fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Fuldoklik Észak-Olaszország
2010. április 10., 10:55
Miközben tartós szmogtól szenved az ország, a helyi törvényhozás nem tesz semmit: a gyárak füstölhetnek tovább, nem változtatják a közlekedés strukrúráját, nem tehermentesítik az utakat és a levegőt.

Az olasz környezetvédők hiába kérik számon a zöldminisztertől az antiszmog terveket, amit Stefania Prestigiacomo márciusra ígért.

Torino az egyik leginkább porsújtotta település, mármint ami a PM 10 frakciót érinti. A törvényben előírt limitet itt is jócskán túlhaladta a szálló por koncentrációja, az észak-itáliai iparvárosban már 59 napon mértek egészségügyi határérték felett, de Frosinone-ban is 57, Padovában 56, Lucca-ban és Vicenzában 53 napon lengett ki a mutató - számolt be az ANSA hírügynökség annak apropóján, hogy a Legambiente olasz környezetvédő szervezet országszerte imissziós méréseket végez.

Egyre nagyobb probléma a légszennyezés. Az uniós direktívában és nemzeti jogszabályokban előírt 50 mikrogramm/köbméter határtéket nem haladhatja meg 35 napon túl egy évben a PM10 koncentrációja, ezt pedig több település felülmúlja. S mindemellett a városi területek 98 %-án az éjszakai zaj is gondot okoz, mert az is egészségügyi határérték felett mérhető. A civil szervezet Treno Verde (Zöld Vonat) nevű kampánya a Ferrovie dello Stato, az olasz államvasutakkal karöltve és a Telecom Italia támogatásával figyemeztet a veszélyre. A Legambiente megyeszékhelyeken végez levegőminőségi méréseket, az eredményeket a www.lamiaaria.it portálon teszi közzé. Városról városra jár a vonati kocsiba telepített mozgó laborral. A sínen gördülő monitoringkocsi ötlete a fenntarthatóság, megújuló energiaforrás és energiatakarékosság jegyében született. A szálló por 2,5 és 10 mikronos frakciója mellett mérik még a benzolt, kén-dioxidot, nitrogén-monoxidot, szén-monoxidot és a talajközeli ózont.

A legfrissebb, genovai eredményeket részletező híradás szerint az észak-olasz kikötővárosban az utóbbi három évben a trend megmaradt, egyre több nap lépi át a megengedett mértéket a szálló por koncentrációja. Tavaly csak júliusban érte el a 35 napos határt, az év során 45 nap volt riasztási küszöbérték felett.

Hasonlóan a többi északi nagyvároshoz, Triesztben sem rózsás a helyzet. A itt működő vasöntöde (Ferriera di Servola Trieste) évek óta tartó szennyezése miatt Maurizio Fogar, a Circolo Miani di Trieste társaság elnöke tavaly év végén éhségsztrájkolt. Sajnos a civil szervezeti vezető hiába csatározott a cégvezetéssel, a hatóságokkal és a politikusokkal az üzem bezárásáért, a környezetvédelmi jogszabályok betartatásáért, a mai napig legalizált a szennyezés, mely messze terjed, s ami a nyaranta gyakori Bora főnszéllel sem eliminálódik, s nem javul a helyzet, mert így még messzebbre eljut a szennyezőanyag. A gigantikus vasműtől 20 méterre már házak állnak, a szennyezés közvetlenül 74 ezer lakos tüdejét mérgezi. A nemzeti egészségügyi statisztikák és a regionális kimutatások szerint Trieszt az első az országban a tumor miatt bekövetkezett halálozásban.

A szálló por érinti Grado, Monfalcone és Capodistria térségét is. Éppen az egyik kitett település, a szlovén Capodistria polgármestere, Boris Popovic végeztetett a szlovén egészségügyi szolgálattal egy epidemiológiai felmérést. Csecsemőktől a 12 éves korú gyermekig vizsgálták a fiatalok egészségi állapotát , s megállapították, hogy a Muggia és a környező településeken élő gyerekek 27-36 százaléka krónikus légzőszervi megbetegedésben szenved. Ez a település Trieszttől délre fekszik, a tengeröböl túlpartján, s mégis ilyen mértékű hatása lehet a szennyezésnek.
Az üzem egyik részét még 2008-ban Piombino polgármestere bezáratta, miután a környezetvédelmi ügynökség (Agenzia per la Protezione dell'Ambiente, ARPA) 8,4 egységnyi benzopirént mért a megengedett 1 helyett. Külön érdekesség, hogy a nyolc levegőminőségi mérőállomásból 6 a szennyező cég tulajdona, amihez még kulcsa sincsen a hivatalosan monitorozó ARPA-nak - nyilatkozta Maurizio Fogar februári interjújában.

(greenfo.hu)