ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Ennyibe kerülne megmenteni a Földet

Ma terjeszti elő Connie Hedegaard uniós klímabiztos azt a hatástanulmányt, mely arra próbál választ adni, mennyibe kerülne az európai gazdaság számára, ha az 1990-es szinthez képest az eddig elfogadott 20 százalék helyett 30 százalékkal csökkentenék 2020-ig az üvegházhatású gázok kibocsátását.
Létrehozva: 2010. május 26., 11:35 | Utoljára frissítve: 2010. május 26., 11:45
nyomtat küld

A tanulmány eddig kiszivárgott adataira és más, független felmérésékre hivatkozva a Greenpeace úgy véli: nem megalapozottak az ipari lobbiszervezetek által eddig hangoztatott versenyképességi aggályok.
A gazdasági visszaesés körülbelül egyharmadával csökkentette az Európai Unió 20 százalékos széndioxidkibocsátás-csökkentési vállalásának költségeit, lehetővé téve ezzel, hogy a 2020-ra vonatkozó célarányt elfogadható mértékű plusz költségek mellett 30 százalékra növeljék a tagállamok - olvasható az Európai Bizottság közelmúltban kiszivárogtatott dokumentumtervezetében, melyet szerdán terjeszt Hedegaard a biztosi testület elé. A testület állásfoglalásától függően a végleges változat júniusban kerülne az Európai Tanács elé.

Ismeretes, hogy a Bizottság 2010 márciusában terjesztette elő a decemberi, koppenhágai klímatárgyalások tanulságait összegző értékelését, valamint egy stratégiát arra nézve, hogyan lehetne új lendületet adni a folytatódó tárgyalásoknak, melyek célja, hogy új, globális károsanyagkibocsátás-csökkentési megállapodás szülessen, felváltandó a 2012 végén lejáró Kiotói Jegyzőkönyvet. E stratégia részeként a Bizottság ígéretet tett arra, hogy nyárig megvizsgálja, mennyibe kerülne az Uniónak a 30 százalékos vállalás.

A kiszivárogtatott tervezetben az áll, hogy a jelenleginél ambiciózusabb csökkentési célokra lenne szükség ahhoz, hogy az Unió ne maradjon el Kína és az Egyesült Államok mögött a versenyképes és fenntartható gazdasági szerkezet kialakításhoz szükséges "zöldítésben".

Az uniós csökkentések motorjának tartott kibocsátás-csökkentési rendszer (EU ETS) miatt is szükség lenne a 30 százalékos célra - olvasható a dokumentumban. E nélkül ugyanis nem érhető el az egységenkénti körülbelül 30 eurós ár, amelyre viszont szükség lenne ahhoz, hogy több befektetés áramoljon az alacsony kibocsátású technológiák fejlesztésébe és alkalmazásába.

A Bizottság a 30 százalékos vállalásból adódóan összesen 81 milliárd eurós költséget prognosztizál, vagyis a GDP 0,54 százalékát. Az összeg 11 milliárd euróval lenne magasabb, mint amit az uniós kormányok korábban jóváhagytak - írja a dokumentum. Ezek az arányok akkor érvényesülnének, ha a 30 százalékos csökkentés 25 százaléka történne az Unión belül, míg a fennmaradó hányadot a korábbi ETS-időszakból áthozott, illetve nemzetközi egységekből fedezhetnék az érintett létesítmények. (Ez az arány szerepel a jelenleg hatályos ETS-jogszabályban is; a magasabb arányú hazai kibocsátás-csökkentés a dokumentum szerint növelné a 30 százalékos cél elérési költségeit.)

A plusz költségek már a levegőminőség javulásából adódóan megtérülnének, aminek köszönhetően mintegy 6,5 milliárd-10 milliárd euróval kevesebbet kellene a tagállamoknak egészségügyi ellátási költségekre kifizetniük - érvel a Bizottság. Ehhez hozzáadódik előnyként az is, hogy kevesebb befektetés áramlana a "piszkos" technológiákba (például széntüzelésű erőművek), amivel elkerülhetővé válna, hogy később már jóval drágábban kelljen kibocsátást csökkenteni.

A 30 százalékos vállaláshoz ki kellene igazítani az ETS hatálya alá tartozó és az azon kívüli szektorok (pl. mezőgazdaság és közlekedés) kibocsátási számait is - olvasható az anyagban. A Bizottság szerint az ETS-en belül a kiigazítás megoldható lenne 1,4 milliárd egység kivonásával a 2013 és 2020 közötti harmadik periódusban. Az ETS-en kívül pedig az egész Unió területére kiterjedő karbonadót lehetne bevezetni, továbbá a következő hétéves költségvetés tervezésekor a kiadások között helyet kellene biztosítani az "alacsony karbon-kibocsátású társadalom" kialakításának támogatására is.

Ami a nagyobb csökkentés földrajzi eloszlását illeti, a bizottsági anyag szerint a szegényebb tagállamokban volna erre a legköltséghatékonyabban lehetőség; ezért felhívja a döntéshozókat arra, vizsgálják meg, milyen eszközökkel lehetne leginkább mobilizálni a szükséges magán- és közpénzeket a célok elérése érdekében, különös tekintettel az Unió kohéziós politikájára.

Az uniós határokon, az ETS-hez hasonló költségekkel nem terhelt piacokról érkező áruk ellen alkalmazható védővámok bevezetésének lehetőségét szintén elemzi a Bizottság, azonban a tervezetben figyelmeztet arra, hogy egy ilyen lépés visszavágásra késztetheti Kínát és más érintett országokat is, ami visszavetné a nemzetközi tárgyalásokat, amely a Kiotói Jegyzőkönyv utódjának kialakítására irányulnak.

Iparági "mítosz"?

Miközben az európai ipari lobbiszervezetek többsége azt hangoztatja, hogy a 30 százalékos csökkentés nemzetközi szinten versenyhátrányba hozná, és ezáltal elvándorlásra késztetné az Unió területén működő termelő cégek egy részét, a Greenpeace nemrégiben közzétett vitaanyagában "mítosznak" nevezte az ipar aggályait.

Többek között hivatkozott a zöld szervezet a University of Cambridge és a Climate Strategies nevű kutatóintézet 2008. évi tanulmányára, melynek konklúziója szerint az általuk vizsgált és az ETS hatálya eső 159 ipari szektorból csupán 23 szektornál azonosítottak 30 százalékos kibocsátás-csökkentési kötelezettség esetén "nem elhanyagolható mértékű" (tehát a teljes termelési költségek 1 százalékát meghaladó mértékű) költségnövekedést. Ezen ágazatoknál azonban a tanulmány szerint alacsony a nem uniós országokkal folytatott kereskedelemnek való kitettség, tehát a harmadik országokkal szembeni versenyhátrány miatti áttelepülés nem uniós országokba ezen szektorok esetében kisebb, mint a többi vizsgált ágazatban.

A Greenpeace vitaanyaga szerint ezen megállapításokat megerősíti az Öko Institut 2009-ben végzett felmérése, amely az ETS-nek a német ipar versenyképességére gyakorolt hatását vizsgálta, valamint a CE Delft intézet 2008-as vizsgálata, amely a holland iparnál vizsgálta meg az ETS következményeit.

A Sandbag nevű, kibocsátás-kereskedelemre szakosodott szervezet 2010 februárjában közzétett becsléseire is hivatkozik a Greenpeace, amelyben az áll: az Unió tíz legnagyobb szennyező cége - köztük a CEZ energiaipari vállalatcsoport - összesen mintegy 3,2 milliárd euró értékű többlet kibocsátási egységgel rendelkezne az ETS harmadik, 2012 után induló szakaszában, ha nem emelnék a csökkentési célt 30 százalékra.

Azt is vitatja a zöld szervezet, hogy az európai gazdaság teljesítőképességére csapást mérne a plusz 10 százalékos kibocsátás-csökkentés. Erre vonatkozóan többek között a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) becslését idézi, amely szerint a 2010 és 2030 között végrehajtandó csökkentésekhez szükséges zöld beruházások késleltetése évente és globálisan mintegy 336 milliárd euróval növelik a költségeket.

"Szeretnénk, ha az európai ipar túllépne ezeken a régi mítoszokon, és a versenyképes, fenntartható fejlődés érdekében támogatná az EU egyoldalú 30 százalékos csökkentési vállalását" - közölte a Bruxinfóval Joris den Blanken, a Greenpeace brüsszeli irodájának uniós klímapolitikával foglalkozó vezetője.

(greenfo.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések