Ausztria a magyarországi turizmus második legnagyobb küldőpiaca, az országok lakosságszámához viszonyítva pedig a legnagyobb. Egyúttal az egyetlen a nagy piacok közül, amelyek az elmúlt években is dinamikusan fejlődtek - mondta az MTI-nek Kovács Balázs, a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) bécsi kirendeltségének vezetője.
A nagyközönségnek szóló, népszerű osztrák vásáron az MT Zrt. mellett tucatnyi magyar kiállító van jelen. Kiemelt partnerként idén a korábbiaknál nagyobb, 150 négyzetméteres pavilon áll rendelkezésükre. A vásár négy napja alatt az MT és a Hungarofest számos kulturális, illetve szakmai programot szervez. A megnyitón jelen volt Horváth Endre turizmusért felelős helyettes államtitkár, Horváth Gergely, az MT vezérigazgatója és Nikolaus Berlakovich osztrák mezőgazdasági és környezetvédelmi miniszter.
Az MT Ausztriában a hagyományos célcsoportok és kínálat mellett a fiatalabb generációk megnyerésére, a kulturális turizmus és Kelet-Magyarország népszerűsítésére törekszik. A stratégiai kommunikációban a korábbinál is nagyobb hangsúlyt fektetnek a "Magyarország, mint a gyógy- és termálvizek országa" arculatra.
2009-ban Németországból 2,4 millió vendégéjszakát töltöttek el Magyarországon, a jóval kisebb Ausztriából 734 ezret. Az elmúlt három évben a gazdasági válság ellenére is az osztrák vendégéjszakák száma folyamatosan és dinamikusan nőtt - mondta Kovács az MTI-nek. 2009-ben 6,4 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek az osztrákok a magyar kereskedelmi szálláshelyeken, mint 2008-ban. Az előzetes adatok alapján 2010-ben is növekedés várható. Ugyanebben az időszakban például Csehországban, Szlovéniában és Szlovákiában csökkent vagy stagnált az osztrák vendégforgalom.
A magyarországi utazásoknak az elmúlt években kedvezett a jó ár-érték arány. Az osztrák statisztikai hivatal által közzétett "nyaraló-euró" statisztikák szerint Magyarország - Horvátország, Törökország és Szlovénia mellett - azok közé az utazási célországok közé tartozik, ahol az eurónak a legnagyobb a vásárlóértéke. Magyarországon átlagosan évi 90 milliárd eurót költenek az osztrák vendégek, ennek felét az egészségturizmusban.
Különösen a rövid, 1-3 napos utazások kedvelt célpontja Magyarország Ausztriában, Németország és Olaszország után a harmadik leggyakoribb úticél. A legtöbben gyógy- és wellness üdülésre érkeznek, a második helyen a kultúra és a városlátogatás áll. A kulturális turizmus lehetőségeit mutatja, hogy az európai kulturális fővárosi programok ideje alatt Pécsett háromszorosára nőtt az osztrák vendégéjszakák száma - mondta Kovács Balázs. Az átlagos osztrák vendég anyagi lehetőségeit tekintve a középosztályhoz, életkorát tekintve a hatvan év feletti korcsoportba tartozik. A MT kampánya ezért a fiatal, pezsgő, városi életérzést kereső harminc év feletti korosztályt is igyekszik jobban megszólítani, részben a kulturális programokkal.
Jelenleg az osztrák turisták nagy többsége Nyugat-Magyarországot, a Balatont és Budapestet keresi fel. Kelet-Magyarországon vannak még rejtett tartalékok - mondta a kirendeltségvezető.
A bécsi nemzetközi vásárközpontban (Messe Wien) megrendezett Ferienmessén hetven ország nyolcszáz kiállítója vesz részt.