FIDESZ.HU > Hírek > Önkormányzat Nyomtatás
Ablak bezárása
A főváros megfellebbezi a francia bíróság döntését
Lengyelországban a korrupcióellenes ügyészség vizsgálja a varsói metrókocsik beszerzését. Két embert előzetes letartóztatásba helyeztek egy svájci bankár vallomása alapján, egyikük a helyi városháza vezető beosztású munkatársa. A lengyel főváros szállítója ugyanaz a francia cég volt, mint Budapesté. A hazai metrókocsitendert a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a hatóságokkal vizsgáltatná ki, a főváros vezetése pedig az elszámoltatási kormánybiztoshoz fordult.
Létrehozva: 2010. december 27., 11:20

A francia gyártó metrókocsijai közlekedhetnek a kettes metró vonalán, ha beszerzik a végleges típusengedélyeket. Az Alstomnak már nincs szerződése a BKV-val, a megállapodást a közlekedési vállalat októberben felmondta. Az Alstom otthon perelt, és egyelőre nyerésre áll. A francia bíróság megtiltotta, hogy a BKV visszakapja a szerelvényekre előlegként kifizetett 30 milliárd forintot.

Tarlós István korábban a hírTV Kontraszt című műsorában arról beszélt, hogy szeretnének megegyezésre jutni a francia cégóriással. A főpolgármester úgy fogalmazott, hogy "úri kaszinókban nem divat az a viselkedés, amit a nagy külföldi szállító bemutatott". Tarlós kiemelte, hogy "borzasztó" szerződést kötött az Alstommal a korábbi városvezetés.

Nem szállítás esetén 30 milliárdot "bukik" a főváros

A főpolgármester egyértelművé tette: nincs egyezség, amíg a járműveken az üzemi és a biztonsági fék nem működik egymástól függetlenül. A főváros megfellebbezi a francia bíróság döntését, és közben arra kéri Budai Gyula elszámoltatásügyi kormánybiztost, vizsgálja meg a metrókocsi-szerződést. A kontraktust 2006 májusában írták alá Demszky Gábor jelenlétében. Budai az üggyel kapcsolatban kiemelte, hogy "mindenképpen vizsgálódni kell, vizsgálódni is fogunk". A kormánybiztos többek között azt találta "gyanúsnak", hogy a főváros nem teljesítés esetén is 30 milliárdot "bukik".

Aba, Demszky és Medgyessy

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület hatósági vizsgálatot sürget. "A VEKE döbbenten értesült arról, hogy ilyen szinten lehet packázni a fővárosi önkormányzattal, illetve a BKV-val egy olyan gyártónak, amely több éves késedelemben van a szállítással, és nem volt képes megfelelni a magyar hatósági előírásoknak, aztán még be is perelte az egyik kiemelt vevőjét. Egész egyszerűen ez a viselkedés az üzleti életben teljes szokatlan és ismeretlen" - mondta el az egyesület alelnöke, Dorner Lajos.

A VEKE szerint a hatóságoknak a szerződést aláíró Aba Botond volt BKV-vezér mellett meg kell hallgatniuk Demszky Gábor volt főpolgármestert és Medgyessy Péter korábbi kormányfőt is. A volt szocialista miniszterelnök a Kontrasztban adott interjúban elismerte, hogy tanácsadócégének "természetesen" volt kapcsolata az Alstommal.

Gyanú és letartóztatás Varsóban

Varsóban lassan 10 éve közlekednek Alstom-metrókocsik, ez a budapesti szerelvények előtípusa. A lengyel tendert a gyanú szerint a pénz tette olajozottá. 2010 elején derült ki, hogy a varsói metró egykori vezetőjét és a városháza egyik vezető beosztású munkatársát lefizették. A Lengyel Központi Korrupcióellenes Hivatal közleményében az áll: mindkettőjüket letartóztatták; annak a svájci banknak az alkalmazottja buktatta le őket, ahová a kenőpénz érkezett. Varsóban a legutóbbi metrókocsi-pályázatból az Alstomot ki is zárták, az új szerelvényeket egy német-lengyel konzorcium szállítja majd.