fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
A kormány hibája a BKV csődje
2003. szeptember 26., 10:17
Törvénytervezetet készít a főváros, hogy átadhassa az államnak a BKV-t. Az önkormányzat azért szeretne megválni a tömegközlekedési feladatoktól, mert az ígéretek ellenére sem szerepel állami támogatás a jövő évi költségvetési tervben. Az SZDSZ politikai nyomásgyakorlásra készül a parlamentben.

Politikai nyomásgyakorlásra készül az SZDSZ annak érdekében, hogy bekerüljön a jövő évi költségvetésbe a nagyvárosi tömegközlekedés állami támogatása - mondta a Magyar Hírlapnak Bőhm András, a szabad demokraták fővárosi frakcióvezetője. A napilap kérdésére, hogy addig is elmegy-e az SZDSZ a parlamentben, hogy nem szavazza meg a költségvetést, Bőhm úgy fogalmazott: "Akkor már nem lehet koalícióról beszélni." A politikus szerint a jelenlegi állapot nem végleges, és nyilvánvalóvá kell tenni a közvélemény előtt, hogy ha működésképtelenné válik a BKV, az a kormány felelőssége, hiszen az állam nem biztosítja a működéshez szükséges forrásokat. "Akár polgári bíróság is kimondhatja, hogy az állam mennyivel tartozik a nagyvárosi tömegközlekedési feladatokat ellátó önkormányzatoknak" - vélte az SZDSZ frakcióvezetője, hozzátéve, hogy "erről most még nincs szó".
Atkári János szabad demokrata gazdasági főpolgármester-helyettes az MTI-vel közölte: törvénytervezetet készítenek, hogy átadhassák a BKV-t az államnak. A közlekedési vállalat sorsát illetően Gál J. Zoltán kormányszóvivő a napokban úgy fogalmazott, az államosítás ideje lejárt. Bőhm András viszont úgy véli, "a kormányszóvivőnek nem kell jópofáskodnia, ez egy súlyos politikai és gazdasági probléma, az idő pedig nem alkalmas a szellemeskedésre".
Vajda Pál szocialista főpolgármester-helyettes nem aggódik. Szerinte, ha nincs normatív támogatás, egy újabb konszolidációval is rendezhető átmenetileg a BKV helyzete, igaz, ez hosszú távon többe kerül. A főpolgármester-helyettes hiszi, hogy lehet kompromisszum a kormány és Budapest között.
Az önkormányzatok a 90-es évek elején kapták meg a tömegközlekedési feladatokat, ekkor azonban még az szja száz százalékával rendelkeztek - mondta Vajda. Az Antall-kormány ezt előbb 50, majd 25 százalékra csökkentette. Kompenzációként a BKV 2,7, majd 2,3 milliárd forintos támogatást kapott, amit 1996-ban a Horn-kormány megszüntetett.
Az unió országaiban a nagyvárosi tömegközlekedés hiányát az állam, a régiók és az önkormányzatok közösen finanszírozzák. Magyarországon évente mintegy 32 milliárd forintot kellene előteremteni a feladatra - Vajda Pál szerint - kétharmad-egyharmad arányban az államnak és az önkormányzatoknak.

Vajta Zoltán - Magyar Hírlap