FIDESZ.HU > Vélemények > Interjú |
Nyomtatás Ablak bezárása |
Wintermantel: Visszaadjuk a Duna-partot az újpestieknek
|
|
Tanuszoda építését, Káposztásmegyeren vasúti megálló létrehozását, a Duna-part fejlesztését tervezi Újpest új polgármestere. Wintermantel Zsolt a zöld energia hasznosításáról és az öröklött pénzügyi, gazdasági problémákról is beszélt a fidesz.hu-nak. |
|
Létrehozva: 2010. december 2., 10:49 | Utoljára frissítve: 2010. december 5., 10:07 |
- A Fidesz egyik választási ígérete volt a bürokrácia csökkentése, olcsóbb, emberközpontú közigazgatás megteremtése. Újpesten történtek-e lépések ebben az irányban?
- Kevesebb politikus, kevesebb szöveg, több eredmény. Ezt az elvet igyekszem a gyakorlatba átültetni a munkatársaimmal. Egyszerűbb és takarékosabb működést alakítunk ki, amelyben jól látható mindenkinek a felelőssége. Ennek érdekében a korábbi 13 helyett most 6 bizottság működik, azok is jóval kisebb létszámmal, és megfeleztük a tanácsnokok számát is. Csak ezzel több, mint 60 millió forintot spórolunk évente.
Közösség, őszinteség, hatékonyság. Ez a három szó kell, hogy jellemezze mind az önkormányzat, mind a hivatal munkáját. Ennek érdekében további ésszerűsítés, átalakítás is várható. Tudom, hogy senki sem szeret ügyeket intézni, az mindig nyűg. Ismerem az érzést. Az nem is reális cél, hogy az emberek szeressenek ügyeket intézni. De az igen, hogy kifelé menet már derűsebb legyen az arcuk, mert segítséget kaptak. Nekem ez a célom. A hivatalnak úgy kell működni, hogy Újpest polgárai mindig azt érezzék, mi vagyunk értük, és nem fordítva. Lehetőséget fogunk adni az embereknek, hogy tudassák velünk, mennyire elégedettek velünk, és az ügyfélszolgálatunkkal.
- Mik a legfőbb tervei a kerület új vezetésének, és milyen források vannak ezek megvalósítására?
- Szomorú tény, de muszáj szembenézni vele, hogy a szocialisták mindenütt, országosan, fővárosi szinten és helyben is ugyanúgy kormányoztak: pénzügyi káoszt, és gazdasági leépülést, adósságot hagytak maguk után. Minden szinten a romok eltakarítása és a dolgok rendbe tétele az első számú feladat. Nemzeti ügy a gazdaság talpra állítása, pénzügyi helyzet feltárása és stabilizálása, hiszen ez az alapja minden további terv megvalósításának. Ezzel küzdünk Újpesten is. Nagyon nagy terveink vannak, az Újpest nagyszerű adottságokkal rendelkezik, de az előbb említett okból egyelőre mindig feltételes módban beszélek az anyagi forrásainkról, mert nemrég volt az átadás-átvétel, és még nem teljesen tiszta a kép. Az már látszik, hogy az idei év elég rosszul alakult pénzügyi tekintetben. Az előző ciklusban a szocialista irányítású gazdasági terület Újpesten is rosszul működött. Rosszul tervezett költségvetést örököltünk, számtalan hiányosságot találtunk. A gazdasági válság miatt az iparűzési adóból is kevesebb folyik be az önkormányzat kasszájába. Elég komoly hiánnyal kell számolnunk. Előbb rendet kell teremteni a pénzügyi, gazdasági területen ahhoz, hogy magabiztosan és felelősséggel tervezhessünk.
- Az előző budapesti vezetés bezárta Újpesti uszodát. Van esély, hogy újra megnyissák?
- Az Újpesti uszoda a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. tulajdonában illetve működtetésében van, és valóban a Demszky-Hagyó féle fővárosi vezetés záratta be. Az épület korábban sem volt túl jó állapotban, de még tovább romlott a helyzet mióta senki sem használja. Így ez az uszoda már alkalmatlan arra, hogy újra megnyissa kapuit, a felújítása pedig gazdaságtalan lenne. Jelenleg nincs se fővárosi, sem újpesti önkormányzati fenntartású fürdő vagy uszoda a kerületben. Márpedig én azt akarom, hogy az újpesti gyerekek itt tanulhassanak úszni, ne kelljen őket más kerületbe vinni. Ezért terveink közt szerepel egy tanuszoda építése még ebben a ciklusban. Itt megjegyezném, hogy a szülőotthont is és az urulógiát is a főváros korábbi MSZP-SZDSZ-es vezetése szüntette meg. Rengeteg kárt okoztak Újpestnek. Ezeket a károkat csak lépésről lépésre, több ciklus alatt tudjuk helyrehozni.
- Az elmúlt években országos szinten nagyon sokat hallottunk különböző panelfelújítási tervekről, pályázatokról. A IV. kerületben mi valósult meg ezekből, illetve milyen jövőbeni tervek vannak erre vonatkozóan?
- Ezen a téren igazi megoldás kell, nem jópofa ötletek, mit eddig. Az eddigi panelpályázatok összességében nem jelentettek érzékelhető javulást Újpest két nagy lakótelepén. Meg kell várnunk, hogy az új kormány milyen új lehetőségeket kínál e téren, és ahhoz képest alakíthatjuk saját céljainkat. Én a zöld energiában nagy jövőt látok. Eltökéltek vagyok abban, hogy erre komoly hangsúlyt fektessünk. Ez ügyben elkezdtük felmérni az önkormányzati tulajdonú és üzemeltetésű épületeket. Ahol 2-4 éven belüli megtérüléssel lehet megújuló energiára átállni, ott a felújítást el fogjuk végezni.
- Ön többször felvetette egy családi park létrehozásának szükségességét. Hol lenne ez a park, és mikor valósulhat meg?
- Igen, a Szilas Családi Park megvalósítása is régi álmom. A családi park Budapesten szinte egyedülálló létesítmény lehetne, amely sokféle igényes szabadtéri és beltéri programra, időtöltésre adna lehetőséget a családoknak kulturált, barátságos körülmények között. Javaslatunk alapján három éve el is kezdődött a park tervezése. A Szilas-patak melletti zöld területre képzeltük el. Elkészültek a tervek, azokat jóváhagyta az illetékes bizottság, közbeszerzési pályázatot írtak ki rá, de 2007 végén a szocialista alpolgármester érthetetlen okból az egészet leállította. Azóta ez az ügy megakadt, a pénzek egy részét másra költötték el. Ha ez nem történik, akkor a családi park ma már egy működő, példaértékű létesítmény lenne, Újpest újabb büszkesége. Nem adom fel. Nekem továbbra is szívügyem, mert családos emberként tudom, mennyit jelentene az itt élő családoknak. Ezért azt kértem munkatársaimtól, hogy vegyük elő a terveket újra, és nézzük meg, hogy most milyen lehetőségek látszanak a megvalósításra.
- A négyes metró árnyékában kevés figyelmet kap a 3-as metró Káposztásmegyerig tervezett meghosszabbítása. Milyen stádiumban van ez a beruházás?
- Ez egy fájó pont számunkra. A káposztásmegyeri metróval húsz éve adós Újpestnek a főváros. Sajnos, mint tudjuk, az új fővárosi vezetés csődközeli helyzetet örökölt, a BKV-t az előző vezetés szó szerint padlóra küldte a 4-es metróval és a korrupciós botrányok tömegével. A 4-es metró minden tekintetben teljes csőd Budapest számára pénzügyi, jogi, műszaki szempontból egyaránt. Egy feneketlen vödör, ami nyeli el a pénzt, és senki sem tudja még, hogy elkészül-e valaha. Demszkyék sokszor ígérték meg Káposztásmegyernek a metrót, de nem elég, hogy ezt sohasem váltották be, a 4-es metróval azt is elintézték, hogy még csúfos bukásuk után se legyen pénze a fővárosnak ezt a régi ígéretét teljesíteni. Ez engem nagyon felháborít, mert minket, újpestieket az nem vigasztal, hogy ennek a fővárosi vezetésnek a jelentős része már rács mögött van. Ettől még nem lesz metrónk.
Hosszú, szívós munkával annyit kiharcoltunk, hogy a 3-as metró meghosszabbítása a fővárosnál a középtávon megvalósítandó tervek közé került, holott az MSZP-SZDSZ-es előterjesztésben még a távlati célok között szerepelt.
A jó hír az, hogy létezik más módja is a Káposztásmegyeri közlekedés javításának rövidebb távon. Komoly erőfeszítéseket teszek azért, hogy a kerületen átmenő váci vasútvonalon egy káposztásmegyeri megállót létesítsünk, ahonnan 8-10 perc alatt elérhető lenne a Nyugati pályaudvar. Nem is kerülne horribilis összegbe. Mivel ez sem kizárólag Újpest hatásköre, együttműködésre van szükség a MÁV-val és a fővárossal is. Ezen már dolgozunk.
- Nagyon sok szakértő egyetért abban, hogy Budapest mostohán bánik a Dunával, egyáltalán nem teszi a város szerves részévé a folyót, így nagyon sok turisztikai, közlekedési lehetőség marad kihasználatlan.
- Budapest és Újpest jövőképének egyaránt meghatározó eleme kell, legyen a Duna és a Duna-part. Ettől ma még nagyon messze járunk. A fővárosi Duna és a rakpart szakaszok vagy teljesen kihasználatlanok, vagy méltatlanul használják őket. A közösségi közlekedésben szinte nem is vesszük igénybe a Dunát. Az eddigi fővárosi vezetés ezt is teljesen elhanyagolta. A luxushajóval Budapestre érkező turisták a kivilágítatlan rakparton, gödrökön keresztül evickélnek a bőröndjüket maguk után húzva. Ez szégyen. Korábban a főváros nagyon előnytelenül adta bérbe a rakpartok használatát különböző magáncégeknek. Már dolgozunk a Fővárosi Kikötő Igazgatóság kialakításán annak érdekében, hogy a rakpartokat egységes kezelésben, a főváros és az emberek érdekében használhassuk.
- Újpest is hosszú Duna-parttal rendelkezik. Van lehetőség arra nézve, hogy a kerületi lakosok "közelebb kerüljenek" a folyóhoz?
- Másik régi álmom, hogy Újpestet egyszer - nem is sokára - úgy emlegessék, mint "a Duna gyöngyét". Ma még Újpesten a Duna-part el van zárva az itt élő emberektől. Nekem eltökélt célom az, hogy a Dunát és a Duna-partot visszaadjuk az újpestieknek, hiszen őket illeti. Ennek érdekében a képviselő-testület hamarosan tárgyalni fogja a vízművek területét érintő szabályozási tervet. Elgondolásunk szerint első menetben a parton egy pihenésre, kirándulásra alkalmas zöldsávot hozhatunk létre, amelyet a Váci út felől több helyen is meg lehet majd közelíteni. Ezzel megnyitjuk a Duna-partot Újpest felé. A terveink megvannak, a szabályozás elkészült, most már csak a megvalósítás van hátra, amiben a magánszektorra is számítunk, természetesen megfelelő garanciák mellett.