FIDESZ.HU > Hírek > Zöld Nyomtatás
Ablak bezárása
Lezárják a skót és az északír légteret
Lezárják szerda reggeltől Skócia és Észak-Írország teljes légterét, mert az előrejelzések szerint a hetek óta tartó izlandi vulkánkitörés újabb hamufelhője éri el a térséget, veszélyeztetve a repülőgépek hajtóműveinek biztonságos működését.
Létrehozva: 2010. május 4., 23:03

A brit polgári légügyi hatóság (CAA) kedd este bejelentette, hogy a légtérzár a két országrész felett brit idő szerint szerda reggel 7 órától - közép-európai idő szerint 8 órától - lép életbe, és "feltételezhetően" az összes skót és északír repülőtéren leáll a forgalom.

A CAA szerint az előrejelzésekből az is valószínűsíthető, hogy szerdán a hamufelhő továbbterjed dél felé, és érinthet északnyugat-angliai és észak-walesi repülőtereket is.

A hatóság azzal indokolta a légtérzár elrendelését, hogy a brit meteorológiai intézet prognózisa szerint a hamukoncentráció a magaslégkörben várhatóan meghaladja a hajtóműgyártó cégek által a hamufelhő első, múlt havi megjelenése után közösen elfogadott biztonsági határértéket.

Áprilisban - Európa nagy részéhez hasonlóan - hat napig teljes légtérzárlat volt érvényben Nagy-Britannia egész területe felett a hamufelhő miatt. Az intézkedés súlyos bevételkiesést okozott a brit légitársaságoknak és a repülőtér-üzemeltetőknek, amelyek élesen bírálták a légügyi hatóságokat a légtér teljes lezárása miatt.

Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója a zárlat feloldása után közölte: véleménye szerint már napokkal korábban meg lehetett volna nyitni a brit repülőtereket.

A CAA akkori indoklása szerint azonban a légijáratok újraindítása előtt a fő akadály az volt, hogy ki kellett deríteni a repülőgépek "hamutűrő" képességének mértékét. A brit légügyi hatóság ehhez a világ vezető légiipari mérnökeinek és szakértőinek véleményét kérte ki.

A szakértői elemzések és a kiterjedt adatgyűjtés - köztük a próbarepülésekből származó adatok értékelése - alapján a hajtóműgyártó cégek megnövelt tűréshatárt fogadtak el - állt a CAA áprilisi magyarázatában.

A szervezet kedd esti londoni közleményéből ugyanakkor az következtethető ki, hogy az ismét megjelent hamufelhő sűrűsége most ezt az emelt tűréshatárt is meghaladja.

A brit repülőterek naponta átlagosan 5500 járatot és több mint félmillió utast fogadnak és indítanak. A brit utasforgalom felét a két legnagyobb londoni repülőtér, Heathrow és Gatwick bonyolítja le. Heathrow-n naponta átlagosan 1250 járat és 180 ezer utas, Gatwicken hatszáz járat és 77 ezer utas fordul meg.