Hiába jelentette be néhány napja Demszky Gábor, hogy információi szerint 12 milliárd forintos állami normatív támogatást kap jövőre a nagyvárosi tömegközlekedés - ezen belül a BKV 8,5 milliárdot -, a valóságban egyetlen forintot sem terveznek erre a célra.
A Pénzügyminisztériumban arról tájékoztatták a Magyar Nemzetet: nincs napirenden a tömegközlekedés állami támogatása. A főpolgármester és pénzügyekért felelős helyettese, Atkári János szerint a kormány három megoldás közül választhat: jogszabály-módosítás útján magához rendeli a BKV és a többi helyi tömegközlekedési rendszer finanszírozását, normatív támogatásban részesíti azt, vagy pedig vállalja a felelősséget, hogy a csőd miatt nem mennek ki a járatok az utcára.
Atkári János úgy véli, az egyedüli becsületes és felelős magatartás az, ha jelzik: a kabinetnek érdemben kell lépnie az ügyben, mert a fővárost nem hozták olyan helyzetbe, hogy finanszírozni tudja a tömegközlekedést. A napilap kérdésére Atkári János elmondta: idén több mint 20, jövőre 40 milliárd forintos hiány prognosztizálható a BKV-nál. Drasztikus járatmegszüntetésekkel és ritkításokkal csak néhány milliárd forintot tudna a közlekedési társaság megspórolni, ami nem vezet célra - tette hozzá.
Demszky Gábor leszögezte: az állam hárommillió budapesti és vidéki ember napi közlekedését teszi kockára. A főpolgármester szerint általánosan szigorodik, a főváros esetében pedig kifejezetten romlik az állami finanszírozás. Megjegyezte: a közalkalmazottakra és köztisztviselőkre vonatkozó központi bérintézkedések hatásait még olyan mértékben sem finanszírozza a költségvetés 2004-ben, mint az idén. A főpolgármester szerint a jövőre bevezetendő környezetterhelési adó a csatornadíjak 40 százalékos drágulásához vezethet köbméterenként.
A kormány köszöni szépen a BKV-t, nem kéri - mondta a Magyar Nemzet kérdésére Gál J. Zoltán kormányszóvivő. Az államosítás ideje lejárt - fejtette ki, hozzátéve: az, hogy mi szerepel majd a 2004. évi költségvetésben, a jövő héten derül ki.
Szálka Miklós, a fideszes fővárosi képviselő, közlekedési szakértő rámutatott: a kormány törvényt sért, amikor úgy rendel feladatokat az önkormányzatoknak, hogy forrásokat nem ad hozzájuk. Az MSZP választási ígérete az önkormányzatok és a tömegközlekedés rendbetételéről, új Duna-hidak építéséről szólt. Ennek az ellenkezője valósul meg - jegyezte meg.
Pál Gábor, Magyar Nemzet - fidesz.hu