktorok táborába visszatalálni.