A brit országos légi irányítási szolgálat (NATS) vasárnap kora esti helyzetértékelése szerint az alakját folyamatosan változtató hamufelhő miatt zömmel észak-angliai és walesi repülőterek kerültek a repüléstilalmi zónába. A szolgálat felsorolása szerint a nagyobb légikikötők közül Teesside, Humberside, Leeds/Bradford, Blackpool, Caernarfon, Liverpool, Manchester, Sheffield, Doncaster, Norwich, Birmingham és az East Midlands forgalmát kellett leállítani.
A fel- és leszállási tilalom emellett kiterjedt az összes észak-írországi repülőtérre, valamint a skóciai Glasgow-t kiszolgáló Prestwickre is.
A légtérzárlat a legforgalmasabb délkelet-angliai repülőterekre - köztük London öt nemzetközi légikikötőjére - a NATS vasárnap esti közleménye szerint hétfő hajnalig várhatóan nem terjed ki.
A brit meteorológiai szolgálat előrejelzése szerint a hamufelhő keddre eléri Londont, szerdára azonban a szélirány várható változása miatt már távozik is a brit légtérből.
Áprilisban - Európa nagy részéhez hasonlóan - hat napig teljes légtérzárlat volt érvényben Nagy-Britannia egész területe felett a hamufelhő miatt. Az intézkedés súlyos bevételkiesést okozott a brit légitársaságoknak és a repülőtér-üzemeltetőknek, amelyek élesen bírálták a légügyi hatóságokat a légtér teljes lezárása miatt.
A vasárnap életbe léptetett újabb, részleges tilalmat is erőteljesen kritizálták a legnagyobb légitársaságok. Sir Richard Branson, a Virgin Atlantic elnöke kijelentette, hogy a döntés "viccnek is rossz". Sir Richard szerint néhány napja Franciaország légterében volt hasonló sűrűségű a hamufelhő, mint most Manchester térségében, és akkor az érintett francia országrészekben ezernél több járat szállt fel, probléma nélkül.
A British Airways szóvivője kijelentette: a cég szerint repülésbiztonsági okok nem indokolják az ennyire szigorú korlátozásokat. Hozzátette: a BA "nem bízik" a hamufelhő koncentrációjának és kiterjedésének előrejelzésére kidolgozott "elméleti modellben".
A British Airways helyzetét súlyosbítja, hogy légi utaskísérői keddtől ötnapos sztrájkot akarnak kezdeni a hónapok óta húzódó bér-, létszám- és munkaszervezési viták miatt.
A légitársaság 13 ezer utaskísérőjéből 12 ezret képviselő Unite szakszervezet a múlt héten összesen négy ilyen sztrájkot hirdetett meg. A munkabeszüntetések május 18-ától 22-éig, május 24-étől 28-áig, május 30-ától június 3-áig és június 5-étől június 9-éig tartanának.
A cégvezetés és az érdekképviselet hétfőn mindazonáltal ismét tárgyalásokat kezd.
Egy neves brit repülésügyi szakértő vasárnap a BBC-nek azt mondta, hogy az izlandi vulkánkitörés okozta fennakadások "akár húsz évig vagy még tovább is" eltarthatnak. David Learmount, a Flight International című repülési folyóirat szakírója szerint a mai technológiával lehetetlen olyan repülőgép-hajtóműveket gyártani, amelyek biztonságosan átrepülhetnek a vulkáni hamurétegeken.