fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Ismét repülési tilalom a brit légtérben
2010. május 16., 21:58
Repülési tilalom érvényes vasárnap estétől számos brit repülőtéren, miután az izlandi vulkánkitörés újabb hamufelhője érte el az ország északi térségeit. Egy neves brit repülési szakértő vasárnap úgy vélekedett, hogy az izlandi tűzhányó aktivitása akár évtizedeken át is visszatérő fennakadásokat okozhat.

A brit országos légi irányítási szolgálat (NATS) vasárnap kora esti helyzetértékelése szerint az alakját folyamatosan változtató hamufelhő miatt zömmel észak-angliai és walesi repülőterek kerültek a repüléstilalmi zónába. A szolgálat felsorolása szerint a nagyobb légikikötők közül Teesside, Humberside, Leeds/Bradford, Blackpool, Caernarfon, Liverpool, Manchester, Sheffield, Doncaster, Norwich, Birmingham és az East Midlands forgalmát kellett leállítani.

A fel- és leszállási tilalom emellett kiterjedt az összes észak-írországi repülőtérre, valamint a skóciai Glasgow-t kiszolgáló Prestwickre is.

A légtérzárlat a legforgalmasabb délkelet-angliai repülőterekre - köztük London öt nemzetközi légikikötőjére - a NATS vasárnap esti közleménye szerint hétfő hajnalig várhatóan nem terjed ki.

A brit meteorológiai szolgálat előrejelzése szerint a hamufelhő keddre eléri Londont, szerdára azonban a szélirány várható változása miatt már távozik is a brit légtérből.

Áprilisban - Európa nagy részéhez hasonlóan - hat napig teljes légtérzárlat volt érvényben Nagy-Britannia egész területe felett a hamufelhő miatt. Az intézkedés súlyos bevételkiesést okozott a brit légitársaságoknak és a repülőtér-üzemeltetőknek, amelyek élesen bírálták a légügyi hatóságokat a légtér teljes lezárása miatt.

A vasárnap életbe léptetett újabb, részleges tilalmat is erőteljesen kritizálták a legnagyobb légitársaságok. Sir Richard Branson, a Virgin Atlantic elnöke kijelentette, hogy a döntés "viccnek is rossz". Sir Richard szerint néhány napja Franciaország légterében volt hasonló sűrűségű a hamufelhő, mint most Manchester térségében, és akkor az érintett francia országrészekben ezernél több járat szállt fel, probléma nélkül.

A British Airways szóvivője kijelentette: a cég szerint repülésbiztonsági okok nem indokolják az ennyire szigorú korlátozásokat. Hozzátette: a BA "nem bízik" a hamufelhő koncentrációjának és kiterjedésének előrejelzésére kidolgozott "elméleti modellben".

A British Airways helyzetét súlyosbítja, hogy légi utaskísérői keddtől ötnapos sztrájkot akarnak kezdeni a hónapok óta húzódó bér-, létszám- és munkaszervezési viták miatt.

A légitársaság 13 ezer utaskísérőjéből 12 ezret képviselő Unite szakszervezet a múlt héten összesen négy ilyen sztrájkot hirdetett meg. A munkabeszüntetések május 18-ától 22-éig, május 24-étől 28-áig, május 30-ától június 3-áig és június 5-étől június 9-éig tartanának.

A cégvezetés és az érdekképviselet hétfőn mindazonáltal ismét tárgyalásokat kezd.

Egy neves brit repülésügyi szakértő vasárnap a BBC-nek azt mondta, hogy az izlandi vulkánkitörés okozta fennakadások "akár húsz évig vagy még tovább is" eltarthatnak. David Learmount, a Flight International című repülési folyóirat szakírója szerint a mai technológiával lehetetlen olyan repülőgép-hajtóműveket gyártani, amelyek biztonságosan átrepülhetnek a vulkáni hamurétegeken.

(MTI)