FIDESZ.HU > Hírek > Európai Unió Nyomtatás
Ablak bezárása
Lassabban halandnak a közlekedési kulcsberuházások
Az összesen kilencvenkét kiemelt európai uniós közlekedési beruházás közül 48 halad az eredeti terveknek megfelelően, további 39 határidejét meghosszabbították, öt esetében pedig részben vagy teljesen megvonták az uniós finanszírozást a projektek most befejeződött félidős felülvizsgálata során.
Létrehozva: 2010. október 27., 16:53

A 92 projekt összesen 32,647 milliárd euró beruházást jelent, ebből az unió hozzájárulása 5,3 milliárd eurót tesz ki.

Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedési felelőse a felülvizsgálat eredményeit ismertetve hangoztatta, hogy "a nehéz gazdasági körülmények ellenére számos tagállam a helyes döntést hozta, és beruházásokat eszközöl az európai fellendülés szempontjából kritikus fontosságú gazdasági infrastruktúrába".

A felülvizsgálat a 2007-2013 közötti nyolcmilliárd eurós, úgynevezett TEN-T költségvetés háromnegyedét kitevő projektekre vonatkozott. Az ellenőrzés a bizottság fogalmazása szerint részletes "pillanatfelvételt" ad a fő infrastrukturális projektek állapotáról a finanszírozás és készültségi fok szempontjából. A vizsgálat célja, hogy a finanszírozási folyamatba nagyobb mértékű elszámoltathatóságot vezessenek be, és biztosítsák az uniós pénzek hatékony felhasználását.

A vizsgált magyar programok esetében a bizottság úgy ítélte meg, hogy időre (legkésőbb 2013 végére) elkészülnek a Budapest-Nyíregyháza vasútvonal és a Biatorbágy-Tata vonalszakasz átépítésével, illetve a dunai hajózás javításával kapcsolatos tanulmányok.

A hiteles, de a gazdasági válság miatt nehézségekkel küzdő projektek legfeljebb kétéves hosszabbítást kapnak befejezésük támogatása érdekében. Azoktól a projektektől pedig, amelyek a félidős értékelés során már nem minősültek hitelesnek, megvonták a finanszírozást, amit más beruházásokra csoportosítanak át.

Összesen 29 beruházás minősült strukturális és finanszírozási értelemben hitelesnek, amelyeket 2015-ig be lehet fejezni. 10 projekt feltételes hosszabbítást kapott 2015-ig, de az uniós finanszírozást már ezeknél is csökkentették.

Az átcsoportosítással összesen 311 millió euró szabadul fel, és kerül át más felhasználásra.