Az olajcég azt tervezi, hogy egy 98 tonnás beton-acél kupolát ereszt le az 1500 méteres mélységben levő olajkútra, ahonnan az olajplatform két hete történt felrobbanása óta naponta mintegy 5 ezer hordó (795 ezer liter) olaj jut a vízbe.
A brit vállalat már szerdán elindítja a Louisiana állam partjától 80 kilométerre levő olajkúthoz a nagy kupolát szállító uszályt. Az úgynevezett keszon, amelyből a belefolyó olajat felpumpálnák a tenger felszínére egy tankerbe, már csütörtökre a helyére kerülne, és az olaj felszívása a jövő hét elején kezdődhetne - mondta el John Curry, a balesetért felelős BP szóvivője.
Szakértők megjegyezték: ilyen mélységben még soha nem alkalmazták ezt a technikát a rendkívüli nyomás miatt, így nincs biztosíték arra, hogy az akció sikerrel jár.
Az amerikai parti őrség szerdai tájékoztatása szerint a hatalmas kiterjedésű olajfolt "fő tömege" még nem érte el Louisianát, a parttól mintegy 15 kilométerre húzódik a széle.
A BP megkezdi egy új kút fúrását is, amelynek a segítségével csökkenthetnék a nyomást a megsérült kút alatti csőben. Ez a művelet előreláthatólag három hónapot fog igénybe venni. A cég megerősítette, hogy megtéríti a kárelhárítás költségeit és kifizeti a jogos kártérítési követeléseket.
Közben amerikai szenátorok azt kezdeményezték, hogy a kongresszus emelje meg az olajcégekre kiróható büntetést katasztrofális olajszennyeződések esetén. A jelenleg kiszabható maximális büntetés 75 millió dollár, a szenátorok ezt az összeget 10 milliárd dollárra növelnék.
Az utóbbi napokban a hírtévék képeket közöltek arról, hogy a Mexikói-öbölnél legalább 35 veszélyeztetett tengeri teknőst és medúzákat sodort partra a víz. Nem tudni, mitől haltak meg, nem látszott rajtuk olajszennyezés, de több tudós biztosra veszi, hogy az olajkatasztrófa a felelős.
Összesen 7900 ember dolgozik a partvidék védelmén, 170 hajó tisztítja a vizeket.
A BP szerdán jelentette be azt is, hogy távirányítású robotjárművekkel sikerült megszüntetni a három közül az egyik mélytengeri szivárgást. A robotok levágták annak a vezetéknek az egyik szakaszát, amelyiken keresztül az olaj azelőtt feljutott az olajplatformra, és egy szeleppel lezárták.
Steven Chu amerikai energiaügyi miniszter szerdán azt mondta, hogy az Obama-kormány a katasztrófa ellenére nem adja fel a tengeri olajkitermelés bővítésére vonatkozó tervét.
"Repülőgépek is lezuhannak, ki fogjuk deríteni, mi történt, és továbblépünk, minden ilyen szerencsétlen baleset tanulsággal jár" - mondta. Hozzátette, hogy a BP olajkútján a vészhelyzetekre tervezett zárószelep nem működött, és több egyéb biztonsági rendszer is csődött mondott.